close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: M50B25 hangt in toeren bij schakelen en mist soms vermogen

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: M50B25

Sinds een paar maanden ben ik een zeer gelukkige eigenaar van een E34 BMW 525i 24v (M50B25 non Vanos) uit 1991 met zo'n 235000 op de klok.
Toen ik de auto kocht waren er allerlei kleine dingetjes, voornamelijk achterstallig onderhoud en daar ben ik sindsdien mee bezig. Stationair was niet echt netjes, bij een koude start af en toe een te hoog toerental, CO was veel te hoog en bij overschakelen bleef de motor een paar seconden hangen in toeren.

Ik heb het meeste opgelost alleen een paar problemen veranderen niet ondanks het vervangen van een aantal onderdelen. Ik zal even een opsomming geven wat ik tot nu toe gedaan heb;
*distributieketting maakte wat geluid- kettingspanner vervangen
*1e keer uitgelezen gaf gaskleppositiesensor- vervangen
*zo'n beetje het hele vacuumgedeelte- vervangen
*stappenmotor goed gereinigd
*LMM- vervangen
*bougie's- vervangen
*bobine's getest door ze onderling uit te wisselen, bleek één "neusje" slecht contact te maken (gebroken connector)- vervangen
*inlaatspruitstuktemperatuursensor- vervangen
*KW temperatuursensor- vervangen
*lambdasensor- vervangen
*gasklephuis gereinigd
*brandstofdrukregelaar- vervangen
*injectors getest en gereinigd (en getest)

Zo'n beetje bij elke wijziging DME uitgelezen en gereset naar basisinstellingen.
Stationair is echt netjes, zo'n 750tpm. Alleen als de motor nog niet helemaal warm is heel af en toe een klein hikje of rommeltje.
Verbruik is volgens mij ook goed, tussen de 1:10/ 1:11 afwisselend stadsverkeer en langere stukken.
Koude en warme start prima, slaat meteen aan en staat meteen op het juiste toerental.

Resultaat van dit alles is dat het CO nu APK waardig is, ipv boven 1.0 nu 0.4
Bij elke wijziging is de motor net iets mooier gaan lopen, stationair is nu ook mooi rond maarrrrr de reden dat ik begon met dit alles is nog niet opgelost en ik weet niet meer waar ik het moet zoeken, na de 1e foutmelding op de gaskleppositiesensor geen fouten meer in het geheugen gehad.

Waar heb ik nu nog last van;
*even na een koude start, na zo'n 100 meter rijden, houdt de motor even in, wil niet op toeren komen, dit duurt een paar honderd meter dan is het weg.
*bij overschakelen duurt het een paar seconden voordat de motor terugvalt in toeren, soms stijgt het toerental zelfs iets (toerenteller wipt iets van 3- a 400 toeren omhoog)
*accelereren vanuit lage toeren zorgt ervoor dat het vermogen golvend komt, even duw in de rug en weer weg, even duw in de rug en weer weg, en dat tot in de begrenzer.
*verbruiksmeter schommelt eigenlijk continu een beetje, één of twee ltr/ 100km maar bij acceleratie gaat de wijzer (tegelijk met het golvend inkomend vermogen) flink heen en weer van 16 ltr/100km tot wel >30 ltr/100km.
*bij volgasacceleratie mist flink wat vermogen, als ik dan gas iets terugneem komt er weer meer koppel.

Ik zit zelf steeds meer te denken aan een verkeerde vervroeging van het ontstekingsmoment, maar da's allemaal geregeld via het DME en voor zover als kan nagaan zijn alle sensors die daar invloed op hebben goed of zijn vervangen. Er is zeker geen luchtlekkage meer, diverse malen getest, motor is zo'n beetje ondergedompeld geweest in remmenreiniger ;-)
Ik heb dit probleem ook al gepost op een aantal BMW fora maar daar komen we niet verder dan de al uitgevoerde reparaties, dus vandaar dat ik het hier post, met alle aanwezige kennis hoop ik hier verder mee te komen.

Geplaatst door

Ronker72 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niet snel genoeg in toeren dalen, kan het gevolg zijn van een hangende gasklep.
Een aantal andere verschijnselen kunnen te maken hebben met verkleving van injectoren en/ of brandstof-drukregeklep.
Remedie tegen (minstens) een aantal van deze verschijnselen: Een fles Forté door de brandstof en kijken welke klachten verdwijnen.

Controleer ook eens of de voedingskabels naar de bobines (in de kunststof koker boven de injectoren) geen 'doorschaaf'-plekken hebben.
De kabelboom-stekker aan de DME-unit eens loshalen* + voorzien van contact-spray + weer vastzetten, kan ook tot gewenste resultaten leiden.
Vooral ontsteking (timing) gerelateerde problemen kunnen op deze manier verdwijnen.

Als niets van het bovenstaande helpt, dan misschien een keer een oscilloscoop-beeld van de bobines laten maken. Daaraan vallen veel 'secundaire' mankementen af te lezen.

*) Eerst accu min-pool los, anders worden onterechte storingen opgeslagen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.