BMW 5-Serie: trilling/vibratie in aandrijflijn na vernieuwen koppelingsplaten

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 530d e60

Ik heb een 530d (e60) met handbak. Onlangs zijn de koppelingsplaten en vliegwiel vervangen. Sindsdien zit er een vibratie (naar het ljkt in de aandrijflijn) wanneer je accelereert tussen de 1700 en 2300 toeren in de 3e t/m de 6e versnelling en behoorlijk gas geeft (bij weinig gasgeven treedt het niet op). De garage heeft al van alles nagekeken (uitlaat, motorsteunen etc.). Turbo is het niet, krukaspully tijdelijk vervangen, ook niet. Nieuwe set koppelingsplaten (nogmaals), ook geen remedie. BMW garage komt er ook niet uit. Anders dan via trial &error maar te gaan vervangen op mijn kosten (dacht het niet!). Iemand ervaring en het liefst een oplossing?

michelp

Geplaatst door michelp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als dit ervoor niet aanwezig was, zou je het haast moeten zoeken in de koppeling / vliegwiel.

michelp (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Als dit ervoor niet aanwezig was, zou je het haast moeten zoeken in de koppeling / vliegwiel.[/quote]
Het was ervoor niet aanwezig. Ze hebben vandaag opnieuw er een nieuwe set koppelingsplaten ingezet, maar zonder resultaat. Er is geen nieuw vliegwiel ingezet.

Fredje (0) PRO, 14 jaar geleden

Je schrijft dat je koppelingsplaten 2 keer vervangen zijn, maar volgens mij zit je probleem in het 2 massa vliegwiel.
Is dit wel op de juiste manier met speciaal gereedschap gemonteerd? (inspannen)

michelp (0), 14 jaar geleden

[quote=Fredje]Je schrijft dat je koppelingsplaten 2 keer vervangen zijn, maar volgens mij zit je probleem in het 2 massa vliegwiel.
Is dit wel op de juiste manier met speciaal gereedschap gemonteerd? (inspannen)[/quote]
Dat is een goede vraag, dat zou ik nog eens met ze kunnen checken. Ik moet erbij zeggen dat het vervangen van de koppelingsplaten en het vliegwiel niet gedaan is door een bmw garage, maar dat ze wel veelvuldig contact hebben gehad met de bmw dealer nadat ze zelf niet uit het probleem kwamen. Ik zou verwachten dat de bmw dealer ook met een dergelijke suggestie zou komen.... of is dat teveel aanname van mijn kant?

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

kijk eens of de vulbusjes tussen de carrosserie en de body op het midden lager er wel tussen zitten
dit zijn dikke ringen

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je zegt dat koppeling en vliegwiel vervangen zijn in je eerste bericht, en nu is het vliegwiel niet vervangen ( #3 ) of door een gebruikt exemplaar ?

In eerste instantie verdacht ik ook je 2 massa vliegwiel maar ik ging ervan uit dat je deze al vervangen had zoals ik uit je bericht opmaakte..

Problemen met het vliegwiel komen veel voor en met een beetje pech moet de bak er weer onderuit gehaald worden,

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Deze koppeling hoeft niet worden ingespannen, hij wordt voorgespannen geleverd. je hebt alleen wel een speciale centreer pen nodig om de plaat op zijn plek te houden.
Als de spanner die in de drukgroep voor de montage wordt verwijderd wordt de plaat met te weinig druk tegen het vliegwiel gedrukt waardoor je wel trillingen zou kunnen
krijgen bij veel vermogen. Wel ff vragen hoe ze hem gemonteerd hebben. En ja ik denk dat dat te aanname van jou kant is ;-)

gr Martin

michelp (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Je zegt dat koppeling en vliegwiel vervangen zijn in je eerste bericht, en nu is het vliegwiel niet vervangen ( #3 ) of door een gebruikt exemplaar ?

In eerste instantie verdacht ik ook je 2 massa vliegwiel maar ik ging ervan uit dat je deze al vervangen had zoals ik uit je bericht opmaakte..

Problemen met het vliegwiel komen veel voor en met een beetje pech moet de bak er weer onderuit gehaald worden,[/quote]
In de eerste "sessie" zijn zowel de koppelingsplaten als het 2 massa vliegwiel vervangen (nieuwe onderdelen). vandaag zijn de 2 weken geleden nieuw gemonteerde koppelingsplaten vervangen voor wederom een nieuw setje, Het 2 massa vliegwiel is is vandaag niet vervangen.

michelp (0), 14 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]kijk eens of de vulbusjes tussen de carrosserie en de body op het midden lager er wel tussen zitten
dit zijn dikke ringen[/quote]
ik ben geen professional.... kun je iets meer uitleg geven ajb? welke body..welk middenlager...

Ik wil met jullie suggesties bij mijn garage aankloppen nl.

alvast dank

michelp (0), 14 jaar geleden

Als ik jullie reacties lees dan moet het probleem zich bevinden in het koppelingsplaten/vliegwiel/drukgroep gedeelte. Bestaat er een mogelijkheid dat het probleem uit een ander hoek komt? aandrijfas.o.i.d. . De suggestie van de garage was om er maar een paar maanden mee te gaan rijden en kijken of het dan minder zou worden omdat de onderdelen dan op elkaar zouden zijn ingesleten...

Fredje (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit hoeft niet op elkaar in te slijten. Als je hiermee door rijd heb je dadelijk weer versleten onderdelen.
Of betaald de garage die? Vraag maar eens hoe dat ze dit set monteren, hier zit volgens mij echt het probleem in.

michelp (0), 14 jaar geleden

[quote=Fredje]Dit hoeft niet op elkaar in te slijten. Als je hiermee door rijd heb je dadelijk weer versleten onderdelen.
Of betaald de garage die? Vraag maar eens hoe dat ze dit set monteren, hier zit volgens mij echt het probleem in.[/quote]
Dank je wel voor je input. Ik ben maar een leek...wat zou ik dan moeten vragen? Zou opnieuw monteren (zoals het daadwerkelijk zou moeten) de problemen volgens jou op kunnen lossen?

groet
michel

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Deze SAC (Self adjusting clutch) koppelingen moeten met speciaal gereedschap gemonteerd worden, de BMW uitvoering is weer iets anders en is normaal gesproken makkelijker te monteren
maar als je niet weet hoe gaat het vaak verkeerd. Als ze hem niet op de goed manier monteren gaat je koppeling binnen een paar 100 kilometer slippen/verbranden.

gr Martin

michelp (0), 14 jaar geleden

[quote=GJBAutos]Deze SAC (Self adjusting clutch) koppelingen moeten met speciaal gereedschap gemonteerd worden, de BMW uitvoering is weer iets anders en is normaal gesproken makkelijker te monteren
maar als je niet weet hoe gaat het vaak verkeerd. Als ze hem niet op de goed manier monteren gaat je koppeling binnen een paar 100 kilometer slippen/verbranden.

gr Martin[/quote]
Tussen het vervangen van de eerste nieuwe set koppelingsplaten en 2 massa vliegwiel en de nieuwe set koppelingsplaten van vandaag heeft zo'n 2500 -3000 km gezeten. Ze lieten me vandaag de 1e nieuwe set zien en die zag er nog als nieuw uit.

groet
michel

Fredje (0) PRO, 14 jaar geleden

Vraag gewoon ofdat ze hiervoor speciaal gereedschap hebben gebruikt. Het klinkt dan misschien wel alsof je de wijsneus wilt uithangen, maar ik denk dat je garage dit probleem toch ook opgelost wilt hebben of niet dan? De leverancier van de koppelingskit kan je helpen aan een inbouwhandleiding waarop staat hoe dit gemonteerd moet worden. Verkeerde montage is vaak de oorzaak van een garantie geval.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarom is dan de plaat opnieuw vervangen? Dan zou ik het eerder in het vliegwiel zoeken? Is die ook gekontroleerd? (Vrije slag en kantelen?)


gr Martin

michelp (0), 14 jaar geleden

[quote=GJBAutos]Waarom is dan de plaat opnieuw vervangen? Dan zou ik het eerder in het vliegwiel zoeken? Is die ook gekontroleerd? (Vrije slag en kantelen?)


gr Martin[/quote]
De plaat is opnieuw vervangen om te gaan uitsluiten dat die het is (ze weten het ook niet meer). De suggestie van het vliegwiel zal ik ze aangeven, dank je.

Groet,
Michel

michelp (0), 14 jaar geleden

[quote=Fredje]Vraag gewoon ofdat ze hiervoor speciaal gereedschap hebben gebruikt. Het klinkt dan misschien wel alsof je de wijsneus wilt uithangen, maar ik denk dat je garage dit probleem toch ook opgelost wilt hebben of niet dan? De leverancier van de koppelingskit kan je helpen aan een inbouwhandleiding waarop staat hoe dit gemonteerd moet worden. Verkeerde montage is vaak de oorzaak van een garantie geval.[/quote]
Uiteraard willen ze het opgelost hebben ;-). Ik neem je suggestie mee naar ze, alvast bedankt!

groet
michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.