close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Hoog olieverbruik BMW 520i bouwjaar 2001

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 6 cil.

Mijn olieverbruik is extreem hoog. Op de laatste 3000 kilometer heb ik 6 liter olie verbruikt! Ik gebruik Castrol 0W30 of 5w40 volsynthetische olie. Wie herkent dit probleem of heeft een oplossing?

Geplaatst door

JoostNieuwegein (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat is 1 liter op 500 Km!! rookt hij ook blauw ?

Zo ja,carterventilatie verstopt / klepsteelrubbers / olieschraapveren kan een oorzaak zijn.

Km stand ?

Hoe is het probleem ontstaan ? of is er onlangs nog wat vervangen ?

stefan84 0

15 jaar

De motor loopt mooi en rustig. Geen blauwe pluim uit de uitlaat of lekkage sporen. Kilometerstand is 194.000.
Olie en filters zijn in januari ververst bij grote beurt. Toen is verder niets geconstateerd.

Hij verbruikte altijd wel veel olie 1 liter op 1500km, maar dit wordt wel extreem!

[quote=JoostNieuwegein]De motor loopt mooi en rustig. Geen blauwe pluim uit de uitlaat of lekkage sporen. Kilometerstand is 194.000.
Olie en filters zijn in januari ververst bij grote beurt. Toen is verder niets geconstateerd.

Hij verbruikte altijd wel veel olie 1 liter op 1500km, maar dit wordt wel extreem![/quote]
Bij zo'n verbruik MOET je blauwe rook of lekkage hebben.
Dat kan niet anders.
De olie moet ergens blijven en auto's hebben geen geheime plekjes hiervoor.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

Als je de auto zon 5min stationair laat draaien en dan weg rijdt zal je waarschijnlijk wel blauwe rook zien, olie verbruik langs de zuiger veren denk ik aan, veroorzaakt door een in het verleden oververhitte motor , olieschraap veren hebben hun voorspanning verloren.

mike e39 0
badge

15 jaar

Mijn 520i uit 2002 gebruikt 1 liter olie per 1000 km. Hij heeft ondertussen heel wat keren in de garage gestaan, maar het probleem werd steeds niet gevonden. Alle bobine's waren ondertussen al vervangen. tig keer computer uit laten lezen, contine misfire's. Garage zou injectors gaan vervangen, hier hebben we toch nog even mee gewacht. Meerdere malen hebben we gevraagt of het niet de olie schraapveren kunnen zijn, maar dit was niet zo. Nu staat hij bij een echte specialis, die heeft de bougies eruit gedraaid en kwam tot de conclusie dat het de olieschraapveren zijn. Hij heeft het blok nu uit elkaar liggen. Nou hij was er niet best aan toe, schraapveren uitgesleten, zuigers ruim geworden. Als we even lekker waren gaan blazen in duitsland zoals een andere garage had aangeraden, dan hadden we de motor opgeblazen. Een dezer dagen is hij klaar, dan loopt hij als het goed is weer als een zonnetje.

Ron.1978 0

15 jaar

Olieverbruik los je niet op met uitlezen en het vervangen van bobines en injectors.
Hier blijkt maar weer uit,dat de ene garage de andere niet is.
Helaas kun je nooit inschatten hoe het met de vakmanschap van een garage is gesteld totdat je er geweest bent met een positieve of negatieve ervaring.
En zelfs dan kan het bij een volgend bezoek weer anders uitpakken.
Laat even horen hoe het verder afloopt.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

Ook vind ik het knap dat als je de bougie eruit draait,je kan zien dat de schraapveren het probleem zijn..

Ook bij een wat lagere compressie of hoger olieverbruik,blaas je de de motor niet 123 op hoor.

Je hoort inderdaad overal wat anders.

Hou ons even op de hoogte,maar dat zal wel goedkomen.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Ook vind ik het knap dat als je de bougie eruit draait,je kan zien dat de schraapveren het probleem zijn..

Ook bij een wat lagere compressie of hoger olieverbruik,blaas je de de motor niet 123 op hoor.

Je hoort inderdaad overal wat anders.

Hou ons even op de hoogte,maar dat zal wel goedkomen.

Gr Stefan[/quote]
Ik denk, Stefan,dat de bougies en/of de verbrandingsruimten erg vettig waren,vandaar de diagnose.
Maar als de olie via de inlaat-klepgeleiders lekt,krijg je dit ook.
Daarom is het slim om ook de kop goed te bekijken.
Wat motor opblazen betreft, denk ik dat wordt bedoeld,doorrijden met een te laag oliepeil.
Niet tijdig bijvullen komt nogal eens voor bij oliezuipers.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

Het geval was ook, wat ik vergeten was erbij te schrijven. Er was was ook een zuigerveer afgebroken, hierdoor was het risico aanwezig dat we de motor op zouden blazen.

Ron.1978 0

15 jaar

Ron

Was echt een zuigerveer gebroken of de onderste olieschraapveer ? dat laaste kan wel het enorme olieverbruik verklaren,breekt een zuigerveer,dan zou je ook compressie verliezen want resulteerd in bv slecht lopen/op 5 poten lopen,etc..

Maar goed dat hij nu uit elkaar ligt,

We wachten af..

stefan84 0

15 jaar

Er was echt een zuigerveer gebroken. Zuigers waren ook te ruim geworden, dus die zijn ook vervangen. Ik hoop dat hij vandaag klaar is. Dan loopt hij hopelijk weer als een zonnetje.

Ron.1978 0

15 jaar

Het was overigens ook zo dat hij erg onregelmatig liep bij een koude start, en dan met name als de buitentemperaturen wat lager waren. En dan na ongeveer een halve minuut ging het motormanagment lampje branden. Als hij dan opnieuw gestart werd, was er niets meer aan de hand.

Ron.1978 0

15 jaar

En Ron,de wagen al terug gekregen ?

stefan84 0

15 jaar

Misschien dat ik hem vanavond nog op kan halen, en anders word het morgen. Ik hoop vandaag, kan ik lekker weer met de auto naar mijn werk. Vanmiddag nat geregend op de motor.

Ron.1978 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.