Geachte lezer,
Nu eens een probleem waarin ik geen oplossing kan aandragen. Betreft een 318 ti Compact met 170.000 KM in perfecte staat van onderhoud. Deze maakt na een koude start een brommend geluid. Net alsof het uitlaatsysteem ergens lekt (wat niet het geval is) of een (vacuum)klep die openstaat. Indien je dan rustig gaat rijden houdt de motor ook wel eens een beetje in. Indien motor warm is zijn beide klachten niet meer waar te nemen.
Daarna is er structureel een wat zwaar brommend / resonerend geluid waar te nemen als je van het gas afgaat bij bv. overschakelen en het toerental terugloopt van 3000 naar 2000 rpm. Dit is ook stilstaand op te wekken door het toerental te varieeren zoals hierboven beschreven. Ook dan lijkt het op een lek uitlaatsysteem. Het is niet te traceren, lijkt alsof er iets meetrilt in motorruimte wat niet het geval is.
Herkend iemand dit en wat is een mogelijke oplossing?
Alvast dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt mij erg bekend allemaal, alleen zou de oorzaak natuurlijk een wereld van verschil kunnen zijn en heb ik daarover te weinig verstand van zaken..
Maakt de koude motor na starten het brommende geluid alleen de eerste 20 - 30 seconde? Heb ik zelf namelijk ook mee zitten stoeien.. Heb wat dat betreft weinig ervaring, maar ik heb toen ook vanalles aangehaald.. Heb allereerst de kettingspanner laten vervangen, maar dat bleek het niet te zijn. Daarna allerlei dingen op forums gevonden, zoals hydraulische klepspelingsbegrenzer, klepstoters, hydrostoters etc. etc. Dit bleek een duur grapje te worden, maar na een grondige controle door mijn garage, bleek het totaal iets anders te zijn: de katalysator zat los.. Uitlaat wordt morgen overigens vervangen..
Wat betreft het inhouden, dat heb ik maar één keer en alleen als die koud is en net een klein beetje op temperatuur begint te komen. Net alsof die een duwtje in de rug krijgt. Moet zeggen dat ik me daar weining zorgen over maak.
Daarnaast het resonerende geluid als je van het gas af gaat, moet zeggen dat ik dat ook maar af en toe heb.. Lijkt inderdaad alsof er iets mee trilt, kan natuurlijk van alles zijn maar vind dat niet de moeite om de boel uit elkaar te laten halen. Hoop stiekem dat dit morgen verholpen is als de uitlaat is vernieuwd, we will see!
En vergeet de evt slijtage niet bij motoren die meer dan 150k gelopen hebben. De toleranties zijn niet zoals in nieuwstaat.
Het geluid na een koudstart komt vrij waarschijnlijk van de secundaire luchtpomp en/of bijbehorende componenten. Onder de motorkap aan de passagierszijde zit naast de sproeiertank een rond zwart apparaat. Dit is de secundaire luchtpomp zelf. Daar achterop zit een kunststof slang die leidt naar een membraan dat op het uitlaatstpruitstuk zit.
Buiten dat de pomp zelf vaak een oorzaak is, wil het kunststof slangetje ook wel eens inscheuren. Ik heb evt een goede gebruikte luchtpomp liggen die ik niet meer gebruik (in mijn geval was het slangetje ingescheurd).
Dat laatste geluid, kan heel goed de kunststof afdekkap over het inlaatspruitstuk zijn. Als die achterop de motor niet goed in het bevestigingsoog gehaakt zit, rammelt deze tegen de waterbak aan (waar microfilter inzit). Het inhaken is een beetje priegelig werk, maar met een lampje kan je goed tussendoor kijken. Je ziet er eigenlijk niets aan, maar precies in dat toerengebied krijg je dan een (flinke) resonantie.
Beste Alex, (maar ook de andere!)
Dank voor jouw adviezen! Jij bent erg actief zie ik op dit forum en had de juiste bruikbare oplossingen. Ik wilde vooral eens testen wat dit op zou leveren en had daarom nog niet de tijd genomen om zelf een diagnose te stellen. Gisteren heb ik dat wel gedaan omdat de resonantie mij irriteerde. Ik had eerder al op het forum gekeken naar een oplossing van mijn probleem. Toen stond er nog niets. Laat ik het zelf nu gevonden hebben gisteren. Het betrof de kunsstof kap boven op het klepdeksel. Was even zoeken. Heb er voorlopig een spons onder klem gezet wat de trilling absorbeert. Weet er nog geen nette oplossing voor. Maar ..... had ik maar eerder gekeken !! Vandaag kom ik er achter dat jij de oplossing voor mij aan had kunnen dragen !!!!
Heb gelijk wat inhouden betreft ook even naar de slang gekeken van de luchtpomp. Deze is overigens wel dicht. Logisch, indien de uitlaat valse lucht aan zou zuigen dicht bij de uitlaatkleppen. Hier ben ik nog niet uit dus.
Ook heb ik ondekt dat de motor erg gevoelig reageert op de olievuldop. Indien deze niet goed zit, niet goed afdicht loopt de motor stationair ook erg onregelmatig, zeker indien de aanjager schakelaar op stand 0 staat. Motor zuigtr dan ongemeten (valse) lucht aan met alle gevolgen vandien.
Nogmaals dank, schiet je nog iets te binnen i.z. het inhouden na een koude start dan houd ik mij aanbevolen.
12 jaar
Dat van die secundaire luchtpomp was puur voor een 'lekke uitlaat' geluid tot 2 minuten na een koude start. Met inhouden heeft die dan weer niets te doen.
Het inhouden; zeker tot ongeveer 2000 toeren en erna niks aan de hand?? Sowieso zijn de N42 motoren niet sterk in dat toerengebied, maar je moet wel vrijwel schokvrij kunnen accelereren. Bij mij was dat niet het geval en ik heb er veel in lopen zoeken. Reinigen van de luchtmassameter hielp al iets maar niet blijvend, grootste winst heb ik behaald door het vervangen van de bobines. Ik twijfelde al aan ze maar toen ik een foutmelding kreeg op 1 ervan, heb ik ze alle 4 meteen vervangen. Wat ook erg belangrijk is bij deze motoren is de juiste motorolie, een 0W-30 of 0W-40 met BMW specificatie LL04 (liever LL01) is vrij kritisch voor de juiste werking van de Vanos en het Valvetronic systeem. Vooral de Vanos kan in het genoemde toerengebied ook nog een verschil van betekenis maken.
De trekkracht blijft weinig onder de 2000 toeren en bij deellast pakt 'ie niet feilloos op maar hij loopt wel veel beter/krachtiger en reageert beter op t gas. Verbruik is ook meteen aardig verbeterd; bonus! ;)
Dat met die oliedop kan gerelateerd zijn aan de carterventilatie die niet goed werkt; een ander bekend minpunt van de N42 motoren. Ook dit kan je prestaties bij lage toeren negatief beïnvloeden evenals het olieverbuik, ik denk dat dat bij mij de laatste oorzaak is van de resterende onvolkomenheden in trekkracht.
Je ventilatie staat overigens niet in contact met de olievuldop, ook de aangezogen lucht niet. Daarvan zal de motor niet vervelender stationair gaan draaien, alleen als de carterdruk inmiddels erg hoog is geworden door de defecte carterventilatie.
Beste Alex,
Is al eens een bobine vervangen. Onlangs ECU uitgelezen. Geen bijzonderheden en / of foutcodes.
Inhouden voelt precies zoals jij beschrijft. Probleem(pje) zit ook in de onderste toeren regionen. Je voelt de motor inderdaad licht inhouden onder de 2500 RPM. in een hogere versnelling. Dan denk je ook gelijk "dat is logisch" omdat de gasklep nauwelijks geopend is en er dan ook sprake is weinig brandstofinspuitng die wellicht ook nog eens neerslaat in koude inlaat gedeelte. Indien je een lager versnelling kiest (2e) en meer gas geeft / toeren maakt, voel je het ook niet. Ik begrijp uit jouw verhaal dat dit een constructief probleempje is bij deze motoren. Alleen verwacht je dit niet bij een BMW gezien de ervaring die het merk heeft met brandstofinjectie.
Zoals ik uit jouw verhaal begrijp is het meest simpele ook heel belangrijk en dat is de viscositeit van de motorolie gedurende een koude start.
Zelf heb ik altijd een vat half syntetisch 10W-40 met de juiste specificaties staan die voor vrijwel elke motor te gebruiken is als het gaat om het Nederlandse klimaat. Ik begrijp dat ik hiermee niet mee moet gaan experimenteren / toepassen bij deze motor.
Nog een vraagje i.z. carterventilatie; Wat bedoel je met "niet goed werkende carterventilatie"? Verstopt of .....??? Hier kan ik nog even naar kijken als ik precies weet waarna, want in constateer ineens ook een hoger olieverbruik. Moest nl. ineens 1 liter bijvullen op 4000 km.
Wat inhouden betreft bekijk ik even jouw adviezen en neem het daarna even voor lief tot ik daadwerkelijk iets waarneem via de zelfdiagnose.
Nogmaals dank.
12 jaar
Ok, ingaand op je reaktie:
'er is al eens een bobine vervangen';
je bent gezegend met een auto die per cylinder een aparte bobine heeft. Buiten dat er dus 1 van de andere 3 stuk kan zijn gegaan, kan ook die ene weer stuk zijn. Levert trouwens niet altijd een storingscode op.
'half-synthetische 10W-40';
gebruik echt alleen de BMW goedgekeurde oliën voor deze motor, zoals gezegd LL01 of LL04, bij voorkeur 0W-30 of 0W-40
'carterventilatie';
In het carterventilatie systeem zit een vochtafscheider. Hier zit ook een membraan ingebouwd. Ofwel het membraan begeeft het, ofwel de vochtafscheider raakt verstopt door olieresten. Dit veroorzaakt een overdruk in de motor, waardoor deze gewoon niet meer helemaal vrij kan lopen. Officieel zouden deze preventief vervangen moeten worden bij elke 100.000 km, maar gezien de kosten daarvan wordt dat meestal overgeslagen.
Werking kan eenvoudig worden getest met een boterhamzakje. Bij een reeds warme motor een boterhamzakje (zonder gaten) op het olie vulgat vastklemmen, dan motor weer starten om te zien of de motor zuigt / blaast in het zakje. Je zou een licht zuigende motor moeten waarnemen.
'olieverbruik';
Kan komen door carterventilatie, maar ook door lekkage van kleppendekselpakking of vacuumpomp. Ruik je af en toe verbrande olie als je naast of in de auto bent?
Het lijkt nu alsof je een hele beroerde auto gekocht hebt, maar de genoemde problemen komen in meer of mindere mate voor bij vrijwel alle 3 series met deze motor. Ik blijf erbij dat het een hele goede auto en motor is, maar ze zijn gevoelig voor juist onderhoud en juiste motorolie. Nu ze wat ouder worden en niet meer allemaal bij de dealer komen, ga je merken welke zorgvuldig zijn onderhouden in het verleden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar