Hallo ik ben in het bezit van een x5 met een 3.0 m54 motor... Nu heb ik het probleem dat de ketting verspringt. Heb al de spanner vervangen, diverse keren op tijd gezet. Maar na een paar 100km is ie weer van tijd af. Ketting en geleiders zijn goed. Kan hem ook perfect op tijd zitten.. Gisteravond heb ik de auto op de oprit gezet, en vanmorgen wilde ik hem starten, maar waarschijnlijk tijdens het starten is de ketting versprongen. Heb kleppendeksel gedemonteerd en idd de ketting was wederom versprongen, wat mij opvalt is dat als ik de motor terugdraai ( wat niet mag). de ketting verspringt op de krukastandwiel. Zie dan ook dat de spanner helemaal teruggedrukt wordt. Mag dit? Moet deze niet op een bepaalde spanning blijven? Veerspanning? Als de motor op tijd staat en loopt , klinkt hij echt goed geen rammeltjes of kettingeluiden etc...Zou de spanner niet goed zijn?
Grt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zet je hem toevallig in zijn versnelling weg, dus zonder handrem, en lichtelijk hellend zoals een oprit ????????
Het is een automaat... en idd stond vanmorgen op een oprit.... Maar dat mag volgens mij niet uitmaken...
Mijn vraag had er meer mee van doen, als je de auto op omschreven manier op een oprit zet, trek je namelijk ook de motor teruguit. Je trekt dan tegen de spanner aan die op dat moment geen oliedruk heeft, en daarmee trek je hem helemaal terug, waardoor de ketting de eerste seconde(n) slap ligt, totdat je voldoende oliedruk hebt.
Bij een automaat kan dit eigenlijk niet, omdat de koppelomvormer bij stilstand ook geen oliedruk heeft, en dus nooit de motor mee kan nemen.
Heb je misschien andere ideeën hellbat? Zat zelf te denken aan of een uitgerekte ketting, maar die moet je horen neem ik aan tijdens stationair lopen. Of mijn nieuwe kettingspanner is defect. Zou het anders niet weten.
Gewoon de ketting vernieuwen deze is langer geworden door dat deze versleten is,het zelfde gehad met een audi A8 4.2 TDI.
Heb dit nog nooit meegemaakt met een M54...
Weet je zeker dat ie verspringt? motor heeft dubbele vanos, dus verstelbare nokkenassen, die staan niet altijd op tijd...
Maar als je ziet dat de spanner ver ingedrukt wordt en daarna de ketting verspringt, dan heb je al een oplossing gevonden lijkt mij (en een goedkope..)
gr C
Heb zelf ook nog nooit meegemaakt, maar heb heel de boel maar uitklaar gedraaid, en de ketting was iets of wat uitgerekt, zeer moeilijk te zien. Ook was de geleider flink ingesleten. Heb nu de complete set vervangen inclusief tandwielen... Het moet nu wel goed zijn...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar