BMW 5-Serie: koelslangen hard(E39)

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525tds

Hallo allen,

Bij mijn auto worden tijdens het rijden de koelslangen hard echt gewoon hard hard. Als de auto is afgekoelt zijn ze weer zacht
Waar kan dit aan liggen?

Vorig week is vervangen de radiator, viscokoppeling,waterpomp, koppakking en is afgevlakt en afgeperst.
Er zijn geen ontluchtingsnippels op de radiator ook niet bij de kvs. Dus weet ik niet hoe deze ontlucht moet worden.
En welke koelvloeistof moet ik erin gieten? Er zit nu gewoon water in deze wil ik zo snel mogelijk wisselen.

Het is een 525tds(M51) e39 bj dec 1998 automaat

alvast bedankt

Gr. Rietish

rietish

Geplaatst door rietish (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

rietish (0), 13 jaar geleden

Kleine update,

Heb er inmiddels wel een nieuwe radiatordop opgezet.

Slangen worden nog steeds hard tijdens rijden en koelen af bij koude motor.

Was ik nog vergeten te melden de koelwatertemp blijft netjes in het midden,
bij stilstaan en bij rijden stad/snelweg. Blijft in het midden geen beweging.

Het is alleen dat die slangen zo hard worden, dan maak ik die kvs dop open tijdens draaiende motor komt alleen lucht uit.
Geen kvs geen borrels.

mvg.

Rietish

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Motor wordt normaal gesproken automatisch onlucht, er zit geen ontluchtingsnippel op. Wat je wel moet doen is je kachelmotor op de laagste stand zetten en de temperatuur op de hoogste stand anders ontlucht ie niet goed.

gr Martin

rietish (0), 13 jaar geleden

dank je voor je reactie

Maar moet ik dan met die temp instellingen rijden,

of moet ik 'm gewoon geparkeerd laten staan met draaiende motor?

En hoelang ongeveer?

Alvast bedankt

Rietish

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Je moet hem vullen en dan warm laten draaien en langzaam steeds de kvs bij blijven vullen. Als je gaat rijden en je hebt te weinig water word ie snel te heet.

gr Martin

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

op je radiateur links bovenop(als je ervoor staat rechtsbovenop) zit een plastic schroef deze moet je losdraaien om te ontluchten,en inderdaad die slangen worden hard,deze worden weer zacht zeg jij is normaal,verlies je ook koelvloeistof??

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Een diesel heeft geen ontluchting op de radiateur, dat hebben allen benzine modelen, een diesel heeft een los tankje bij de linker voorpoot.

gr Martin

rietish (0), 13 jaar geleden

Dank je voor je antwoord Martin.

Robby het is precies wat Martin zegt, een aparte kvs reservoir en geen ontluchtings nippel.

Als ik bij mij rechtsboven kijk, loopt er alleen een slangetje van de radiator naar de kvsreservoir.
Uit dit slangetje zie je dan het water vanuit de zijkant stromen als een soort van jet.

Ze noemen het de ontluchtingsslang op Realoem

[url=http://img52.imageshack.us/i/73365786.pn...][img]http://img52.imageshack.us/img52/5118/73...[/img][/url]

Nummer 6

Oh en hij lekt geen kvs het is alleen dat de slangen hard worden.
Alleen nog een vraagje op mijn reservoir zit geen min of max alleen een twee soort van blokken op de zijkant,
ik kan niet terug vinden tot hoever ik 'm moet vullen.

Ik heb het gewoon naar mijn weten op de helft gezet is dat goed?


Of gewoon helemaal volgooien?
En er zit nu blauwe kvs i.p.v. water. Blauw is goed...toch?
Niet boos worden waren de laatste paar vragen.

Alvast bedankt
Gr
Rietish

rietish (0), 13 jaar geleden

Er kan hier een slot op is inmiddels opgelost.

Na lang vragen en zoeken en kijken bij andere E39-ers.

Ben ik tot de conclusie gekomen dat het volkomen normaal is dat de slangen hard worden.
Door de druk en omdat ze weer zacht worden als
de auto is afgekoelt is dit volkomen normaal.

Gr. Rietish

Nog bedankt voor alle hulp en het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.