Hoi allemaal,
Verhaal:
Ik ben maandag geslaagd voor mijn praktijk examen :jippie: dinsdag heb ik em opgehaald, zodat ik er savonds al in kon rijden. Nou heb ik een groot probleem, dat als ik er een stukje in rijd, hij ontzettend warm word. Ik kwam er achter toen er opeens allemaal stoom onder de motorkap vandaan kwam toen ik op de parkeerplaats stond. Ik heb toen de motor afgekoeld was er 1 liter koelvloeistof in gedaan, want zo te zien (in het donker) zat er niets meer in. De ochtend daarna ben ik kvs gaan halen, want we dachten dat er gewoon veel te weinig in zat. Ik ben toen 4 minuutjes gaan rijden en heb het gehaald. Ik open de motorkap en zie dattiie nog helemaal vol zit. Dus ik dacht, ok dat is met een warme motor. Dus ik weer terug gereden en laten afkoelen en nu zie ik dat hij alsnog gewoon goed vol zit (iets over het streepje "KALT" op het reservoir). De volgende ochtend ben ik van waar hij stond naar huis gereden (5 minuutjes rijden) en hij werd langzamerhand warmer, maar onderweg bewoog het temperatuurnaaldje iets, waardoor het heel even leek alsof hij het weer normaal deed. Toen we bijna thuis waren stopte hij er helemaal mee en wilde ook niet meer aan. De accu was leeg! En ik heb er een 'gereviceerde' dynamo in gedaan.
Trouwens, als ik de verwarming binnen aanzet, dan word hij niet warm.
EN ik had gezien dat mijn koelvloeistof wat er nu in zit een beetje drappig is :s
EN de auto heeft voor dinsdag, 3 maanden stil gestaan.
Ik heb een 318i touring uit 1990
Vraag;
Nou zou ik dus graag willen weten;
Wat is de meest voor de hand liggende oorzaak van het oververhitten van de motor? Wij dachten zelf aan een kapotte waterpomp en/of thermostaat. En hoe kan ik dat makkelijk testen?
En waar kan het, naast de dynamo, nog meer aan liggen dat mijn accu opeens op is (accu zelf is nog goed).
En hoe kan ik testen of mijn dynamo nog goed is.
Ps. Ik heb ook een klein probleempje met mijn startmotor trouwens. Soms doet hij het niet en hoor ik alleen gezoem, na 2 of 3 keer proberen doet ie het gewoon weer..
Thnx voor het lezen :)
Julez.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik snap dat je enthousiast bent, maar denk je niet dat het beter is om dit apparaat terug te geven en je geld terug te krijgen?
Voor dat je op allerlei storingen helemaal gaat leeg lopen.
Dat is voor mij geen oplossing, aangezien ik hem gratis heb gekregen ;)
14 jaar
Het probleem kan inderdaad vanalles zijn, ook de koppakking bv..
Maar gratis wil niet altijd zeggen dat het nog in orde is, vaak koop of krijg je ander mans problemen, en meestal word het achteraf een te dure grap waar je ook een andere leuke Beemer voor had kunnen komen..
Is er nog circulatitie ? Heb je hem goed ontlucht ? Bouwt hij druk op ? Zijn alle slangen even warm net zoals de radiateur en kachel binnen ?
Over het starten, hoe is de accu ( voltage en tijdens het starten ) en startmotor ? Massa punten en andere aansluitingen in orde ? Of de startmotor draait zelf alleen rond maar de bendix slaat niet uit, dat kan ook nog.
14 jaar
Trouwens, als ik de verwarming binnen aanzet, dan word hij niet warm.
EN ik had gezien dat mijn koelvloeistof wat er nu in zit een beetje drappig is :s
EN de auto heeft tot dinsdag ongeveer 3 maanden stil gestaan!
Ik heb toen de auto van mijn broer gekregen, dus ik wist dat hij niet helemaal 100% was, maar deze problemen waren bij hem nog niet voorgekomen.
Hij bouwt wel druk op, want toen ik het dopje wilde openen nadat ik een stukje had gereden, kwam er wat spul opeens uitspuiten.
De auto start (als de startmotor het doet) altijd in 1 keer, zelfs na die 3 maanden stil gestaan te hebben.
14 jaar
Geen warme lucht binnen en druk opbouwen kan komen omdat het systeem niet goed of niet ontlucht is geworden..
Doe dat eerst eens..
Anders de Waterpomp controleren, is die ook in orde, dan kan het de kop ( gescheurt ) of koppakking zijn..
Wat noem je drappig ? Normaal hoort er niks anders in het koelsysteem te zitten..
Draai bij ijskoude motor eens de dop los en kijk hoeveel er nog inzit, zonodig wat bijvullen en ontluchten.
14 jaar
[quote=stefan84]Geen warme lucht binnen en druk opbouwen kan komen omdat het systeem niet goed of niet ontlucht is geworden..
Doe dat eerst eens..
Anders de Waterpomp controleren, is die ook in orde, dan kan het de kop ( gescheurt ) of koppakking zijn..
Wat noem je drappig ? Normaal hoort er niks anders in het koelsysteem te zitten..
Draai bij ijskoude motor eens de dop los en kijk hoeveel er nog inzit, zonodig wat bijvullen en ontluchten.[/quote]
Ja, we gaan sowiso het hele systeem verversen.
met drappig bedoel ik dat de vloeistof die er in zat niet doorzichtig was en een klein beetje dikker dan normaal.
We hebben er savonds een hele liter in gegooid dus, en nu staat het kvs level iets boven het max.
Wat is een goeie manier om de waterpomp te controleren?
14 jaar
Je moet hem ontluchten, dat is de eerste keer volgens mij ook niet gebeurt. Daarom kan er maar 1 liter in. Als een motor aan de kook is geweest en er komt stoom onder de kap vandaan dan moet er veel meer in als een liter..
gr Martin
Oke,
Dus wat ik moet doen en ga doen is:
Kvs verversen en ontluchten. Hoe moet ik het ontluchten?
Waterpomp controleren. Hoe controleer ik die?
Heel erg bedankt voor alle hulp zover:)
14 jaar
Gebruik even de zoekfunctie voor het ontluchten, dat is al vaak besproken.
Waterpomp kun je eventueel zo even testen, knijp goed in de bovenste slang van de radiateur, geef nu eens een paar keer een ( flinke ) stoot gas, voel je de slang nu wat op druk komen ? Zo ja, is goed..
Draai de dop eens los als de motor even gelopen heeft ( voorzichtig en niet bij een warme motor ) laat hem stationair lopen of verhoog het toerental een beetje, zie je nu koelvloeistof terug stromen in het expansievat ? Zo ja, dan heb je nog ciculatie en zou de pomp nog werken.
Gr Stefan
14 jaar
Nou, mijn vader heeft 'alle' koelvloeistof eruit gehaald. Hij zei dat er amper een liter in zat. Dus wat ik denk dat er is gebeurd; Alle kvs is er gedurende die 3 maanden eruitgelekt. Toen k ben gaan rijden, zat er dus niets meer in. Daardoor is de waterpomp kapot gegaan, want hij pompte toen wel, maar werd niet gekoeld. Dus is die gewoon oververhit geraakt en kapot gegaan. Toen heb ik er een liter ingedaan, maar omdat het niet meer werd rondgepompt, bleef het in het expansievat zitten.
Dus ik heb een nieuwe waterpomp gekocht, is het moeilijk/veel werk om die te vervangen? Ik wil heeel graag mijn auto weer aan de praat krijgen, maar ik moet ook nog leren voor examens...
14 jaar
Het vervangen van de waterpomp is opzich goed te doen, als het goed is heb ik al eens wat plaatjes op het forum gezet..
Wat je nog eens kan proberen voor je de waterpomp vervangt is het koelsysteem vullen met water, controleer dan nogmaals of er circulatie is..
Mocht er echt maar 1 liter water hebben ingezeten, en je daar nog een tijd mee hebt gereden, vrees ik dat niet ( alleen ) de waterpomp kapot is, maar eerder de koppakking of kop ( gescheurt )
14 jaar
nou, ik heb er steeds stukjes mee gereden niet langer dan 5 minuutjes.. eerste keer wist k het niet natuurlijk, toen kwam er wat stoom onder de motorkap vandaan.
Ik zal eens her en der zoeken hoe je een waterpomp vervangt:)
Thnx!
14 jaar
Mocht je niks kunnen vinden, kan ik nog wel wat plaatjes plaatsen vanavond of morgen..
Nu maar hopen dat het werkelijk de waterpomp is, dan is het snel, makkelijk en goedkoop opgelost en kun je snel weer rijden..
Gr Stefan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar