close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Module

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5i

Ik heb een BMW E-36 325i met vanos uit 1995.

De auto heeft al een aardig tijdje last van de volgende kuren;

# spontaan zakkend raam aan de bestuurderszijde en soms ook de passagierszijde.....
# centrale deurvergrendeling die op en neer klikt tijdens het rijden.....
# kilometerteller die af en toe wegvalt.....
# verlichting die deels niet brand.....
# kofferdeksel die niet altijd meevergrendeld.....

Mijn vraag daarbij is, stel dat deze module is kapot, kan deze module er ook zekeringen uit laten klappen zoals:
knipperlichten/ruitenwisser/stadsverlichting?

Waar heb ik de meeste kans om een GM4 module/BMW 61.35-8 360060 te vinden.
Op de module zitten wat relais, die waarschijnlijk niet meer goed functioneren.

# Het gaat eventueel om een goede gebruikte......
# Of een nieuwe......

En waar kan ik op rekenen qua prijs in alle 2 de gevallen?

Ligt alles wel aan de module.......of kan er ook wat anders aan de hand zijn??

Geplaatst door

DarthBMW (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt wel of de ZKE/ZVM module defect is. branden er ook regelmatig andere zekeringen door?
heb je veel gedaan aan de electronica van de auto(bekabeling, audio installatie)

rickgilze 0

14 jaar

Rick,
Wat is een ZKE/ZVM module en waar kan ik die vinden in de auto.

En nee, ik heb de wagen zo gekocht.
Er zat geen alarm meer in, die is er zo tussenuit geknipt, vermoed ik.
Ook zat er geen radio in, idem dito....alles doorgeknipt.
Ik heb alle speakerdraden en de draden voor de spanning van de radio kunnen thuisbrengen.
De radio werkt zoals het hoort en ook de speakers werken prima.
Alleen zaten er een 4 tal draden in, die we niet thuis konden brengen, dat zal waarschijnlijk wel van een alarm
geweest zijn.
Die draden heb ik afgeplakt en kunnen in ieder geval geen massa maken.

Al met al begin ik me wel een beetje zorgen te maken.......

DarthBMW 0

14 jaar

zke/zvm is de 'zentral karroserie module' ofwel, centrale carroserie struureenheid.
deze module stuurtj je interiuerverlichting, je electrische ramen, en centrale vergrendeling aan, ook heeft de zke direct contact met je EWS (startonderbreker, dmv de code chip in je sleutel)

aangezien ook storingen plaatsvinden in je ramen en centrale vergrendeling, zou ik haast denken dat deze defect is (gebeurt ZEEEEEEER zelden)
maar waarom denk jij dat er alarm in gezeten zou hebben?
want de alarm module stuurt in princiepe de ZKE aan voor het sluiten van deuren!
dus als ze de alarm verwijderd hebben liggen er vast draden los te bungelen achter je dashbord kastje!

ik denk dat jij met GM4 module het zelfde bedoelt als de ZKE4 module?

rickgilze 0

14 jaar

Rick,

Er liggen 4 draden op de plek waar de radio zit die ik niet thuis kan brengen.
Dit zijn;
1 witte, 1 witte met 2 bruine strepen, 1 zwarte met 2 witte strepen en 1 groene met 2 rode strepen.

Ook liggen er nog 2 draden met een stekkertje waaraan een klein kastje zit.( zie afbeelding)
Deze draden komen allemaal van links en komen er daar waar de radio zit..uit.
Heeft er op dit kastje geen sensor van het alarm ( of zoiets) opgezeten.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MQTBIHAE.jp...

Dus een ZKE 4 noemen ze óók een GMIV (GM4) module.....
Ik heb er maar een foto van gemaakt;

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FJVSYVUB.jp...

Dan weet ik in ieder geval, of dit het óók is wat jij bedoelt en ik denk van wel.
Even een paar vraagjes hier over;
# Mocht deze kapot zijn.....is dit uit te lezen?
# Is deze printplaat met relais te repareren?
# Wat kost eventueel een nieuwe?
# Zijn er ook makelijk 2de hands te vinden?

BVD Jan

DarthBMW 0

14 jaar

ZKE is duits en GM is engels, ZKE is Zentral Karroserie Einheit en GM is Genelar Module. Is allemaal hetzelfde. ZKE is wel te repareren maar onderdelen zijn moeilijk te verkrijgen. Makkelijkste is gewoon een andere proberen. Over die draden hoef je je geen zorgen te maken is meestal voor aansturing van BMW opties zoals een orginele versterker enzo, gewoon afplakken en laten zitten. Een orgineel alarm kun je er meestal niet zomaar uitknippen.

Ik denk dat je probleem niet bij alleen een ZKE ligt maar dat je daar wel mee moet beginnen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

[quote=GJBAutos]Ik denk dat je probleem niet bij alleen een ZKE ligt maar dat je daar wel mee moet beginnen.

gr Martin[/quote]
Suggesties???

Ben namelijk nog niet echt verder, terwijl er toch nog wel wat vragen open staan.....

Is deze module ergens door te meten, om te zien of deze nog goed is?


Gr D

DarthBMW 0

14 jaar

wit is, de signaal voor de antenne versterker(+12V)
wit bruin is, mute signaal vanuit de telefoon
zwart wit is, de snelheids signaal
groen rood is, de interieur verlichtings signaal

dat kastje op de foto ken ik niet!

die andere foto is inderdaad je ZKE4/GM4 module
zelf iets vervangen op de print kan alleen als je weet WAT er defect is, lijkt me een onbegonnen klus!
ik zou een ZKE4 op de sloop/ of marktplaats zoeken.
maar je kunt mischien nog veel beter eerst je auto uit laten lezen, want je ZKE module is uit te lezen!
dat zijn in princiepe alle modules in de auto!


[quote=DarthBMW]Rick,

Er liggen 4 draden op de plek waar de radio zit die ik niet thuis kan brengen.
Dit zijn;
1 witte, 1 witte met 2 bruine strepen, 1 zwarte met 2 witte strepen en 1 groene met 2 rode strepen.

Ook liggen er nog 2 draden met een stekkertje waaraan een klein kastje zit.( zie afbeelding)
Deze draden komen allemaal van links en komen er daar waar de radio zit..uit.
Heeft er op dit kastje geen sensor van het alarm ( of zoiets) opgezeten.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MQTBIHAE.jp...

Dus een ZKE 4 noemen ze óók een GMIV (GM4) module.....
Ik heb er maar een foto van gemaakt;

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FJVSYVUB.jp...

Dan weet ik in ieder geval, of dit het óók is wat jij bedoelt en ik denk van wel.
Even een paar vraagjes hier over;
# Mocht deze kapot zijn.....is dit uit te lezen?
# Is deze printplaat met relais te repareren?
# Wat kost eventueel een nieuwe?
# Zijn er ook makelijk 2de hands te vinden?

BVD Jan[/quote]

rickgilze 0

14 jaar

maar had je ook problemen met doorbrandende zekeringen?
en voor wat zouden deze zekeringen moeten zijn?

en niet werkende verlichting, welke verlichting, interieur of dimlichten?

rickgilze 0

14 jaar

Beginnen bij je GM Module en de enigste mogelijkheid is om er een andere in te hangen die wel goed is. Je zou je hele bedrading na kunnen kijken of er ergens een paar kabels contact maken.
Heb je de verlichting wel nagekeken? of de lampjes nog wel goed zijn? Werkt de kofferbak vergrendeling wel als je hem met de hand bekrachtigd? Zitten er losse contacten op de printplaat van de GM Module etcetc

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

[quote=rickgilze]maar had je ook problemen met doorbrandende zekeringen?
en voor wat zouden deze zekeringen moeten zijn?

en niet werkende verlichting, welke verlichting, interieur of dimlichten?[/quote]
Er zijn 2 zekeringen die er constant uit klappen.

Namelijk die van de Richtingaanwijzer/ruitenwisser en stads licht linksvoor en linksachter die liggen er constant uit.

En misschien heeft daardoor de deurvergrendeling en elecktrische ramenbediening kuren.

To be continuated.........

DarthBMW 0

14 jaar

als je even de zekering nummers geeft, ga ik het even opzoeken of er direct 'contact' staat, zijn overigens de zekerings waarde wel goed?(dit staat op de binnen zijde van de deksel)

rickgilze 0

14 jaar

Ik zou eerst eens die kortsluiting opsporen en verhelpen en kijk dan eens wat hij verder doet..

Dat de zekeringen meteen kapot gaan duid dus op een sluiting, soms snel gevonden en soms ook een zoekplaatje..

stefan84 0

14 jaar

[quote=rickgilze]als je even de zekering nummers geeft, ga ik het even opzoeken of er direct 'contact' staat, zijn overigens de zekerings waarde wel goed?(dit staat op de binnen zijde van de deksel)[/quote]
Rick,

Ik ga als eerste proberen de sluiting te vinden, daar ligt in mijn opinie het ergste van alle storingen.

Het zijn zekering 33/34 en 44, die constant eruit vliegen.
Volgens mij moet er bij 33 een 10a, 34 een 15a en bij 44 ook een 15a in, klopt dit?
Mijn wagen is bouwjaar april 1994 325i coupé.

Heb vandaag alle zekeringen erin gedaan en de volgende problemen doen zich op.
De ramen willen niet zakken......
Het knipperlicht links blijft constant branden, zowel voor/achter en zijkant.
Rechts knippert normaal als in de richtingaanwijzer gebruik en als ik noodknipperlicht aanzet, dan knippert alleen rechts en links blijft branden.

Kan de richtingaanwijzer die op het stuur zit kapot zijn?
Ik zie er niets raars aan.

DarthBMW 0

14 jaar

Even een quote van mij zelf;
[quote]Het knipperlicht links blijft constant branden, zowel voor/achter en zijkant.[/quote]
Anyone??

DarthBMW 0

14 jaar

Aan allen nog een vraag.

Een kmtellerunit van een sloopauto 318.
Functioneerd die ook in een E36 uit 1994??

Gr

DarthBMW 0

14 jaar

Niet voor een 6 cilinder, toerenteller geeft verkeert aan en waarschijnlijk loopt de snelheids meter minder ver door. Hij werkt wel maar geeft dus de info niet goed weer.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

De toerenteller gaat veel te veel aangeven, de snelheid klopt wel nog, maar de teller van de 6 cilinder loopt tot 260 km/h terwijl de 4 cilinders maar tot 220/240 lopen..

Maar op de toerenteller na functioneerd het wel, al is het maar voor te testen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Mijn dank is groot Stefan/Martin.

Ik had er specifiek om gevraagd bij de sloop, een uit een 325i E36 serie!
Dat moet dat demontage/sloopbedrijf toch ook weten en toch mij een 318 teller aanbieden.

Ik zoek verder.......valt "al met al' niet mee om een 2de handsje te vinden.

Gr.....Jan to be continuated

DarthBMW 0

14 jaar

Aan Stefan of Martin, welke km tellerunit passen er eventueel wel in een 325i 1994?

Ik weet van jullie in ieder geval, dat een teller van een 318 niet voor de volle 100% werkt.(op toerental na)
Geldt dit ook voor een 320 of een 323 tellerunit??
Past een 328 teller er eventueel wel in, omdat er vrijwel dezelfde motor (pk) in ligt??

Kan je een tellerunit zomaar vervangen, zonder wat aan te moeten passen aan de autosoftware?
Het enigste is uiteraard, het "niet" juist aantal gereden kilometers, het zou wel toeval zijn om er een te vervangen met ongeveer dezelfde km stand.

Gr Jan

DarthBMW 0

14 jaar

Niet alle teller units werken, je moet wel de juiste hebben kun je vaak wel zien aan de achterkant die hebben verschillende kleuren, ik weet zo niet wat op wat past maar het werkt niet allemaal.
Een 6 cilinder teller zou moeten werken er zit alleen verschil in het max toerental en de max snelheid op de tellerplaten.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Dus als ik de kleuren en het juiste aantal van de stekkers doorgeef, met het aantal pinnetjes (contacten) erin,
dan moet het goedkomen?
Denk ik?.....goed of niet?!...Martin.

Gr J

DarthBMW 0

14 jaar

Aantal stekkers is hetzelfde achterkanten zijn wit blauw of zwart volgens mij. Gewoon ff doorgeven wat je hebt en dan zou het goed moeten komen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

er zitten 3 stekkers 1x 26 polig wit 1x 26 polig blauw 1x 12 polig zwart, de stekkers passen maar in slecht in gleuf (wit en blauw kun je NIET omdraaeien)

als je slim bent vraag je ook aan die gasten of ze een ZKE4 module hebben liggen!
kun je die ook meteen uitwisselen (alhoewel ik het vermoeden heb dat er geknoeid is met de bedrading)

rickgilze 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.