BMW Bmw 320d Touring: Grijze rook bij accelereren.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 150 pk versie.

Ik bracht vandaag mijn auto naar de garage voor een service beurtje.
Mijn buurjongen reed achter me,om mij nadien naar huis te brengen.
Ik dacht, ff een flinke dot gas geven.
Trek ik daar de hele straat zo grijs als de pest!
Ik vond altijd al dat de mijne veel rookte, maar het verbruik is goed en vermogen mag ik ook niet over klagen.
Maar zelfs mijn buurjongen vond dit een abnormale rookontwikkeling.

Graag wil ik dus weten wat er mis is met mijn auto.

De volgende info kan handig zijn:

* voor zover bekend geen olieverbruik
* voor zover bekend geen koelwater verbruik (ook geen residu aan de dop etc)
* Turbo bij 105k vervangen, auto heeft nu ca 130k gelopen.
* Nieuw luchtfilter
* Nieuwe breather/carterventilatie
* Verbruik van de motor prima (6l / 100km)


Wat mij zelf opvalt: De turbo kun je duidelijk horen fluiten. (vind ikzelf vreemd aangezien ie zo jong is)
Wat ook belangrijk is: De auto is in de 1e week dat ik hem had terug gegaan wegens een kapotte afdichtingsring naar de turbo, die is gerepareerd. Er sijpelde een minimale hoeveelheid olie langs.

De monteur bij mijn garage gaf als mogelijke oorzaken:
* Kapotte turbo, ondanks de leeftijd
* Kapotte verstuiver
* Kapotte hogedrukpomp.

Gegevens van de wagen:
320d 150 pk, bj 2002.
130.000 gelopen.

bjornc

Geplaatst door bjornc (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

je zou toch zeggen van de turbo die minder wordt zeker gezien het fluiten nu weet ik niet hoe erg natuurlijk maar kijk eens in de interkoeler slangen of daar veel olie in zit.
dat hij niet zo uod is zegt niets hoor het gaat er ook om hoe er mee omgegaan wordt.
koud stevig weg rijden en aan komen brullen en gelijk af zetten zijn onder andere foute dingen voor de turbo.

groetjes jan.

bjornc (0), 15 jaar geleden

Het fluiten van de turbo heeft ie vanaf dat ik hem heb. (vanaf eind mei).
Ik had hiervoor een Skoda octavia 1/9 tdi, en daarvan hoorde je de turbo nagenoeg niet.
Ik heb een BMW monteur laten luisteren, en die vond het normaal klinken voor een 320d.

Ik kan natuurlijk niet voor mijn voorganger spreken maar ik behandel de auto relatief netjes.
Ik rijd de motor altijd rustig warm, en laat de motor altijd een paar seconden (ca10-20) nadraaien ondanks dat de laatste 2-3 km stadsverkeer zijn.

Kan ik makkelijk in de intercooler slangen kijken?
En, mag wat is 'veel olie' ?

en, wat kan er eventueel nog meer grijze rook veroorzaken?
Het is definitief geen zwarte rook. (tenminste vanuit de auto gezien)

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

en verstuiver die niet goed afdicht dus blijft sijpelen kan grijze rook veroorzaken we hebben er vandag nog een gehad waar dat mee was maar dan rijdt hij niet goed.
of je daar makelijk in kan kijken weet ik niet maar daar je schrijft dat hij door de bmw monteur beluisterd is en goed bevonden zou ik daar niks meer aan doen hoor.

groetjes jan.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Word er relatief rustig mee gereden??

en wat voor ritten (lange afstand / korte ritten / veel stad)??

als er altijd rustig mee gereden word kan vuil en roet zich gaan ophopen, omdat deze slecht mee verbrand.

trek je m een keer open, komt dat allemaal los.

misschien eens een lange rit, mooiste op hegere snelheid rijden (Duitsland)

dit hebben we ook bij een NIEUWE Vito, de vaste chauffeur rijdt altijd rustig met deze auto.

dan gaat ik eens rijden, motor lekker op temperatuur (+ 15minuten gereden) trap m eens in bij ons in de tunnel

zag het eind van de tunnel niet meer, en er reed weinig meer kort achter me.

deze Vito heeft nu een kleine 1500km op de teller, dus zelfs bij nieuwe auto's heb je dit

>> Dus het kan ook gewoon vervuiling zijn

Willem

bjornc (0), 15 jaar geleden

Mijn vrouw rijd meestal, en die heeft inderdaad een rustige rijstijl.
Maar, sowieso 2x in de week rij ik en ik heb een vlottere rijstijl.
En, ik woon in Duitsland en rijd ca 2x in de week dus op de Autobahn na ca 10 minuten te hebben warmgereden.
De weg naar de autobahn is gewoon niet langer.
Dan rijd ik gemiddeld 150-160 km/h.

Ik ben inmiddels iets geruster geworden, maar ik wil toch graag alles uitsluiten voordat ik de auto volledig laat nakijken bij BMW.

Bedankt voor de reacties dusver, maar graag zou ik nog meer opties willen weten.

bmw320cd (0), 15 jaar geleden

Dag Bjorn

Weet je al wat het probleem is? Ik heb namelijk precies hetzelfde.

Groetjes Jordy

bjornc (0), 15 jaar geleden

[quote=bmw320cd]Dag Bjorn

Weet je al wat het probleem is? Ik heb namelijk precies hetzelfde.

Groetjes Jordy[/quote]
Ik weet nog niet wat het probleem is, maar ik heb me nu een iets agressievere rijstijl aangewend.
Iets hoger in de toeren laten komen, dan pas schakelen.
Dit schijnt te helpen. (maar dat kan ook wishfull thinking zijn)
Mijn vrouw, die namelijk meestal rijd, kwam eigenlijk nooit boven de 2000 toeren.
En dat kan natuurlijk niet goed zijn.

boccaccio (0), 15 jaar geleden

Ik denk dat alle diesels dit wel hebben. Lange ritten met relatief weinig toeren zorgt voor een hoop roet afzetting in de uitlaat. Wanneer je hem in de 2e, 3e en 4e versnelling even goed doortrekt tot na de 3500 toeren zou hij hierna niet meer moeten roken. Blijft hij roken, en de rook is zwart/grijs dan duid dit op onvolledige verbranding, is de rook wit/blauw dan ben je olie aan het stoken.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

rook is wit blauw, te veel parafine / lucht bij verbranding. injectoren geen goede werking.

Willem

BMW320D (0), 15 jaar geleden

Ik heb het zelfde probleem gehad, reed een tijdje door...en op gegeven moment was de koppakking lek, en de turbo stuk, heb deze alle vervangen maar heb nu een trilling in de motor op het moment dat de turbo inwerking wordt gezet.

michel

bjornc (0), 15 jaar geleden

Michel,
Dan heb jij witte rook gehad, wat duid op koelwater bij de verbranding.
Het probleem dat ik (nog steeds) heb, is dat er erg veel grijze rook vrijkomt bij accelereren.

BMW320D (0), 15 jaar geleden

op een geveven moment zag ik bij mij alle kleuren verschijnen....leek wel een kameleon :-)

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik zou er rustig mee door rijden, als je geen extreem olie verbruik hebt of dat tie niet netjes stationnair loopt (verstuiver) of iets gergelijks of inhouden of geen vermogen.
Als tie rot gaat lopen kun je altijd nog gaan kijken of zoeken.
Het is net wat Willem zegt, als er rustig mee gereden word en je trekt de auto dan eens effe flink door dan wil best alle verzamelde roet eruit.

bjornc (0), 15 jaar geleden

Ik heb sinds over te zijn gestapt op V-power diesel, en een nieuw flexibel stuk geen last van overmatig roken meer! jippiee

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.