close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Koelprobleem E36

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318i

Hallo allemaal,

Hierbij wil ik graag een probleem voorleggen waarvan ik de oplossing niet meer weet.

Ik ben in het bezit van een 318 touring uit 1997.

Laatst heb ik vervangen, de termostaat met huis, waterpomp, koelflensen en de radiateur. Hierna waarschijnlijk alles netjes ontlucht.

Nu wordt de druk te hoog in het koelsysteem waardoor de koelvloeistof uit het reservoir aan de onderzijde bij de aanhechting
wordt geperst. Nu is dit inmiddels de 2e radiateur waarbij dit gebeurd binnen 1000 km. De vorige is onder garantie vervangen
want dit schijnt vaker voor te komen met niet originele radiateuren. Maar nu vanmorgen weer hetzelfde probleem zich voordeed
na 600km, denk ik zelf toch niet aan een slechte radiateur.

Heeft een van jullie een idee?

Alvast bedankt.

Mike

Geplaatst door

petra1978 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wordt hij gelijk te warm? En loopt de druk gelijk op? Dan zou je denken aan een lekke kop of een slecht doorstroming ergens. Of nog ergens lucht in het systeem.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Hallo Martin,

Nee, de auto wordt helemaal niet warm, de meter staat keurig in het midden. De auto denk ik goed ontlucht, wielen omhoog en dan keurig afvullen tot de lucht eruit is.
Kachel vol open en blower op laagste stand. Auto heeft zich 600 km goed gedragen, geen kvs lekkage oid gehad. Tot vanmorgen toen hij alles eruit perste.

petra1978 0

14 jaar

De meter is eigenlijk geen goede indicator voor het wel of niet te warm worden van de motor. Je hebt hoop ik wel de ontluchtingsschroef gebruikt om te ontluchten? Normaal gesproken hoef je de auto niet omhoog te zetten om goed te ontluchten. Heb je de thermostaat er goed inzitten? Met het gaatje omhoog? Als je de motor warm laat draaien met de dop van de radiateur eraf zie je dan ook dat er water uit een klein gaatje in het tankje stroomt? Stroomt de radiateur over als je hem warm laat draaien met de dop eraf?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Mike,

Lekt hij onderaan het expansie reservoir, dus daar waar hij de radiateur in valt ? Zo ja kan dat nu toeval zijn of hij is gaan lekken omdat het koelsysteem onder een te hoge druk staat, normaal opent dat de dop, deze kan ook kapot zijn en dan loopt de druk te hoog op en sneuvelt de zwakste schakel in het systeem en dat kun je nu dus merken.

Als hij onder aan het tankje lekt kun je deze even demonteren en de afdichting ( rubber ring ) vernieuwen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Martin,

Het koelsysteem heb ik ontlucht met de ontluchtingsschroef. Net zolang de kvs eruit stroomt zonder bellen.
Maar ik heb net ff gekeken naar de thermostaat, maar naar mijn idee kan die er maar op een manier in.
Thermostaat heb ik compleet besteld met huis, dus zo uit de doos erin. Naar wat je zegt met de motor warm
kvs uit een gaatje stromen heb ik niet naar gekeken. Zal ik starks ff doen. En nee het reservoir stroot ook niet over met de dop eraf.

Gr Mike

petra1978 0

14 jaar

Stefan,

Ja precies wat je zegt, daar lekt hij. Wel net een nieuwe dop gemonterd. Systeem ontlucht omdat ie onder druk stond.
Reservoir stond vol met kvs namelijk. En nu lekt hij niet meer. Wel de rubberring vervangen?

Gr Mike

petra1978 0

14 jaar

Mike,

Ik zou het even aanzien nu, mocht hij weer op die plek gaan lekken, zou ik de afdichting vervangen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Martin, Stefan,

Er stroomt idd kvs uit het gaatje het reservoir in. Ben vandaag bij de garage geweest en daar hebben ze een koppakkingtest gedaan. Deze geeft niks aan wat duid op een lekke koppakking. Wel als de motor warm is en je draait de vuldop van het reservoir dan loopt hij over. Bij de garage denken ze dat de termostaat niet werkt of de waterpomp. Of eventueel verstopte kachel slangen. Kan hem daar neerzetten maar dan ben ik weer een hoop centen kwijt. Met de kachel op zijn warmst en de airco aan blijft de auto goed. Geen kvs lekkage.

Vind het wel gek dat ze bij de garage niet weten wat het is. Jullie nog een idee??

Alvast bedankt.

Mike

petra1978 0

14 jaar

Als je de kachel op zijn heetst zet blijft ie goed? Dan denk ik dat je radiateur gedeeltelijk verstopt zit. Kachel slangen is niets mee anders werd de kachel op zijn hoogst lauw maar zeker niet heet. Wat ik al eerder zei is dat je je thermostaat moet controleren of ie er wel goed in zit. Als het gaatje onder zit blijft er lucht in het systeem zitten.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Martin,

radiateur is nieuw, zou deze dan verstopt kunnen zitten? Zal morgen de termostaat controleren. Maar kan deze er op verschillende manieren in dan. Omdat deze ook nieuw uit de doos komt compleet met huis?

Mike

petra1978 0

14 jaar

Als hij kompleet met huis is kan ie er niet verkeert in, een losse kan we wel verkeert ingedaan worden. Er is duidelijk te weinig koeling als je geen kachel gebruikt dus moet er iets met de doorstroming zijn. Daarom begint ie waarschijnlijk ook pas na een tijdje weer te lekken omdat als je rijdt er waarschijnlijk wel voldoende koeling is. Zit er op het thermostaathuis ook een stekker aansluiting?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Ook kan de waterpomp niet goed werken..

Je kan eens een second-opinion laten doen bij een andere garage als je het niet vertrouwt.

Dat de kvs eruit loopt als je de dop bij warme motor los draait is overigens normaal.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Bij de garage hadden ze het ook over de multiriem dat ie verkeerd om zou kunnen zitten dat de waterpomp dan verkeerd om zou werken. Maar naar mijn idee kan deze er maar op een manier op. Bij normaal gebruik blijft de auto goed, maar ben bang voor file rijden oid.
Op de termostaat zit geen stekker aansluiting. Wellicht een andere garage proberen. Voorlopig vervelend om met de kachel aan te rijden met dit weer.

Gr Mike

petra1978 0

14 jaar

Is het alleen tijdens het file rijden dan?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Dat weet ik nog niet. Maar omdat ie dan geen rijwind koeling heeft bedoel ik eigenlijk, dat ik daarom een beetje bang bent dat ie weer warm loopt in bv een file.

petra1978 0

14 jaar

Als ie het alleen bij stilstand doet dan is je fan niet goed, ofwel de visco als je die hebt ofwel de electrische fan/aansturing

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Fan slaat wel aan, dat is het probleem niet. Is een electrische fan, heb geen visco.

Gr Mike

petra1978 0

14 jaar

Martin,

Je hebt gelijk, fan slaat niet aan. Met de kachel uit loopt de temperatuur iets op. Maar fan slaat niet aan dus.
Maar ff een nieuwe sensor bestellen denk ik.

Gr Mike

petra1978 0

14 jaar

Heren,

Sorry dat ik lang niket heb gereageerd maar de sensor heeft lang op zich laten wachten.
Gister nieuwe sensor erin maar de fan slaat nog steeds niet aan.
Inmiddels wat witte troep in de kvs en nog steeds veel druk in het systeem.
Ben bang dat ik aan de koppakking moet gaan denken. Al zegt de garage nog steeds van niet.
Maar zij weten niet wat het is....

Snap er geen reet meer van. Om gek van te worden.

Gr Mike

petra1978 0

14 jaar

Heren,

Bedankt voor alle tips.

Koppakking vervangen en de auto rijd weer als een zonnetje.

Toppic gesloten.

Gr Mike

petra1978 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.