Heren en/of dames,
Ik heb sinds enkele maanden een nette geschakelde 520 Touring uit 1999 met ruim 258.000 op de teller.
Nu ik met de auto al ca. 5000 km heb gereden, vind ik dat de motor veel verbruikt. Ik heb diverse rijstylen geprobeerd op volle tanken om zo te kunnen controleren hoeveel km`s ik eruit kan halen. Mijn rijstyle is zeer rustig en ik schakel al onder de 2500 toeren. Boven de 60kmph schakel ik `m door in z`n 5.
Als ik de prestaties in de boekjes erop nalees, dan komen deze cijfers er lange na niet in de buurt. Wat kan ik doen of waar kan het `t liggen?
In de stad: ca. 530 km op een volle tank, dus 1 op 7,6
Op de snelweg: ca 660 km op een volle tank, dus 1 op 9,4
Kan het volgende probleem er iets mee te maken hebben?
In 2,5 maand tijd, heb ik al 2 liter olie bijgevuld (Shell Ultra á 24,95). Gisteren weer de peilstok gecontroleerd en jahoor,.. hij staat weer op de helft van de eerste markering. Als ik `m heb bijgevuld met 1 liter, staat het keurig net in het begin van de tweede markering.
Nergens zie ik lekkages. Alles is goed droog. Waar kan dit aan liggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je verbruik in de stad is zeer netjes niets mis mee , op de snelweg is wat hoog maar dit komt omdat de overbrengings verhouding van een handbak nogal kort is en bij een touring zit er nog een kortere overbrenging in , als het een automaat was geweest had het verbruik op de snelweg zon 1op11 geweest in de stad 1op6 , automaat versus handbak schilt 1000toeren in de hoogste versnelling .
Olie verbruik is hoog maar niet extreem , let op goede olie gebruiken voor de M52tu is dat min bmw longlife 01 en dan van castrol, longlife 04 mag ook natuurlijk, normaal is er bijna geen verbruik maar pas bij 1l op 1500km zou je kunnen spreken van extreem olie verbruik , waarschijnlijk is motor een keer flink verhit door een defekt aan de koeling daar kunnen ze slecht tegen en dit heeft gevolgen voor de zuiger-cil afdichting , olieschraapveren die hun werk niet goed meer doen of verglazing van de cil wanden , rep is bijna nooit te doen ivm zeer hogekosten , dan maar af en toe een liter bij vullen.
Hallo Mike, bedankt voor je reactie!
Helaas ben ik niet zo technisch aangelegd, dus kan je me uitleggen wat je bedoeld met "overbrengingsverhouding van een handbak"?
Bedoel je daarmee dat wanneer ik overschakel er heel weinig ruimte zit van bv 2 naar 3?
Ik vind `t namelijk constant lastig het punt te vinden, waarin de motor vloeiend naar z`n 3 overgaat. Ik heb dit met alle overschakelingen, maar vooral van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Het lijkt alsof er geen vast punt is waar dit gebeurt én ik heb `t idee dat er ca. 1a2 cm (koppel)speling is waardoor ik nog regelmatig schokkig overschakel. Ik dacht dat de koppeling vervangen moest worden. Kan je me zeggen wat dat ongeveer kost bij de garage?
Ik had nog nooit BMW gereden en liet me adviseren om een handbak te kopen ipv een automaat. Dit aangezien het verbruik een stuk lager zou zijn. Dus niet echt!
Kan je me ook zeggen wat voor merk koelvloeistof erin moet? Vanochtend startte hij niet (min 2) en gaf hij deze melding.
15 jaar
Over het algemeen is een handbak zuiniger alleen bij de e39 is dit minder van toepassing omdat die met automaat op de snelweg beduidend minder toeren draaien , dus 120km/puur is 3000 toeren voor de handbak en 2200 toeren voor de automaat voor een 528i .
De koppeling vervangen zal rond de 500euro zijn maar zoals je het beschrijft lijkt het eerder op speling in de aandrijflijn , cardanas kontroleren en tussenlager ,rubberverbinding bak cardan .
merk maakt niet veel uit shell esso total enz tot -36 is de betere kwaliteit let op specifiek merk gebonden koelvloestof van VW GROEP NIET GEBRUIKEN .
Thanks Mike!
Had dus toch beter een automaat kunnen nemen. Ik rij namelijk vaker op de snelweg dan in de stad en wat het toerental betreft bij 120km/pu, dat ligt idd bij de 3000 toeren. Daarom meestal rond de 100km/pu. Dan zit `t rond de 2700 toeren.
Vorige maand bij de BMW dealer geweest en daar zeiden ze dat mogelijk de koppeling vervangen moest worden, terwijl ze alleen maar een heel klein stukje hadden gereden.
Als dat zo is wat jij beschrijft: speling in de aandrijlijn etc,.. wat kost me dat ongeveer in het ergste geval?
Is het dan een kwestie van afstellen of zoiets of komen er nieuwe onderdelen?
Wat betreft de olie,.. Gisteren naar de Shell, Total en Esso geweest, maar daar hadden ze geen Castrol Longlife 01. Waar kan ik dit halen en wat betekent M52tu?
En gewoon 5w30 of raad je me iets anders aan wat het verbruik kan beïnvloeden?
15 jaar
Thanks Mike!
Had dus toch beter een automaat kunnen nemen. Ik rij namelijk vaker op de snelweg dan in de stad en wat het toerental betreft bij 120km/pu, dat ligt idd bij de 3000 toeren. Daarom meestal rond de 100km/pu. Dan zit `t rond de 2700 toeren.
Vorige maand bij de BMW dealer geweest en daar zeiden ze dat mogelijk de koppeling vervangen moest worden, terwijl ze alleen maar een heel klein stukje hadden gereden.
Als dat zo is wat jij beschrijft: speling in de aandrijlijn etc,.. wat kost me dat ongeveer in het ergste geval?
Is het dan een kwestie van afstellen of zoiets of komen er nieuwe onderdelen?
Wat betreft de olie,.. Gisteren naar de Shell, Total en Esso geweest, maar daar hadden ze geen Castrol Longlife 01. Waar kan ik dit halen en wat betekent M52tu?
En gewoon 5w30 of raad je me iets anders aan wat het verbruik kan beïnvloeden?
EDIT
Heb gekeken op de Castrol website en daar m`n kenteken ingevuld, maar daar staat deze motor: M52 B20
Beide olie soorten kan ik dus gebruiken:
Castrol EDGE 0W-30
Castrol EDGE Sport 0W-40
Is dit de olie die jij bedoeld?
15 jaar
Dave
Dat M52 staat voor je motortype, B20 staat voor 2.0 liter en TU betekent : dubbele vanos.
Het toerental bij 120 km/h is normaal..
Olie verbruiken doen ze heel veel, sommige wel een liter op 1000 km.
Het trillen kan vanalles zijn, je kan het nog eens laten controleren bij een andere garage, je moet er natuurlijk wel even zeker van zijn voor je iets laat repareren.
Het verbruik zou iets mooier kunnen zijn, maar vergeet niet dat hij vrij zwaar is..
Gr Stefan
15 jaar
M52 is de aanduiding die BMW gebruikt om deze motor te benoemen.
M52Tü is een verdere ontwikkeling gebaseerd op de M52 motor. TÜ = Technisch Überarbeitet.
Castrol olie verkopen ze niet bij de shell he , ik dacht dat BP het wel verkocht maar anders bij halfords of brezan 0-30 of 0-40 is goed, zou je 0-40 nemen is het ll04 meen ik .
Thanks heren,
Ik heb toch nog wat andere vragen wat betreft het verbruik.
Ik ben gaan meten met de boardcomputer (verb1 en verb2). Vanochtend met de koude start schoot het verbruik (stilstaand) meteen tussen de 34,0 en 39,6 L/100. Dit bleef zo doorgaan totdat ik een kilometertje of 6 had gereden. Elke keer een reset, want ik wou meteen resultaat zien. Na ongeveer 10 kilometer gereden te hebben, klom het terug rond de 16,5 L/100.
Ook zodra de motor normaal op tempratuur is, blijft het verbuik bij stilstand (stationair) tussen de 16,5 en 24,2 L/100 schommelen. Zodra ik optrek zakt het naar een normale waarde. Klopt dit? Ik had namelijk al het idee, dat bij kleine stadsritjes extreem veel benzine verbruikt werd én bij een stilstaande stationair draaiende auto, verwacht je toch zowat geen verbruik?
Iemand een oplossing/oorzaak?
OJA, ook nog even terugkomend op het toerental.
Bij 100 km/pu 3000 toeren
Bij 120 km/pu 3650 toeren
Ik baal hier best wel van. Dit had ik niet verwacht.
Welke bouwjaar 520 heeft hier minder of geen last van? Want dan kijk ik toch voor een andere.
15 jaar
Verbruik klopt want als je stil staat heb p/km een oneindig hoog verbruik , naar die boordcoputer niet teveel kijken gewoon die wagen aftanken en als ie leeg is opnieuw dan weet je pas het verbruik.
Dat met het toerental klopt want elke 520 heeft dit en bij een touring nog iets meer dan bij de sedan , voor het verbruik maakt het ook niet uit of je een 520 of 530 hebt . alleen de automaat heeft een lager toerental.
Ok, ik zal niet meer naar de boardcomputer kijken.
Toch iets anders geprobeerd.
Vanochtend met de koude (sneeuw) start, heb ik `m drie kwartier voor de deur stationait laten draaien. Vóórdat ik de auto startte stond de benzinemeter precies op de 30L streep. Ná de drie kwartier stond de meter bijna een halve centimeter lager.
Dit kan toch niet goed zijn?
Een paar maanden geleden had ik de keus tussen deze 520, een 523 en een 528. Alledrie een touring. De 523 en de 528 waren automaat, waar mijn voorkeur eigenlijk naar uit ging, maar de verkoper zei me toch echt, dat het verbruik een rol speelt in de aanschaf. Ik had ook gezegd dat ik voor `t eerst BMW zou gaan rijden, omdat ik voornamelijk comfortabele snelwegritten wou maken. Voel me toch wel een beetje genaaid!
15 jaar
3 kwartier warm draaien in de vrieskou is niet echt goed voor de motor, om maar niet te spreken van je bankrekening of het milieu of het gemiddelde verbruik.
Een verbruik van 5 liter per uur stationair kan zo maar, en nog wel iets meer als de motor koud is.
Kan je een referentie kader geven.
Heb zelf een E39 523 motor m52 (2,5 liter) met automaaat (steptronic)
Gebruik in de stad 1 op 7,5/8
Gebruik op de snelweg bij rond de 140 1 op 11,5
Gemiddeld zo rond de 1op 10,5 a 10,8
Met deze koude temeperatuur is dit tussen de 1 op 10 a 9,8
Ik heb zelf ook jouw verbruiken gehad. Bij mij waren de nokkenas sensor en krukas sensor overleden. Dit had ook tot gevolg dat de motor zo nu en dan afsloeg. Dit werd steeds erger. Na vervanging dus een vriendelijker verbruik. heb je hem al eens laten uitlezen ? Nieuwe sensoren liggen rond de 80 euro per stuk en zijn in een half uurtje te vervangen.
Qua olie verlies ? Laat je op straat geen sporen na ? Of is je uitlaat vettig en zwart ? ik heb ook last van olieverlies gehad. Dit kwam door een lek oliehuis. Je zag geen echte lekkage, meer zweten. Maar tijdens het rijden verdwijnt er toch aardig wat. heb je de bodembeplating er nog in zitten onder de motor ? Is deze nog schoon ?
Tevens de aansluiting van de pijlbuis (oliepijlstok) kan lekken. Anders blijft alleen de motor over, zoals hierboven al beschreven.
Heb je iets van garantie of goede verstandhouding met je garage? misschien willen ze je wel tegemoet komen met het vervangen van een sensor om te kijken of dit helpt ?
De 2 liter m52 (150 PK) is eigemlijk te licht voor deze wagen. Beste combinatie lijkt de M52 2.5 icm steptronic te zijn (zie Autoweek testverslagen).
Succes.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar