hoi hoi
ik heb een bmw 316i uit 1992 met 170000 op de teller en nu is het zo dat mijn klepstoters tikken en soms weer niet gaat af en aan. soms met starten en dan weer niet.beetje vaag toch? wat kan ik hier aan doen? nieuwe olie en wat voor? of kan ik ze beter maar vervangen? en wat zijn de eventuele kosten? tikken is met koude en warme motor.
vr gr alex
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je kan natuurlijk altijd even je olie vernieuwen met filter en even afwachten er zit gewoon 10w40 in
Ik heb dat probleem ook met mijn 325. als het onder de 10 graden komt dan tikken ze bij de start. ik overweeg om er 5w-30 olie in te doen.
16 jaar
bedankt voor jullie reacties zou als ik het ververs over gaan het tikken na een loop van tijd?
vr gr alex
16 jaar
Volgens eerder verschenen berichten moet een olieverversing afdoende zijn.
Bij hardnekkige vervuiling van de oliekanalen van de klepstoters is het raadzaam ook een reinigingsmiddel (Forté of Wynn's) aan de olie toe te voegen.
16 jaar
o ok bedankt maar waar kan ik dat spul halen?
vr gr alex
16 jaar
De betere garages, de technische groothandels of automaterialen zaken.
Zie verder bij:
www.forte-nwe.com en www.wynns.nl
16 jaar
Als dit alles niet helpt en denk het niet,dan toch de klepstoters zelf reinigen cq vervangen.
is dat makkelijjk zelf te doen dan?
vr gr alex
16 jaar
Vraagt natuurlijk wel techn.inzicht en gereedschap,maar is zeker zelf tedoen
maar zou je eerst eens niet effe wachten met alles te vervangen,probeer eerst het verhaal van de olie eens
16 jaar
Demontage van een cylinderkop is een investering in tijd/ geld van een andere orde dan een fles olie-conditioner.
Een fles Forté 'Top end treatment' of Forté 'Motor flush' kost minder dan E 20,-
Een nieuwe koppakking (plus kopbouten) kost een veelvoud van dit bedrag.
Zo'n schoonmaakmiddel kan altijd toegepast worden met het idee van: Baadt het niet, dan schaadt het niet.
Ook voor brandstof-injectoren hebben ze goed spul. Een- of tweemaal per jaar door een volle tank voorkomt een hoop ellende als gevolg van het vast gaan zitten van de injectoren.
16 jaar
Robby/Freude-am-fahren
lezen is een vak apart!!!!!
NR8 : staat:Als dit alles niet helpt en ik denk van niet,dan toch de klepstoters zelf reinigen cq vervangen.
nou ik heb redelijke technische inzicht maar ik wist niet dat ik heel me cilinder kop eraf moest halen op klepstoters te verwisselen maar ik heb het gereedschap eigenlijk ook niet voor. ik ga toch me auto volgende week een beurtje geven dus ook olie verwisselen dan zien we het wel en anders toch vervangen (waar ik ook bang voor ben) heeft iemand hier ze een keer laten vervangen?
vr gr alex
16 jaar
oké[quote=JAN/DODGE]Robby/Freude-am-fahren
lezen is een vak apart!!!!!
NR8 : staat:Als dit alles niet helpt en ik denk van niet,dan toch de klepstoters zelf reinigen cq vervangen.[/quote]
16 jaar
ja,ik zelf.
ook ik heb eerst alles geprobeerd
en dan naar weken aanmodderen toch maar alles vervangen(248000km)
heb eerst de hydraulische stoters schoongemaakt en toen bleek dat er veren bij waren met die te slap waren(speling tussen plunjer en borgveer) toen besloten om nieuwe erin te doen,hierna geen last meer gehad.
dus wat is wijsheid eerst even met andere olie proberen.
gr Jan
De cylinderkop hoeft er inderdaad niet af om bij de klepstoters te komen. Wel de nokkenassen. Demontage van de cylinderkop is alleen nodig als ook de klepsteel-afdichtingen/ kleppen vervangen moeten worden.
Tikkende klepstoters treden meestal op als gevolg van vervuiling van de terugslagkleppen in de stoters. Met een flush-middel door de olie is de kans om er vanaf te komen wat groter dan bij alleen olie verversen.
In een enkel geval, vooral bij hoge kilometerstanden, zal de ontoereikende veerdruk van de terugslagklep de oorzaak kunnen zijn. Dan helpt een flush-middel uiteraard niet en moeten de klepstoters gedemonteerd worden.
16 jaar
klepsteelrubbers vernieuwen kan met gemonteerde kop druk op je cilinders zetten zodat de kleppen gesloten blijven
16 jaar
bedankt voor alle antwoorden.
die van mij heeft pas 170000 gelopen niet echt veel dus maar jan/dodge wat was je er voor kwijt om ze te laten vervangen? al mag ik dat vragen.
en als ik zo een flush doe kan het met de olie wat er nu in zit of moet ik eerst verversen en dan flushen en het er weer uit laten lopen?
vr gr alex
16 jaar
Met sommige flush-middelen voor in de motor-olie kun je gewoon doorrijden. Vervanging van klepstoters kost ongeveer E300,- + x * E 80,- met x het aantal te vervangen klepstoters.
16 jaar
ik ben gisteren even info wezen winnen bij een monteur (volkswagen) die zegt ook dat het waarschijnlijk opgelost zal worden met flushen en top end treatment van forte. aangezien mijn km stand laag is. zou ik mijn klepstoters laten vervangen bij hem kost het E20,50 per stuk en hij ging van het ergste uit namelijk 5 uurtjes werk a 35,- . zij hij erbij dat bmw hetwaarschijnlijk sneller kan doen omdat ze er een speciaal apparaatje voor hadden ofzo en het dan in een uurtje gefikst was.
vr gr alex
16 jaar
waarom wacht je nu eens niet gewoon af en ga flushen,en dan verder praten
16 jaar
ik ga ook eerst flushen enz.
dan kijken hoe het gaat maar ben natuurlijk wel nieuwschierig wat de kosten anders zal zijn.
ik ga denk ik volgende week eraan beginnen geef ik meteen zelf een beurtje ff maandag luchtfilter,oliefilter enz bestellen bij severs woerden en dan aan de slag maar welke merk olie adviseren jullie? ik had in me vorige bmwtje bijv kroon olie wat gebruik bmw trouwens zelf voor een merk?
vr gr alex
16 jaar
ik zou het gewoon bij de 10W40 houden,hoeft echt niet het duurste van het duurste te zijn,maar ook geen olie van bij de Lydl..
Gr Stefan
16 jaar
Het huismerk van BMW is Castrol. Dit merk is wat duurder dan de olie van bijv. Shell of Duckhams.
Als je de motor normaal belast is bijna elke minerale olie of half-synthetische olie toereikend.
Alleen bij zware belasting is een half- of vol-synthetische olie (o.a. die van Castrol) aan te bevelen.
Bij de overgang van minerale naar (vol-)synthetische olie kunnen pakkingen/ keerringen gaan lekken, door het oplossen van aangekoekte deeltjes.
16 jaar
bedankt voor jullie hulp ik binnenkort aan de slqag en hou jullie natuurlijk op de hoogte maar hoe weet ik nou las ik mineraal olie of synthetische olie erin heb zitten?
groetjes alex
16 jaar
Dat valt alleen onder een microscoop te zien of misschien met zo'n optische viscositeitsmeter die garages hebben.
Voorlopig gewoon overstappen op een half-synthetische olie.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar