Hallo,
Sinds mei 2012 ben ik de trotse eigenaar van mijn bmw 316i uit 2003. De auto heeft inmiddels 124.000 gelopen en loopt als een trein.
Er is echter één ding wat me behoorlijk irriteert, en ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen.
Sinds het de laatste tijd wat kouder is, maakt de motor ná het starten (dus niet tijdens) bij koude motor op stationair toerental een hard ratelend
geluid. Dit geluid komt ergens onder de motorkap vandaan, maar gezien mijn beperkte technische kennis kan ik niet precies zeggen waar vandaan.
Als ik de straat uit ben gereden, nog geen 200 meter, is het geluid nagenoeg weg; het is dus echt alleen bij het starten van de motor en op stationair
toerental, want als ik lichtjes gas geef, is het niet te horen.
Wanneer ik de auto stationair laat lopen, is het de ene keer na een halve minuut al weg; de andere keer duurt het wat langer.
Bij een warme motor is niks op- of aan te merken en loopt deze perfect.
Nu heb ik al wat zitten grasduinen op problemcar.nl, zowel bij particulieren als bij professionals, en links en rechts staat iets over de vanos, speling
tussen drukringen en kettingwiel van de inlaatnokkenas, klepstoters, klepspeling en tuimelaars. Met dit verhaal kan ik natuurlijk naar een dealer stappen,
maar dan is de kans groot dat ik al gauw heel veel geld kwijt ben, en nog niks is opgelost.
Graag hoor ik van jullie of hier ervaringen mee zijn of jullie oplossingen hebben.
Twan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat zijn de hydraulische klepspelingbegrenzers die nog niet vol met olie zijn, dan maken ze dat geluid. Het is vrij normaal dat die even tikken als de oliedruk wordt opgebouwd.
Vroeguh zaten er stelplaatjes die om de *** km moesten worden gemeten/vervangen.
Oke, maar.. even tikken is iets anders als het harde geratel lijkt mij..
Kan het zo zijn dat dit met kouder weer vaker voorkomt als met warmer weer? De eerste 3 maanden dat ik hem had, heb ik daar nl. nooit last van gehad..
Uit jou antwoord, "het is virj normaal dat die even tikken als de oliedruk wordt opgebouwd", kan ik afleiden dat het dus verder niet schadelijk is voor het blok?
12 jaar
Voordat je kunt beoordelen of dit kwaad kan zou je het eerst door iemand moeten laten beoordelen die er verstand van heeft, enkel alleen afgaan op het verhaal van lawaai bij koude start kun je er niet vanuit gaan dat het de klepstoters zijn die dit geluid veroorzaken. en al helemaal niet bepalen of het wel of niet kwaad kan. Er zijn bij deze motoren wel meer dingen die lawaai kunnen gaan maken.
gr Martin
Of even wachten tot winter ingevallen is en het echt koud is. Dan heb je meer tijd om te lokaliseren waar het geluid vandaan komt.
Iedereen wil natuurlijk dat zijn/haar probleem snel wordt verholpen en dat is heel begrijpelijk.
Je kunt wel op de winter wachten maar wat als het een kettingspanner is die dit veroorzaakt. distibrutie geeft wel vaker problemen bij deze motoren, gewoon na laten kijken voordat de boel kapot gaat.
gr Martin
Inmiddels heb ik een paar keer gemeten en het is echt alleen de eerste 20 seconde nadat ik de koude motor heb gestart dat hij het harde geluid maakt; daarna is het over en loopt de motor mooi. De buurman stond toevallig buiten, die dacht dat het aan de uitlaat lag.. Nou was ik toevallig 2 weken terug bij de garage en die merkte op dat er een klein gaatje in de demper zat, maar dat verklaart denk ik niet dat geluid dat van korte duur is.. (iemand trouwens een idee waar ik een nieuwe demper goedkoop kan aankomen?!)
Heb van t weekend trouwens een specialist gebeld en die zei dat het inderdaad aan de hydraulische klepspelingbegrenzers kon liggen; dat kwam wel vaker voor.
Martin (GJBAutos), als het de kettingspanner zou zijn, zou het geluid dan niet langer duren dan alleen de eerste 20 seconde na de start?
12 jaar
Nee dat hoeft niet, een kettingspanner werkt net zoals een hydrolische klepstoter en bij deze motoren staan ze er om bekend dat ze kapot kunnen gaan, zeker als je nog een oud type spanner hebt zou ik deze laten vervangen.
gr Martin
Even een update:
Kettingspanner is vervangen, maar geluid is er nog steeds..
Tot nu toe heeft nog geen een van de garages het geluid gehoort, alleen ik zelf. Door de telefoon denken zij allemaal dat het nodig is om het blok uit elkaar te
halen, maar dat gaat me een paar honderd euro kosten, zonder dat ik zeker weet dat het dan is opgelost..
12 jaar
Nog even een (hoopvolle) update:
Zojuist na het starten van de koude motor, de motorkap geopend om eens te kijken waar het nu precies vandaan komt.
Het leek net of het geluid helemaal niet van onderuit de motorkap komt, maar van onderuit / achter de auto bij de demper. Nu weet ik dat deze kapot is en aan
vervanging toe is, maar vraag me af of het ratelende geluid dat bij koude start ca. 20 seconde duurt, ook veroorzaakt kan worden door de kapotte uitlaat?
12 jaar
Ligt je katalisator niet te rammelen , en doordat deze warm wordt zichzelf vast klemt.?
Oplossing is nabij..
Afgelopen week naar de garage gebracht en die hebben geconcludeerd dat het inderdaad de uitlaat was. Waarschijnlijk ben ik, of de vorige eigenaar, iets te enthausiast over de drempel gereden, waardoor een van de dempers een tik heeft gehad. Dit heeft ervoor gezorgd dat de katalysator ligt te rammelen en na
enkele seconden, als die wat warmer is, zich uitzet. Door de drempel-kiss staat tevens heel de uitlaat 'onder spanning' waardoor die bij de einddemper een
klein scheurtje is ontstaan..
Van de week wordt hij voorzien van een nieuwe knalpijp, van spruitstuk tot de einddemper. Duur grapje, maar dan kan ik in ieder geval weer zonder ergernis
vooruit :)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar