Hallo de achterruitenwisser doet het niet meer. Wie weet waar het relais zit? Of is dit meestal de motor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meestal ligt de oorzaak in de bedrading waar deze naar de achterklep gaat, dus ter hoogte van het scharnier.
Controleer de bedrading in de rubber doorvoer..
De bedrading is goed....
Waar zit het relais? voor de achterruitenwisser?
12 jaar
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... voorruit relais
Ja die ken ik, helaas voor de voorruitenwisser...
12 jaar
Ok
Hier wat meer know how
Hierbij de gegevens uit WDS:Basismoduul van de ZKE V
De basismoduul van de centrale carrosserie-elektronica ZKE V stuurt de volgende functies aan:Ruitenwissen en -sproeienKoplampreinigingsinstallatieElektrisch bediende ruitenCentrale vergrendelingDiefstalbeveiligingsinstallatieInterieurverlichtingVerbruikersuitschakelingAfstandsbedieningToegevoegd vanaf diagnose-index 42 of 52 (introductie vanaf 03/2003):
Spiegelmemory, spiegelverwarming en spiegelinklappenDe basismoduul is in twee uitvoeringen beschikbaar:High-versie (volledige uitvoering)Low-versie (zonder elektrische bediende ruiten, achter)Varianten van de basismoduul
Voor de basismoduul zijn de volgende ontwikkelingsfasen beschikbaar:Basismoduul met diagnose-index 40 (High-versie) of 50 (Low-versie)
Toepassing tot 09/2002Basismoduul met diagnose-index 41 (High-versie) of 51 (Low-versie)
Toepassing vanaf 09/2002
Redesign-versie met de volgende wijzigingen:Gewijzigde hardwareUitgang interieurverlichting gepulseerd ter compensatie van boordnetschommelingenExtra uitgang uitschakeling stroomverbruikers VA2 voor regeleenhedenRegensensor kan naar wisserstand 2 schakelenAanpassingen aan E85 Z4 en E83 X3Basismoduul met diagnose-index 42 (High-versie) of 52 (Low-versie)
Toepassing vanaf 03/2003Als de redesign-versie, echter bovendien met LIN-bus voor de spiegelfuncties en voor een centraal schakelaarblokAansturing van de spiegelfuncties: Spiegelmemory, spiegelverwarming en spiegelinklappenOpslaan van de spiegelstanden bij spiegelmemorySpanningsvoorziening
Elektronica
Via pin 10 (klem 31) en pin 47 (klem 30) van de 54-polige stekker wordt de elektronica van de basismoduul van spanning voorzien.Belastingcircuits
De belastingcircuits van de verbruikers die op de moduul zijn aangesloten, worden via de 15-polige stekker gevoed.Pin 1: klem 30 voor interieurverlichting, ruitensproeierpomp, ontgrendeling kofferdeksel/achterklep en verlichting van de verbruikeruitschakeling.Pin 8: klem 30 voor ruitmechanismen, voor.Pin 9: klem 30 voor aandrijving van centrale vergrendeling.Pin 10: klem 30 voor de ruitmechanismen, achter, of de elektrisch bediende uitstelbare zijruiten.Pin 15: klem 31 voor de aandrijvingen van de centrale vergrendeling en de ruitmechanismen.K-bus
Algemeen
De basismoduul staat via de K-bus in verbinding met andere regeleenheden. Hij ontvangt en verstuurt gegevens via de K-bus.De basismoduul ontvangt onder andere de volgende gegevens via de K-bus:Stand contactslot (status van klem R en 15)Intervaltijd ruitenwissers van regensensorStadslicht (klem 5 ingeschakeldAanrijdingsdetectie door airbagregeleenheidStatus van EWS (sleutel in contactslot, sleutel geldig enz.)Diagnose
Bovendien verloopt de diagnosewerking met de basismoduul via de K-bus.Vanuit de diagnosetester komen diagnosetelegrammen via de RxD-draad bij het instrumentenpaneel (combi). Van daaruit worden de gegevens via de K-bus aan de basismoduul doorgegeven.De diagnosegegevens die de basismoduul verstuurt, gaan via de K-bus, het instrumentenpaneel en de RxD-draad terug naar de diagnosetester.LIN-bus
Bij basismodules vanaf 03/2003 (diagnose-index vanaf 42 of vanaf 52) is op de moduul bovendien een LIN-bus aangesloten (LIN = local interconnect network). Op de LIN-bus kunnen de buitenspiegels en een schakelaarblok voor de verstelling van de spiegels en de elektrisch bediende ruiten zijn aangeslotenKlem R
Algemeen
De status van klem R wordt zowel via de K-bus als via een draad geregistreerd. Dit maakt het gebruik van "klem R-afhankelijke" functies (bijv. ruitenwissers) mogelijk, ook als de K-bus een storing vertoont.Codering
Algemeen
Vele functies van de basismoduul zijn via codeergegevens aan optiegerelateerde componenten en verschillende landspecifieke eisen aangepast.Na het vervangen van de basismoduul moet dit daarom via het codeerprogrammaRuitenwissen
De wisfuncties worden door de basismoduul V van de centrale carrosserie-elektronica (ZKE) aangestuurd.Ruitenwissen
Algemeen
Alle wisfuncties zijn vanaf stand 1 van het contactslot (klem R) actief.Wissersnelheid 1 en 2
De wissersnelheden "1" en "2" worden afhankelijk van de rijsnelheid aangestuurd.Snelheid
Schakelaar in stand 1
Schakelaar in stand 2< 4 km/h
Intervalwissen
Wissermotor in stand 1> 4 km/h
Wissermotor in stand 1
Wissermotor in stand 2Bij een ingeschakelde snelheid 2 wordt bij > 210 km/h teruggeschakeld in snelheid 1 om het loskomen van de ruitenwisserarm te voorkomen.Intervalwerking
In de eerste stand van de wisserschakelaar wordt de intervalstand van de wisser geactiveerd. De intervaltijd kan via een draaischakelaar op de wisserschakelaar in vier standen worden ingesteld. Bovendien wordt de intervaltijd door de rijsnelheid beïnvloed.Ruitenwisserschakelaar
Schakelaarstanden
De wisserschakelaar kan in de standen:interval = eerste standwissersnelheid 1 = tweede standwissersnelheid 2 = derde standworden gezet.Deze standen worden via twee draden aan de basismoduul V doorgegeven.Draad SW 1
Draad SW 2
Werking0
0
Ruststand, wissers UIT1
0
Interval0
1
Wissersnelheid 11
1
Wissersnelheid 2Potentiometer voor wisinterval
Voor een variabele instelling van de intervaltijd is in de wisserschakelaar een potentiometer aangebracht die als draaischakelaar fungeert. De draaischakelaar kan in vier standen worden gezet. De basismoduul V herkent aan de hand van de verschillende weerstandswaarden de schakelaarstand en daarmee de ingestelde intervaltijd.Weerstand
Schakelaarstand
Intervaltijd(afhankelijk van de rijsnelheid 0 - 150 km/h)2 kOhm
Stand 1
25 tot 13 seconden4 kOhm
Stand 2
17 tot 7 seconden6 kOhm
Stand 3
10 tot 3 seconden8 kOhm
Stand 4
5 tot 2 secondenRuitenwissermotor
Wissermotor en wisserrelais
De ruitenwissermotor heeft twee snelheden. Voor de stroomvoorziening zorgt een extern dubbelrelais.De uitgang WI 1 (signaalnaam) op de basismoduul schakelt de wisser in. De uitgang WI 2 (signaalnaam) schakelt de wissermotor in stand 2.Terugstelcontact
Het terugstelcontact in de ruitenwissermotor dient voor het herkennen van de ruststand van de ruitenwissers. Het contact is als sleepring uitgevoerd.Blokkeerbescherming
De informatie van het terugstelcontact wordt gebruikt voor het herkennen van een mogelijke blokkering van de ruitenwissermotor.Als bij een ingeschakelde ruitenwissermotor de terugmelding van het terugstelcontact gedurende 16 seconden uitblijft (omdat bijv. geen sproeiervloeistof aanwezig is), wordt de wissermotor onmiddellijk uitgeschakeld.De wissermotor wordt pas na een wachttijd van 3 minuten of na klem 3 uit weer ingeschakeld.Het inschakelen gebeurt echter niet automatisch, ook niet als de wisserschakelaar ingeschakeld blijft (kans op letsel), maar pas als de wisserschakelaar uit- en vervolgens weer wordt ingeschakeld.De blokkeerbescherming is bij alle wissersnelheden actief!Interne stroommeting in de basismoduulInterne stroommeting via diagnose
De diagnose van het basismoduul van de ZKE V maakt het aflezen mogelijk van de stroomwaarde van de op de basismoduul aangesloten spoel voor het ruitenwisserrelais (fase 1 en fase 2) en het relais van de koplampreinigingsinstallatie.Om een exact meetresultaat te verkrijgen wordt bij de controle de te controleren spoel aangestuurd en de stroomwaarde uit het basismoduul afgelezen. De evaluatie van de stroom gebeurt in het testmoduul automatisch.Richtwaarde
Voor een accuspanning van 8 tot 16 V gelden de volgende stroomwaarden:Relaisspoel
Stroomwaarde
OpmerkingWissersnelheid 1
60 - 200 mA
Spoel in het wisserrelais K11Wissersnelheid 2
80 - 240 mA
Spoel in het wisserrelais K11Koplampreinigingsinstallatie
60 - 200 mA
Spoel in de koplampreinigingsinstallatiemoduul K 6Storingsevaluatie
Als bij de stroommeting de richtwaarde bereikt, dan zijn de volgende componenten in orde:Relaisuitgang in het basismoduulLeiding tussen basismoduul en relaisZekering en plusvoeding voor het relaisRelaisspoel in het relaisAls de richtwaarde niet wordt bereikt, kunnen de volgende storingen herkent worden:Meetwaarde
Mogelijke storingsoorzaak0 - 20 mA
Draad van de basismoduul naar het relais onderbroken of kortsluiting naar massa. Relaisspoel onderbroken. Uitgang basismoduul niet correct.20 mA - 60/80 mA
Contacten geoxideerd. Relaisspoel niet correct.groter dan 200/240 mA
Kortsluiting van de draad of de relaisspoel naar de plusDe volgende storingen kunnen niet automatisch herkent worden:Relaiscontacten niet correct (belastingscircuit van het relais niet correct)Draad van het relais naar de ruitewissermotor/koplampsproeierpomp niet correctRuitewissermotor/koplampsproeierpomp niet correctDeze componenten worden in de volgende teststappen gecontroleerd
mooi knip en plakwerk, MJ...
wederom niets over de Achterruitenwisser.
Klopt en zo blijf ik ideeen aandragen. Pasklare oplossingen zijn zelden van een amateur te verwachten.
Ruitenwisser werkt wel als je hem handmatig naar het midden verplaats.... als je hem dan inschakeld gaat hij weer naar de ruststand.... wie kan mij helpen?
12 jaar
Vaker voorkomend probleem. Door de as van de wisserarm gaat ook het sproeiwater. Omdat dit inwendig gaat lekken komt er vocht bij het wismechaniek. Vet lost op, mechaniek gaat roesten en loopt zwaar/vast waardoor de motor uitschakelt.
Twee opties; motor demonteren en uit elkaar halen. Alles schoonmaken en invetten, kijken of je dmv een O/ring of pakking het sproeisysteem inwendig weer vochtdicht krijgt. Het is te doen, is zeker goedkoper dan een vervangende motor maar is meestal geen blijvende oplossing. Vervangen (optie 2) is eigenlijk de enige lange termijn oplossing; heb er zelf ook zoéén en heb de tijdelijke oplossing laatst uitgevoerd.,
ZO! Niks geknipt en geplakt, nou ja..uit mijn geheugen dan min of meer ;) En vrij zeker de juiste oplossing; ik denk dat je het onderstaande gaat aantreffen...
[url=http://postimage.org/image/pd4ijx5vd/][img]http://s12.postimage.org/pd4ijx5vd/image...[/img][/url]
En,was dit ook bij jou het probleem?
Sorry als ik misschien een klein beetje off topic ga maar, Alex, is dit ook waarom compact`s vaak roest hebben onder het logo en boven de kentekenplaatverlichting balk? Door het sproeiwater dat in de carroserie lekt?
12 jaar
Zou hééél theoretisch kunnen, maar zou me erg verbazen.
De lekkage vindt inwendig in de motor plaats en het loopt dan weg langs een afdekkap en de binnenzijde van de achterklep. Het water loopt niet omhoog dus het lijkt me praktisch onmogelijk; de twee onderdelen die je noemt liggen namelijk op ongeveer dezelfde hoogte als de motor. Helemaal uitsluiten kan ik t overigens niet.
Waaraan je het snel kan herkennen is dat er na het sproeien ook water midden onder de achterklep uitkomt aan de binnenzijde.
Klinkt aannemelijk, bedankt voor je reactie ;)
12 jaar
Ik heb het uit elkaar gehaald maar geen gekke dingen gezien, denk dat ik maar een nieuwe wissermotor ga bestellen. Opgelost
11 jaar
Ik heb m laatst ook maar vervangen voor een (zeldzame) gebruikte. Als je me een mail stuurt via hier kan ik je het adres wel geven van een demontagebedrijf in Uithoorn dat vrijwel alleen maar BMW doet. Mijn oude heb ik helaas weggegooid, daarmee had je kunnen proberen of de motor het probleem is
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar