auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Kachelprobleem en elektrisch dak probleem

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316i

Hallo,

ik heb sinds kort weer een bmw e36 sedan, 316iN, nu heb ik de volgende problemen ontdekt.

De kachel werkt, dan weer wel dan weer niet.
elektrisch dak doet helemaal niets, geen zekeringen defect i.i.g.

Soms als ik de kachel aan wil zetten dan doet hij het zoals ik al zei het niet, ,maar zodra je een poosje rijd, kan lang zijn kan kort zijn, draait hij ineenkeer wel onder het rijden, het is alsof hij een eigen willetje heeft zegmaar.
Ik moet wel zeggen, zodra hij het eenmaal doet, kun je hem op alle standen zetten en dan is het gewoon goed, maar zodra de auto uitgezet word...mis.
Wie kan mij vertellen wat dit kan zijn en hoe ik dit op kan lossen?
Ik had al iets gehoord over een kachelweerstand, waar zit deze?

Geplaatst door

willemdj (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De kachelweerstand vind je vind je bij de aanjagermotor zelf, onder de motorkap..

Zie :

[url=http://img706.imageshack.us/i/88438292.p...][img]http://img706.imageshack.us/img706/6461/...[/img][/url]

Heb je wel nog spanning op de schakelaar en het motortje van het electrische dak ?

stefan84 0

14 jaar

Ok, ik zal maandag ff proberen.

willemdj 0

14 jaar

Ik heb gekeken naar het elektrische dak, ik heb geen spanning op de kabel die stroom aan hoort aan te voeren, ook geen spanning op de schakaar dus, ik heb directe stroom via de accu op de schakelaar gezet en toen was het wel perfect.
maar nu, hoe kom ik erachter waar het misgaat bij de aanvoerkabel, wie weet vanaf waar die kabel ligt?
en over de kachel, ik heb nog niets geprobeerd maar weet wel dat het verschikkelijk lastig is i.v.m. weinig zicht door beslagen ruit.
waar moet ik beginnen jongens?
bij de paravan of iets dergelijks?

willemdj 0

14 jaar

Bij de parafan zoals je ziet, je moet even die goot los halen en weg nemen, als je de motorkap opent in het midden daar waar de kabelgoot ook aan vast zit, dan kom je een stuk makkelijker bij de motor van de aanjager.

Voor een electrische schema van de auto, dus ook de dak motor zie :

http://wedophones.com/Manuals/BMW/1993%2...

Maar is er geen zekering kapot ? Het kan zijn dat onder het dashbord kastje een relai zit voor het dak.

stefan84 0

14 jaar

Oke, bedankt, ik kan trouwens niet uit dat schema komen haha.
zo Technisch ben ik niet sorry, maar ik kijk wel toch bedankt, zodra ik erachter ben horen jullie het van mij!

willemdj 0

14 jaar

Hallo,

ik ben vandaag even op de sloop geweest en heb gekeken om een weerstand, ik ga hem eerst namelijk niet nieuw kopen omdat ik niet weet of het daar wel aan ligt, en dat vind ik sneu geld.
dus op zoek geweest, 3 x een e36 maar geen weerstand...vreemd...ook geen sporen kunnen ontdekken van of hij daar wel gezeten heeft, kunnen er nog meer plaatsen zijn waar hij kan zitten? en hoe ziet hij er werkelijk uit?

M.v.g.

willemdj 0

14 jaar

Dan kijk ik even met je mee, en kom ik hier uit :-)

Zoals je ziet, zit links onder ( op het schema ) de schakelaar :

[url=http://img163.imageshack.us/i/44991494.p...][img]http://img163.imageshack.us/img163/9637/...[/img][/url]

stefan84 0

14 jaar

Onderdeel nr Behr : 64118391698
Onderdeel nr Siemens : 64118391705

Nr 2 op de foto is de weerstand..

[url=http://img697.imageshack.us/i/80056864.p...][img]http://img697.imageshack.us/img697/3999/...[/img][/url]

Heb je de boel een vrijgemaakt om bij de motor van de aanjager te komen ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Er zijn verschillende weerstanden. Die op de foto zit in het kachelhuis binnen in de auto. Je hebt ze ook zoals op de foto in bericht nummer 2 die naast de kachel zitten.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Oke bedankt maar weer.

willemdj 0

14 jaar

Kachel is klaar, ik heb de kachelmotor eruit gehaald, (weerstand zat hier trouwens niet) en heb de stekkers ingespoten met contactspray, daarna weer gemonteerd en hij doet het perfect, ik heb tot nu toe nog niet gehad dat hij weigerde, (kan nog komen maar hoop het niet).

Elektrisch dak is me nu opgevallen dat hij als het avond is (want overdag zie je dat niet) dat het lampje brand van de schakelaar af en toe, zodra ik zie dat het lampje van de schakelaar brand druk ik erop en gaat het lampje uit en blijft uit.
Net alsof hij teveel stroom moet trekken, vreemd, weet iemand of zich ergens een relais of wat dan ook bevind of iets anders?

Groeten Willem

willemdj 0

14 jaar

Dat lampje van de schakelaar staat los van het probleem denk ik, vaker zijn de lampjes in de schakelaar kapot, maar dan nog moet hij werken.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ik snap wat je bedoeld maar dat lampje is zowieso niet kapot maar daar gaat het ook niet om, als ik er directe stroom op zet vanaf de accu geeft én het lampje van de schakelaar licht én het dakje werkt gewoon, ik denk dat er anders een kabelbreukje ergens zit ofzo, ik heb al onder het dashboard gekeken of ik dezelfde kleur draden zag als de draden die van het elektrisch dak zijn maar kan helemaal niet ontdekken.

willemdj 0

14 jaar

Heb je al eens naar de zekeringen gekeken ? Onder het dashbord zitter er ook nog een paar als het goed is,

Als hij af en toe wel brand en het dak dan ook werkt, zou het waarschijnlijk wel een kabelbreuk zijn, de bedrading zal langs de stijl omlaag lopen, en daar moet je ze ook terug vinden.

Het relai bevind zich bij het dak motortje..

stefan84 0

14 jaar

Oke, de zekeringen heb ik naar gezocht , maar kan niets vinden, ik zal de bedrading eens nalopen.

Dank u

willemdj 0

14 jaar

Bah!

Nu doet m'n kachel weer vreemd, ik probeer hem net aan te zetten (ruiten beslagen) en hij doet weer precies niets!

waar moet ik gaan zoeken...bij de kachelmotor weer of weerstand?

willemdj 0

14 jaar

Willem

Eerst had je de stekker van de motor afgehaald en ingespoten en toen werkte hij weer, zou eerst even op die stekker meten of je wel nog spanning meet, dan weet je waar je moet gaan zoeken, wellicht een slecht contact of kabelbreuk daar.

stefan84 0

14 jaar

Ok

willemdj 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.