BMW 3-Serie: hoe span ik de multi v riem (de grote,niet die van de airco)

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5

ik heb hier een BMW 325ci bouwjaar 2001
daar moet een nieuwe multie v riem op.
deze is eraf gegaan na een ongeluk
nu is mijn probleem dat ik niet weet hoe ik de riem moet spannen
hopelijk ken iemand mij helpen
liefst met eventueel een foto of tekening
alvast bedankt

vr groet hans

hans 1967

Geplaatst door hans 1967 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

kaleido 1 (1675) PRO, 11 jaar geleden

Als het goed is zit er een automatische spanner in het systeem , de riem op de juiste wijze over de componenten leggen de spanner helemaal terug halen en de riem wordt automatisch op gespannen.

hans 1967 (0), 11 jaar geleden

oke dat klinkt logisch maar hoe doe ik dat helemaal terughalen.
maar als ik goed kijk is t een hydrolische riemspanner
er zit achter de rol een demper

kaleido 1 (1675) PRO, 11 jaar geleden

Zit er geen zeskant achter de spanrol , of op de bout van de rol zelf een sleutel zetten en tegen de spanrichting de boel terug duwen.

hans 1967 (0), 11 jaar geleden

zo ziet alles eruit
misschien weet jij raad
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
ik weet t niet meer

Einstein Brain (0) PRO, 11 jaar geleden

Probeer eens op bout nr7 sleutel te zetten en zo langzaam hydraulische spanner in te drukken.

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?... verduidelijking van de situatie

hans 1967 (0), 11 jaar geleden

tekening is duidelijk
maar nog ff ter verduidelijking
de riem is eraf gelopen nadat de poelie van de stuurbekrachtiging kapot was gegaan
de riem van de arco ligt er nog op
de andere riem die eraf ligt ken ik nu dus gewoon over alles laten lopen hoe t moet en dan opnieuw spannen
maar welke kant moet ik nu opdraaien
riem ligt er nu af
en als ik m erop leg is t net of ie te groot is

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Als de lengte van 1538 klopt Moeten al die tekeningen en foto's toch duidelijk zijn . De voorste kleine riem moet er wel eerst even af. Als je het kapje van de spanrol af wipt kan je in de boutkop een sleutel zetten en de bevestinging in de zo klein mogelijke stand draaien .
Als je een riem hebt die niet meer dan een cm langer is dan voorgeschreven moet het toch mogelijk zijn dat het goed komt . Die spanrol beweegt zwaar omdat die spanveer ook een demper heeft . Als die bij bedrijf op en neer spring is deze versleten.. Verder is het zaak dat al die wielen in lijn staan . Dat die riem er af loopt is vaak al een veeg teken.
Succes.

hans 1967 (0), 11 jaar geleden

dank je wel punt
ik ga komende week weer vefrder aan die auto
hij is niet van mij
die auto is in een weiland beland en daardoor zijn er verschillende dingen stuk
en was de poellie van de stuurbekrachtiging ook kapot gegaan
vandaar dat de riem eraf ligt
nu nog 1 vraagje
welke richting draaien is nu spannen en welke ontspannen


vr groet hans

ik laat volgend weekend wel weten of t gelukt is

kaleido 1 (1675) PRO, 11 jaar geleden

Op tekening in #7 staat precies hoe en wat !!!!!!!!!!!

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

'Ontspan de riemspanner' met een vette pijl erbij voor de richting waarin je de sleutel beweegt, het staat allemaal zeer duidelijk beschreven. Wat wil je nog meer? Een gratis monteur waarschijnlijk ;-)

hans 1967 (0), 11 jaar geleden

bied je je aan dan
ik vraag t liever dubbel na dat ik iets zeker weet
vind je t een probleen reageer dan niet

Highway (135) PRO, 11 jaar geleden

[b]@MJ en Hans 1967 graag respect en niet in elkaar haren vliegen.[/b]

hans 1967 (0), 11 jaar geleden

MJ bedankt voor de tekening en PUNT bedankt voor de duidelijke uitleg
riem ligt er nu op
t was allemaal duidelijk toen ik er weer aan begon

groetjes hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.