Hallo allemaal,
ik hoop dat jullie iets over mijn probleem kunnen zeggen.
Tijdens het rijden op snelheid (zeg 80-100 km/uur) hoor ik een huilend geluid dat naarmate de snelheid veranderd ook anders klinkt.
Het geluid blijft als ik de koppeling intrap (op snelheid en de motor stationair laat draaien). Ik denk dat het ergens van de aandrijflijn / versnellingsbak komt??
Wat zou dit kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoor je verschil met en zonder airco?
Het is in elk geval niet het druklager van de koppeling, als intrappen daarvan geen verschil oplevert.
Bij gelijke snelheid de versnelling varieren levert een hoger toerental van motor/ bak op.
Stijgt het geluid met toename van het motor-toerental dan is het een lager in de bak.
Is dat niet het geval, dan is het een wiellager.
Test in het laatste geval eens of het geluid verandert bij (de overgang van) een linkerbocht (naar) of een rechterbocht.
Zo ja, dan is de kans groot dat het een wiellager is. Zo nee, dan is het een lager in de aandrijflijn.
Het tussenlager van de cardan-as is dan een goede 'eerste verdachte'.
Versleten lagers in het differentieel kunnen ook het beschreven geluid veroorzaken.
12 jaar
Of...en daar verwacht je het niet, maar de plastickplaat onder je motor hangt los aan een (of beide) zijde's.
Dat heb nl al een keer bij de hand gehad, zoeken naar een rare toon die er alleen op snelheid is...
grt. DNS
Gecupte banden?.
12 jaar
Hallo, bedankt voor jullie reakties!
Even wat bevindingen:
- het veranderd niet als ik de airco aan of uit doe
- het veranderd niet als ik een versnelling hoger/lager ga of dat ik de koppeling intrap en de auto vrij laat lopen op snelheid
- het zouden eventueel gecupte banden kunnen zijn?
@freudeamfahren:
Zo nee, dan is het een lager in de aandrijflijn.
Het tussenlager van de cardan-as is dan een goede 'eerste verdachte'.
Kan dit nog steeds bij de door mij hierboven beschreven bevindingen?
12 jaar
Als motor-toerental geen rol speelt, moet het een wiellager of de banden zijn.
Het cardan-as tussenlager kun je dan van de lijst met kandidaat-veroorzakers halen.
Door middel van de bochten-test moet uit te vinden zijn of/ welk wiellager het is.
De wielen in een buiten-bocht worden over het algemeen wat zwaarder belast dan de wielen in een binnenbocht. Het geluidsniveau zal dan aan de zwaarst belaste kant wat kunnen dalen. De frequentie (toonhoogte) van het geluid hangt alleen af van het toerental van de wielen (=snelheid).
Of het de (gecupte) banden zijn die het geluid veroorzaken, moet te ontdekken zijn met een verschil in geluidsniveau bij droog weer of bij regenweer. In het laatste geval is de wrijving tussen band/ wegdek lager en zou ook het geluidsniveau (= niet de frequentie) lager moeten zijn.
Een andere 'banden'-test is: Wielen links en rechts verwisselen. Voorwielen blijven aan de voorzijde; achterwielen blijven aan de achterzijde van de auto). De 'cups' bij gecupte banden wijzen een richting uit die hoort bij de draairichting van de wielen. Als de draairichting door wisseling van de wielen wordt omgekeerd, wordt het geluidsniveau vermoedelijk hoger.
12 jaar
Kan ik ook het differentieel uitsluiten bij het door mij beschreven probleem?
Duidelijk is dat motor toerental geen rol speelt. Ook heb ik het idee dat de verschillende soorten wegen (nat / droog) geen invloed hebben op het geluid. Het wordt lastig om een bochten test te doen? Het probleem doet zich namelijk pas vanaf zo'n 60 km/uur voor en is het best bij zo'n 80 km/uur te horen.......
12 jaar
En wat betreft wisselen van banden. Dan kan ik alleen van links voor naar links achter verplaatsen (ivm rotatie richting van de winterbanden) Dan zou ik de hele auto moeten voorzien van de zomerbanden om te zien of het daar echt niet aan ligt. Gecupte banden moet je toch ook kunnen voelen aan de banden of niet?
12 jaar
De banden-test is slechts bedoeld als tijdelijke situatie, om te zien of het geluid dan erger wordt. Als de draai-richting gelijk wordt gehouden verandert er niets en heeft de test geen zin.
Een defect differentieel-lager zal een toename van het geluid bij toenemend toerental van de motor laten zien. Als dat niet optreedt, kun je ook deze mogelijke oorzaak wegstrepen.
Met al deze bevindingen lijkt het inderdaad richting een defect wiellager te gaan. Probeer daarom eens deze test:
Wiel opkrikken + met de hand rond draaien.
Als dan (bij deze lage snelheid reeds) een tikkend geluid (van kogels rollend over putjes in de kogelbanen) hoorbaar is, heb je het defecte wiellager te pakken.
De wielen zijn nu nauwelijks belast waardoor er een redelijke kans bestaat dat nauwelijks iets te horen is.
Met een potlood tussen achterzijde wielnaaf en je oor gezet, benader je een 'stethoscoop' effect. Je hebt dan wel een hulpje nodig die het wiel voor je rond draait .....
12 jaar
Gisteren bij mijn garage geweest. Het lijkt volgens de garage echt te gaan om een versleten wiellager achter. Welke is echter nog niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk linksachter. Volgens de garage is het in een heel vroeg stadium. Commentaar was: menigeen had dit nog niet gehoord.
Advies is om nog even door te rijden zodat duidelijk te horen is welk lager kapot is.
12 jaar
Dan zijn we hier gelukkig in de goede richting aan het zoeken ...
Een handiger alternatief voor de 'potlood' stethoscoop is deze doe-het-zelf stethoscoop:
Halve meter aquariumslang + plastic dop. Steek de slang door (een reeds aanwezig of nog op maat te boren) gaatje in de dop. De open zijde van de plastic dop afdekken (lijm/ tape) met een dun metalen plaatje.
De kant van de dop met het dunne plaatje tegen de naaf houden van het opgekrikte en rond gedraaide wiel. Andere eind van de slang tegen je oor.
Na maximaal 3 pogingen kan het slechte lager gevonden zijn ....
12 jaar
Inmiddels zijn we verder in tijd en het probleem speelt nog steeds. Mijn eigen garage kan het probleem nog niet lokaliseren. Het wordt nog niet erger, maar is ook niet weg.
Wel zijn volgens mij een paar zaken uitgesloten:
- het zijn waarschijnlijk niet de wiellagers; niet volgens garage en ik merk geen verschil in geluid bij bochten e.d.
- het zijn niet de banden (onlangs vervangen en probleem blijft)
Nu heb ik zeer binnenkort een afspraak bij de bmw dealer. Eens kijken of die de oorzaak kan lokaliseren.
Zijn er nog mensen die een idee hebben of me kunnen tippen waar het aan zou kunnen liggen?
Ik vermoed dat het probleem ergens in de aandrijflijn zit. Het geluid veranderd niet bij ontkoppelen of andere versnelling en doet zich voor boven 80 km/uur.
12 jaar
Als wiellagers dienen te worden uitgesloten, moet het een van de volgende lagers zijn (in volgorde van afnemende kans op veroorzaker zijn):
1) Tussenlager van de cardan-as => kan optreden zonder olie-verlies
2) Lager van pignon-as (ingaande as) van het differentieel => gaat spoedig gepaard met olie-verlies
3) Lager van de uitgaande as van de versnellingsbak => gaat spoedig gepaard met olie-verlies
Misschien is 1) toch wat te snel aan de kant geschoven.
Met 2) in gedachten: Is het oliepeil in het differentieel al eens gecontroleerd ?
Kans voor 3) wordt kleiner als koppeling intrappen - zoals eerder gemeld - geen verschil maakt.
Uitvoeren van onderstaand onderzoek moet leiden tot opsporing van de bron van het geluid.
Zet de auto eens op een hefbrug/ versnelling niet ingeschakeld. Een persoon draait aan een achterwiel; een ander luistert met de doe-het-zelf stethoscoop (alleen al een stuk aquarium-slang tussen mogelijke bron en oor geeft al heel wat meer geluidsdetails dan zonder gebruik van zo'n stuk slang) op voornoemde plaatsen of in de buurt daarvan.
De 'patient' aftasten in de richting van sterker wordend geluid, moet naar de bron ervan leiden.
Het tussenlager van de cardan-as is pas goed te beluisteren als uitlaat + hitteschilden verwijderd zijn. Als dat gedaan wordt, kan meteen gecontroleerd worden of het tussenlager wel goed uitgelijnd is. Let daarbij niet alleen op de horizontale positie maar ook op de hoogte-positie, die eventueel met vulplaatjes bijgesteld kan worden.
12 jaar
Is het geluid te vergelijken met schel geluid van een opschakelende F1 auto?
12 jaar
@Speedrazor
Ik snap je beschrijving denk ik niet helemaal. Een F1 auto die opschakeld is toch meer "bambam" (je hoort de "klappen" van de bak)?
Het geluid wat mijn auto maakt is een "joelend/huilend" of anders gezegd "zingend" geluid. Het is echt niet heel erg aanwezig maar wel hoorbaar en en het stoort mij.
Klinkt als "jieuwjieuwjieuw"....
12 jaar
LOl,ja beetje moeilijk te omschrijven inderdaad, maar wij hebben soort geluid in de E36, mn vriendin zegt dan, nou de F1 is ook weer aanwezig, geluid komt aan haar kant vandaan (bij rijders kant), opschakelende F1 zonder "bambam":)
http://www.youtube.com/watch?v=DBTAy2ngl...
12 jaar
Nou, de dealer zegt dat het toch de wiellager is.
Had ik niet verwacht, maar blijkbaar toch!
Maandag gaat hij naar de garage en dan kan ik 450,= ex BTW aftikken (!) en zou het probleem verholpen moeten zijn.
12 jaar
Ja,das weer sneu geld, maar ja, wat mot je anders,door rijden = kans op grotere schade.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar