close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Inhouden stotteren 530 i 2005

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3 liter

Ik heb het volgende probleem: Af en toe inhouden (korte schokjes) bij optrekken vanaf 1500 -2000 tpm. Alleen bij warme motor.
Zowel met de automaat in de D als op manueel (ik dacht eerst dat de automatische bak in D haperde)
Ik heb ooit een kapotte bobine gehad (in het begin inhouden bij hoge toeren,waarbij uieindelijk de melding misfire kwam)
Tot op heden heb ik geen storingsmelding gezien. Ook via de obd geen melding kunnen vinden.
Ik heb de nokkenas sensoren al vervangen ( oplossing in dit forum) , zonder resultaat.
Ook de luchtmassa meter al vervangen, zonder resultaat.
Ik heb diverse meetwaarden gecontroleerd:

Short term trim, bank 1: varieert van + 6 tot -10, -10 bij optrekken, bank 2 idem.
Long term trim, bank 1: staat altijd in de min variërend van - 6 tot -3,5, bank 2 vergelijkbaar.
blijkbaar is het mengsel zonder correctie te rijk,ik trek hieruit de conclusie dat er geen leklucht na de LMM is. mogelijk geeft de LMM te weinig aan of is de inspuiting te veel.( te hoge brandstof druk??) Ik zie wel op diverse forums dat afwijkingen van de Long term trim tot 20 % niet echt een probleem is). Tijdens het stotteren (duurt maar paar sec) zie ik geen rare waarden verschijnen.

Kan de lucht massa meter stuk zijn of vervuild zijn ( is pas een half jaar oud)?. stationair zie ik ongeveer een lucht hoeveelheid van 4,5 gr lucht/ sec. Ik heb op een amerikaans forum gelezen dat je de LMM kan testen, een vuistregels is dat de max flow die de LMM aangeeft in gr/sec. bij max optrekken bij ca 5000 tpm, ca 70 tot 80 % van het vermogen in PK moet zijn. is deze max waarde < 65 % dan is de LMM stuk. Ik heb dit getest en kom uit op ca 170 gr/sec. dit is 170/258X100 = 66 %. ( wie kent deze vuistregel)
Wat mij wel opvalt is dat de LMM op ca 2 gr/s blijft staan als de motor uit is.

Is er iemand die mij verder kan helpen met de diagnose zover.
Bougies, bobines vervangen kan ik nog doen, maar heeft dat zin, ik verwacht dat deze vooral op hoge toeren uitvallen, maar op hoge toeren voel ik het inhouden niet.
Gr Goos

Geplaatst door

Goos1 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

LMM zal zeker niet te weinig aangeven, dan wordt de motor te arm en de long term fuel trim positief.
De LMM kan theoretisch wel te veel aangeven, wat dan de verklaring zou zijn voor de long term fuel trim die negatied is.
Als je zelf fouten kunt lezen en wissen, probeer het dan eens met de LMM los, rijd een stuk en kijk wat de fuel trims dan doen.

De methode om de LMM bij vol gas te beoordelen komt in de buurt, maar bij het verkeerde toerental.
Per pk heb je 0,8 gram/sec aan luchtflow nodig. Bij vol vermogen dus 258x0,8=206 gram/sec - maar dat is wel bij een hoger toerental (6000).
170 gram/sec komt overeen met ongeveer 212 pk. Als dat bij 5000 rpm is dan klinkt het voorlopig aannemelijk.

oldford 0
badge

9 jaar

bedankt Oldford,
Bedankt voor je reactie, ik kan alarmen wissen en uitlezen. IK zal testrit doen met LMM losgekoppeld

Goos1 0

9 jaar

Ik heb ondertussen gereden (10 km) zonder LMM. de auto stottert nu wat meer maar ook bij iets hoger (tot 2500) toerental, het stotteren is alleen bij optrekken en niet altijd het zelfde.
De long term trim blijft negatief aangeven ongeveer dezelfde waarden als met LMM. De short term trim varieert veel meer soms tot boven + 20 maar soms ook tot - 10 negatief.
De lmm uilezing geeft uiteraard 0 aan en de temp -40. Ik heb geen storings melding gehad Ik de LMM pas bij warme motor losgehaald, want ik weet uit eigen ervaring dat de motor slecht loopt zonder LMM als hij koud is.
Wat voor conclusie kun je uit deze test trekken ??

Goos1 0

9 jaar

Voorlopig ga ik er vanuit dat de LMM redelijk tot goed aangeeft.
De inlaatlucht temperatuur van -40 klopt, die sensor zit ingebouwd in de LMM en was dus ook los.

Om de een of andere reden krijgt de motor wat te veel en moet die long term fuel trim reageren.
Kan een brandstofdruk probleem zijn (veel te hoog) of een koelvloeistof temperatuur probleem.

Een lambdasonde pobleem is denk ik onwaarschijnlijk, want dan zou je tegelijk bij 2 lambdasondes hetzelfde probleem hebben.

Geen foutcode verbaast me meer. Is de elektronika wel volledig standaard? Geen chiptuning aan gedaan?

oldford 0
badge

9 jaar

Geen chiptuning. Fout code komt vaak eerder als je gaat rijden zonder LMM bij koude motor. Ik heb dit gestet toen de vorige lmm stuk was gegaan.
Ik neem aan dat er een soort overdruk ventiel ziet om de benzine druk stabiel te houden, deze zou stuk kunnen zijn. Ik weet zo snel niet waar deze kan zitten. Ik zal eens kijken of ik de druk gemeten krijg.

Goos1 0

9 jaar

Wat is het motor type en waarmee wordt uitgelezen?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

9 jaar

Foute bougie onder hoge druk? Bij mij betrof het BMW 323i , ging onder hoge druk in de fout.

A.Jellema 0

9 jaar

Dag Martin
het motor type N52 258 pk.
Ik heb een eenvoudig apparaat om storingen te zien en te wissen, en kan diverse data zien. Ik eb aantal maanden geleden bij bmw specialist geweest, toen geen storing te zien. Het stotteren kwam toen wel veel minder voor al nu.
Opvallend is dat het bij koude motor niet optreedt en niet bij hoge toeren.
Zou het de gasklep kunnen zijn, vooral na gas loslaten en weer opnieuw gas geven bij laag toeren tal stottert de warme motor soms wel 10 x direct achter elkaar. Bij constante snelheid ok.
Gr Goos

Goos1 0

9 jaar

De gasklep word niet gebruikt bij deze motor, deze staat gewoon helemaal open en word enkel gebruikt als de motor in de noodloop gaat. Het stotteren kan komen door slijtage in de valvetronic. Dit is te testen met de juiste BMW diagnose apparatuur.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

9 jaar

Probleem is opgelost, nadat ik de bougies heb vervangen is het probleem geheel over. In de board computer stond dat er nog 20 dkm mee gereden kon worden, niet dus. Het waren originele bmw bougies van NGK met iridium punt.
Als ik de bougies bekijk lijken ze wel veel langer erin gezeten te hebben. Toen ik de auto kocht stond de interval voor bougies op 80.000 km. Had net een beurt gehad, denk het niet. Bedankt voor het meedenken.

Goos1 0

9 jaar

mooi zo
gr

A.Jellema 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.