Hallo,
Ik heb een 325TDS. Deze auto trekt nog als een idioot, maar vaak is het feest afgelopen bij 120 km/h en kruipt 'ie langzaam naar 130 of blijft 'ie hangen op 120.
Als ik tijdens het rijden met 120 km/h het contact een seconde uit zet en direct weer start, heb ik alle power tot 180+ km/h en dat blijft dan soms goed voor een uur, maar soms niet.
Het valt me wel op dat als ik in de bebouwde kom rustig heb gereden en normaal invoeg op de snelweg, het probleem zich niet voordoet.
Nu zou je zeggen: rij dan altijd normaal. Klopt. Maar ja.
Ik krijg geen foutmeldingen, geen verstuiverlampje of gloeilampje, geen uitroepteken, enzovoort. Ik heb echter niet zo'n mooi CheckControl-unit, maar gewoon temperatuurmeter. Auto start altijd goed, ook koud. 300.000 gelopen, maar vorig jaar gereviseerde kop.
Het lijkt wel een beetje op noodloop, maar heeft een oude E36 dat?
Wat is meestal de echte oorzaak? Of moet ik hem laten uitlezen omdat dit honderden dingen kunnen zijn?
Groet,
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
geen storingslampje betekent niet dat er geen storingen opgeslagen zijn. Je kan m laten uitlezen om te zien wat er loos is
contact af zetten bij 120 goed bezig
Misschien vuil in de brandstofpomp of filter wat door de plotselinge flowverandering losschiet?
Alex, MJ, bedankt. Ik zal laten uitlezen. Komt mij echt over als iets wat elektronisch begrensd wordt.
@ASX: nooit bang voor hoor. :) Alleen stand 2 naar 1, nooit naar 0. Bij geleende Opel was dat standaard om de 50 km. Ik merk dat vrienden daar ook van schrikken, maar ik begrijp dat niet. Als het verkeerstechnisch niet kan, moet je 't niet doen. Anders: geen probleem.
11 jaar
En ik kom hier uiteraard weer op terug, alhoewel ik denk dat er weinig zijn die nog met een E36 TDS rondrijden.
11 jaar
Oorzaak gevonden.
Gisteravond wilde de auto niet meer starten. De opvoerpomp (onder de achterbank) draait niet meer, maar krijgt wel spanning.
De motor krijgt dus niet de hoeveelheid diesel die hij hebben wil.
Groet,
Frank
11 jaar
Waarom zou je contact niet mogen afzetten tijdens rijden asx ?? (Als verkeer het toelaat tenminste.)
waarom contact niet afzetten; tegen 120 km/uur met het risico dat hij op stuurslot springt zeker
[quote=asx]tegen 120 km/uur met het risico dat hij op stuurslot springt zeker[/quote]
Dit is niet mogelijk gezien de sleutel niet uit het contactslot wordt gehaald.
Gr. paul
Zolang je de sleutel niet uit het contactslot trekt kan het stuurslot niet opspringen, en een elektrisch stuurslot ontgrendeld al als je de wagen zelf voortduwt zonder afstandsbediening in het slot.
Probleem is trouwens opgelost. Hoofdrelais brandstof defect. Vervangen.
Bij diesel heb je twee (bij benzine drie) relaisblokjes in het aparte bakje met deksel zitten, boven de normale zekeringenbak.
Eerst de linker vervangen: toen ging binnen oranje lampje VERSTUIVER branden. Toen andere vervangen. Geen problemen meer.
@Einstein Brain: Leuk te lezen van dat elektrisch slot en beweging van de wielen.
@Asx, enzovoort: Het draait maar om één ding: een ANDER niet in gevaar brengen. Stuurslot kan niet worden geactiveerd. Ik zet de sleutel voor de zekerheid zelfs niet op stand 0. Gewoon van 2 naar 1 en weer herstarten.
Ik geef van te voren iets gas, om die 15 km/h snelheidsverlies op te vangen. Ik wil daarbij niemand in m'n spiegels zien. Prima zo.
11 jaar
Is op 4 december de opvoerpomp vervangen ??
Nog even over dat uitzetten van de motor... ik zou dat toch niet te vaak doen bij dit soort auto's.. turbo op volle toeren en oliedruk laag/weg lijkt me geen winnende combinatie.
De TDS motoren waren sowieso gekend voor motorkoppen die scheuren, dus vroeg of laat heeft u toch kosten.
Dirk
Opvoerpomp is inderdaad vervangen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar