BMW 5-Serie: Hoofdstroom valt weg

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525tds

Zo nu en dan valt tijdens het starten de stroom weg. Het gaat soms ook dagen lang goed. Op contact zetten gaat goed, zodra je start tikt de startmotor en valt alles (ook het dashboard) uit. Dit is 1 keer bij ons in de werkplaats gebeurd, de stroom voor bij de motor is dan weg. Accu gecontroleerd deze is goed en voldoend geladen. Auto gestart met hulpaccu aangesloten voor bij de motor en het gaat weer tijden goed. Het probleem lijkt nog het meest op een loszittende accuklem, maar dat is het natuurlijk niet. Wel is deze auto uitgerust met een accuveiligheidsklem waarvan ik de werking niet ken. Er zit een geel stekkertje met twee draden op de accu + klem. Deze aansluitingen zijn in het verleden door iemand anders afgeknipt en er is een weerstand in de afgeknipte kabel gesoldeerd.
Aansluitingen in de motorruimte startmotor, dynamo, inlaatspruitstuk, kabeldoorvoor bij stuuras en de massa gecontroleerd en goed. Accu en aansluitingen + zekeringen in kofferruimte gecontroleerd en goed.
De auto start nu al weer twee dagen goed, dus dat maakt het zoeken erg lastig.
Kent iemand dit probleem?

Hilbrand Bos

Geplaatst door Hilbrand Bos (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Die accu klem zit normaal gesproken aangesloten op de airbag computer.
Als de airbags af gaan, verbreekt deze ook de verbinding met de accu, om brandgevaar tegen te gaan.
Kennelijk is deze dus als eens af gegaan en niet vervangen.
De weerstand dient om de airbag computer te foppen, zodat het airbag lampje niet gaat branden.
Ik zou deze klem vernieuwen of compleet verwijderen, afhankelijk wat de klant wil (en hoeveel hij wil betalen).

Hilbrand Bos (0) PRO, 16 jaar geleden

Bedankt voor je reaktie. Ik heb eerst uit voorzorg de accu vernieuwd. De klant had een half jaar geleden zelf een nieuwe accu gemonteerd, maar deze niet vast gezet. De kabels zijn vrij zwaar en de accu kon toch een paar centimeter heen en weer schuiven. Een breuk inwendig in de accu door belasting van de accupolen zou de klacht wel verklaren. De accu + klem lijkt goed in elkaar te zitten. Vervangen door een universele klem lukt niet ivm de lengte van de kabel. De auto start inmiddels al en paar dagen goed, komt de klacht terug dan monteer ik een reparatiekabel met accuklem van bmw.

HANSV. (0) PRO, 16 jaar geleden

hilbrand,had je ook al eens aan het contactblokje gedacht in het contact slot zal niet de eerste zijn met zon shit storing dat deze licht te eikelen

mvg hans

Hilbrand Bos (0) PRO, 16 jaar geleden

Hans, daar heb ik wel aan gedacht. Maar de storing is bij mij 1 keer voorgekomen en toen was de stroom achter op de startmotor en dynamo ook weg. Deze aansluitingen zitten volgens mij direkt aan de accu.
Ik had alleen op het moment van de storing de accu weer moeten testen, dat had ik net voor het starten al gedaan. Niet zo handig van me. De storing heeft heeft zich niet meer voor gedaan, dus kon ik ook niet bepalen of de accu wel of niet goed is. Volgens mijn leverancier is het mogelijk dat een accu inwendig gebroken is en het meestal goed doet en een enkel keer niet, als de accu het goed doet is het dus ook niet te meten of er een breuk in zit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.