auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Heeft niet het volledige vermogen

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320i N43 B20

Zoals dus al vermeldt heeft deze BMW als klacht dat deze niet al het vermogen heeft. De problemen zijn een maand of 2 terug begonnen. Met uitlezen werden er diverse foutcodes aangegeven die richting de NOx-sensor wezen. Deze is vernieuwd en die fouten blijven ook weg. De trekkracht is wel iets meer geworden, maar nog lang niet wat het moet zijn. Nu zijn er alleen nog 2 foutcodes mbt het EGR, 2A0F EGR-klep aanpassing en 2A0E EGR-klep positieve regelafwijking.
Lijkt mij aan de hand van de foutcodes dat de EGR-klep blijft openstaan. Heeft iemand dit probleem al eens bij hand gehad?

Geplaatst door

JagerAutomotive.nl (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Jarno, ik heb de titel aangepast;
Je kan dit zelf ook hoor...klik op Bewerken en je kan de titel en/ of het bericht aanpassen.

mvg.
Hans

Hans4040 1455
badge vip badge

11 jaar

Het bericht kan ik wel aanpassen, de titel niet.

Oke....dat nemen we mee in de meeting.
Bedankt.

mvg.
Hans

Hans4040 1455
badge vip badge

11 jaar

Wel bedankt voor het aanpassen!

Ik heb de EGR-klep vervangen, adapties gereset, maar nog heb ik niet al het vermogen. Wel blijven nu de foutcodes weg.
Nou heb ik een log gemaakt en daarin vallen me vooral de verschillen tussen de lambdasignalen na de kat(B1-S2 en B2-S2) op. De sensoren voor de katalysator geven gelijkwaardige signalen, maar na de kat zitten er grote verschillen tussen. Morgen eens de sondes wisselen, maar ben benieuwd wat de experts hiervan zeggen.

Heb je al eens bekeken of de kat zelf bv verstopt zitten? Normaal zouden de lambda sonde na de kat een stabiel signaal moeten geven.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Zou dat de reden zijn dat het signaal langzaam weg zakt, van B1S2? Er zitten 2 aparte katalysatoren onder, 1 per 2 cilinders.

Ik geef trouwens ook wel erg weinig gegevens behalve de lambdasignalen, dit is het signaal tijdens het rijden met wisselende toerentallen en belastingen. Het is ook geen "normale" lambdasonde gezien de afgegeven spanning. Dus of het signaal constant hoort te zijn weet ik niet.

Mij valt het volgende op:
1. Dit is een arm mengsel motor die met een overschot aan zuurstof werkt (lambda tot aan 2)
Dus dat de achterste sondes geen stabiel signaal geven klopt wel, er is een overschot aan zuurstof.
2. In het begin is er een periode van weinig variatie - stationair?
Bank 1 staat dan een stuk armer als bank 2, zo rond de lambda 1,2.
Dus ook hier een overschot aan zuurstof en dan zal de 2e sonde na verloop van tijd gaan zakken.
3. Bank 2 sonde 2 geeft in het begin een vrij hoog signaal af. 1,2 volt is meer dan je verwacht.

Bij hogere belastingen zal de motor mogelijk omschakelen naar lambda 1 en daar zouden dan de achterste sondes een stabiel signaal moeten geven. Misschien is een volgas log ook wel interessant. Kun je zien of beide banken wel even veel en genoeg brandstof krijgen.

oldford 0
badge

11 jaar

Het is idd een arm mengsel. Vanmorgen kreeg ik een foutcode(2C75) op één van de achterste sondes. Die zal ik omwisselen om te zien of het probleem in de sonde zelf zit en ik ga straks een lektest doen met de rookmachine om te kijken of er ergens valse lucht vandaan komt bij het inlaattraject.
Weet iemand of er bij deze motoren met directe injectie weleens problemen zijn met de bandstofdrukregelaar?

Denk dat het verstandig is eerst te kijken of er ook valse lucht is, aangezien bmw daar nogal gevoelig voor is, ook een hele kleine lekkage kan dit veroorzaken.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Ik heb mbv de rookmachine het inlaattraject gecontroleerd en daar is geen lekkage te vinden. Op de 4-gastester is ook alles normaal. Ik heb nog wel de lambdasonde ná de kat vernieuwd en die storing is weggebleven.
Er is toch maar één sonde na de kat, dus waar dat tweede signaal vandaan komt in de grafiek is mij een vraag. Misschien een foutje in de uitleessoftware?
Ik heb de lambdawaardes in de grafiek vergelijken met een andere auto(geen BMW), maar ook daar loopt de waarde tot aan 2 tijdens het rijden, dus dat is geen indicatie dat er iets aan de hand is.
Na het vernieuwen van de NOx-sensor, EGR-ventiel en lambdasonde post katalysator is de auto nu storing vrij. Het vermogen is naar mijn idee nog niet helemaal terug, maar zonder vergelijkbare auto is dat lastig te zeggen. Morgen eens kijken of ik ergens iets kan regelen vwb een 320i 170pk-versie.

Is een vermogensbank misschien een optie? Je hebt het idee dat er vermogen mist, maar dan weet je het zeker.

Henk Nobach 0
badge

11 jaar

Nog ff een late update: de klant rijdt er al weer een tijdje mee en de foutcodes blijven nu weg. Het motorvermogen is al een stuk verbetert, vooral tot aan 3000rpm. Ik heb het advies gegeven een aantal maal BP Ultimate te tanken en nu loopt de motor weer naar tevredenheid.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.