BMW 5-Serie: M5 e39 stotteren

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5.0 V8 s62 173.000 gelopen

Nou ik vanmiddag een auto gekocht een M5 na lang onderhandelen uitgekomen .
Vervolgens ik reed weg en had het gevoel dat hij een beetje stotterde . Hij heeft een poosje stil gestaan en dacht nou wellicht alles moet nog een beetje doorlopen klaar.

Vervolgens reed ik terug van ammerzoden naar rotterdam en op de snelweg uiteraard effe uit proberen.
Nu heb ik wel wat ervaring met auto's en vervolgens reed ik in zijn 3 of 4 en trapte de pendaal helemaal in .
Hij trok door en op een gegeven moment leek wel ineens een tik of niet van het blok maar hij liep ineens in NOOD .
Kon niet hoger dan 3000 toeren en rond de 80 km/h blijft hij rijden . auto langs de kant en contact sleutel uit en aan starten en rijden .
Vervolgens heb ik heel de rit naar rotterdam rustig gereden hier in rotterdam toch een beetje optrekken en hij doet het heel vaak perfect maar toch merk je een beetje stotteren vooral in zijn 3 en je rijdt 50 ofzo en dan vol gas lijkt of hij wat mis na een paar keer te hebben gedaan ging er het motor management lampje branden op het dasboard . motor uit en aan en weg .

Hij rijdt perfect , stationair loopt hij als een zonnetje rijdt ook goed maar toch merk ik stotteren in zijn 3 vooral .

Iemand enige idee wat het zou kunnen zijn ?

Is er hier in rotterdam wellicht een specialist ?

of elders in het land ?

michael1244

Geplaatst door michael1244 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

64 Reacties

longdude6634 (0), 13 jaar geleden

Ik kan je adviseren om de auto bij BMW uit te laten lezen op storingen, dan ben je al een stuk verder.

Even voor mij: je hebt toch wel voor het kopen een proefritje gemaakt???

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Hoi arjan ,

Ja uiteraard . en er was niks aan de hand .

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Nokkenassen sensor kapot . Besteld en morgen wordt hij geplaats .

longdude6634 (0), 13 jaar geleden

Goed bezig, hoop dat het toeval was en er verder niets mee aan de hand is. Prachtige wagen!

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Heb je er zelf verstand van ?
Wel raar dat zoiets kapot gaat ?
Heb jij hier wel eens van gehoord ?

longdude6634 (0), 13 jaar geleden

Dit soort sensoren gaan vaker kapot hoor, ook bij andere merken.

Geen probleem verder.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Ok ... Dank je in ieder geval voor de reacties .
Het is inderdaad een pracht van een auto wat een kannon zeg een M5 . Hij versneld zo verschrikkelijk snel ongelooflijk .

Vanmiddag als hij geplaatst is laat ik het weten hoe en wat .

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Nou probleem nog niet verholpen . Nokkenas sensor vervangen . Ik gaan rijden en het probleem was er nog steeds . Ik terug uitlezen en wat gaf hij nu aan . Onstekings probleem cilinder 1 3 en 8 ofzo ... Bmw specialist zei ... Bobines vervangen . Ik nieuwe bobines besteld hopen dat het probleem verholpen zou zijn . Bobines twee dagen later binnen wij vandaag opnieuw de motor uitlezen .
Melding van de bobines niet meer voorgekomen maar een melding van . Katalysator beveiliging ... wegens brandstof gebrek .... en Lambda 1 en Lambda 2 ...
Bobines terug gebracht want dat is het probleem niet wij gaan bij de basis beginnen want het lijkt erop dat de auto brandstof te kort komt. Lamdasonde getest met een apperaat die de uitstoot meet .
Die werken perfect . Bij de dealer vandaag een nieuwe benzine filter besteld dinsdag in huis en eerst kijken wat er gebeurd als we die hebben geplaatst. Het schijnt dat die al heel lang niet is vervangen . Wellicht nog andere mensen hier ideeen ? wat het nog meer zou kunnen zijn ?

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Nu vanochtend auto gestart , hij starte maar vervolgens als ik gas gaf het bekende geluid als er geen toevoer is van benzine. En uit de boel . weer gestart maar en komt niet genoeg benzine bij de cilinders vervolgens motor uit . Nu heb ik helemaal het gevoel brandstof pomp kapot en benzine filter vervangen hopenlijk dinsdag.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Voor je alles vervangt, laat eens goed controleren wat en waar het probleem zich bevind, maar voor je het weet ben je 1000 euro armer en nog loopt hij dan niet goed.

Misschien een betere optie, ga terug of neem contact op daar waar de wagen gekocht is, particulier of bij een garage ?

En waarom hebben ze hem verkocht ? Waarschijnlijk al problemen gehad met de auto o.i.d....

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Ja ik heb die man al gebeld . Kijk er zijn kleine dingentjes . De kering van de cardan moet ook vervangen worden . kering kost 5 euro maar het erop zetten 3 uur sleutel werk.
Hij is gekeurd ook al . koste me 1 stabilisator ring , koste 8 euro voor de ring maar arbeid 30 euro . En nu heb ik dit probleem waar ik echt goed gek van begint te worden .
Gisteren heb ik nog gereden met de auto en je merkt gewoon dat hij benzine te kort komt ofzo .Hij loopt als een zonnetje als je hem start en rijdt Ik verwacht voor de rest ook niks meer spannends want de motor loopt als een zonnentje .
En ik heb hem zonder garantie gekocht . Dus echt terug komen op dingen gaat gewoon niet . Nu zie je dus dat als de tank lampje brand dat de auto gewoon niet meer rijdt omdat de pomp gewoon verrot is die kan de benzine niet meer pompen.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Je kunt wel de brandstofdruk meten, en eventueel de opbrengst van de pomp controleren..

Is jammer als je dalijk dingen gaat vervangen die achteraf niet nodig blijken te zijn.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

ja je hebt helemaal gelijk stefan . Ik zit nu dus ook te denken om de anwb te bellen en die kunnen gelijk wat testen doen lijkt mij .
De benzinefilter heb ik al besteld gelukkig . hij heeft ook volgens mij een periode stil gestaan . Ik ga eerst maar eens anwb bellen en kijken of hun er wat mee kunnen doen.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Anwb gebeld . Die man was zo aardig om te zeggen dat hij dus ook inderdaad denk dat het de brandstofpomp is en dat de anwb mij ook niet kan helpen .
Zit dus niks anders op dan wachten tot maandag klote zooi

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou de benzinetank controleren. Klinkt een beetje als of er een hoop vuil op de bodem zit.
Niet ongebruikelijk bij een wat oudere auto en zeker als deze een tijd heeft stil gestaan.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Hoe kan je die controleren . Kan hem nu uiteraard niet op de brug zetten dus wordt gewoon maandag verwacht ik. Of weet je wat ik ook kan doen de bank eruit halen en de benzine tank van bovenaf bekijken volgens mij kan dat toch ?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Brandstofpomp demonteren en van boven af er in kijken. Pomp wilde je toch al controleren?
Volgens mij heeft deze ook nog een hulppomp aan de andere kant van de tank.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Ik heb de brandstofpomp niet gedemonteerd maar . De auto stond op reserve want het lampje brande op het dasboard . Ik dacht ga toch effe luisteren of ik wat hoor in de tank . Vervolgens hoorde ik niks . Ben wat benzine gaan halen bij de pomp 10 liter . Dat erin gedaan en de auto starte . Vervolgens ben ik naar de pomp gereden en heb de auto meteen volgegooid . Heel de dag mee gereden niks aan de hand . Maar waar ik achter kwam was dat er ongeveer nog 6 liter moest overzijn daar kwam ik natuurlijk achter omdat ik de auto vol heb getankt. Dus dat betekent of de brandstof pomp krijg het laatste beetje niet weg ? Of de bezinefilter is zo vuil dat als er niet veel benzine meer in zit dat de auto blijkbaar de bezine niet goed kan aanzuigen omdat de bezinefilter te vuil is ?

Iemand enig idee ?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik weet het niet hoor maar met die kunststof tanken van tegenwoordig komt er nooit heel veel rommel in de tank en het beetje wat er dan inzit komt in het filter terecht. Als het filter al lang niet meer is vervangen zou ik dat eerst doen, het kan zijn dat de pomp in de tank het door zijn leeftijd moeilijk heeft om voldoende benzine naar voren te krijgen als de tank leger raakt. Er zit trouwens maar 1 pomp in het brandstof systeem en die zit aan de bijrijders kant in de tank.

gr Martin

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Ok gjbautos . Eerst maar eens de benzine filter vervangen. Moet op het onderdeel wachten tot dinsdag. Eerst morgenochtend de cardan kering vervangen . Dinsdag de Filter vervangen en kijken wat hij doet . Want ben vandaag wezen toeren ermee gewoon . Wat een kanon die auto zeg . en je merkt gewoon als je volgas geeft dat hij ineens stottert ofzo en je kan niet het pendaal helemaal meteen intrappen . Het valt me op dat je soms wel het pendaal helemaal kan intrappen en dan gaat hij en de andere keer stotterd hij zo gaat het heel de tijd . En als je dan te lang dat stotteren laat houden springt hij in nood.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat hij in noodloop gaat is niet zo raar als de computer een brandstof tekort detecteerd. dan gaat hij gewoon arm lopen en dat is voor een heleboel dingen niet goed. Zit een normaal brandstof druk regel systeem op met een los druk ventiel, zit ook bij het filter. Zou gelijk even de vacuumslang controleren die op de druk regelaar zit en zonodig vervangen.

gr Martin

longdude6634 (0), 13 jaar geleden

He Michael, hoop gebeurd lees ik (geen problemcar email melding van gekregen). Hoe zit het met onderhoud aan de auto, is dat verleden goed geweest? Je gaf zelf al aan dat het brandstof filter heeeeel lang geleden is vervangen. Begin eerst eens aan een knappe beurt, inclusief olie en alle filters (olie/lucht/brandstof) te vervangen. Als het probleem dan nog voorkomt eerst wat testwerk doet voordat je dingen lukraak gaat vervangen, zo zonde van het geld.

Ben benieuwd.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Hoi arjan ,

De onderhoud die ik heb is vanaf 100.000 tot 160.000 niet bekend . Het is een ingevoerde auto . en de laatste stand was 99.400 ofzo dat hij onderhoudt heeft gehad volgens het boekje .
De volgende onderhoud is pas gebeurd bij 164.000 . Maar heb het blok laten nakijken uiteraard en het schijnt naar de weten van een technische specialist dat hij goed onderhouden is want de cilinder compressie's zijn hoe het precies zit weet ik niet wat betreft met waardes maar hij zei perfect . En de onderdruk in het blok is miniel . Meede daarom had ik de auto genomen en omdat het een nieuwe model is met het nieuwe type motorblok . En hij heeft pas een beurt gehad met olie filter , luchtfilters behalve de benzine filter ....

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Probleem opgelost . Benzine filter en druk regelaar vervangen . Stond ineens vanmiddag bij utrecht met een melding van olie peil controleren . olie nagekeken en het niveau was op het minimum . bwm dealer gebeld wat voor olie ik erin kan gooien hun zeiden je kan er effe 10 w40 in gooien om naar huis te komen . Ik gedaan en meteen naar de bmw dealer doorgereden . Hun wisten van het probleem en navraag gedaan kon meteen de auto een volledige nieuwe beurt van 10 w60 castrol edge laten geven want die meng verhouding die ik heb gedaan was niet goed . Kosten genoeg weer :(
Maar goed olie beurt meteen gedaan en klaar is kees.

Rijdt zoals hij hoort te rijden als een kanon.

Case closed

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Probleem toch niet opgelost was te snel met het beoordelen . Probleem blijft zich voor doen . Na wat tips ook maar meteen een nieuwe brandstof pomp erin laten bouwen .
We dachten dat dat het probleem was maar ook niet . Inmiddels toch al zo beetje 1000 euro aan verspijkerd en nog weten specialisten niet wat het is .
Wat hij doet in het kort . en wat de meldingen zijn in het uitlees systeem .

Zo staat het ongeveer uit me hoofd Katelysator bescherming wegens brandstof gebrek beveiliging ingeschakeld ( dan staat eronder mengsel te arm )
Lamdasonde 1 cilinder rij 1
Lamdasonde 2 cilinder rij 2 neem me niet kwalijk maar zo staat het ongeveer .
Lambasondes zijn gechecked met een soort c02 lees apperaat hij zei dat de waardes perfect waren .

Ontsteking Overslaan cilinderij 1
ontsteking Overslaan cilinderij 3
onsteking Overslaan cilinderij 4
Beveiliging meerdere cilinders slaan over .

Dat meerdere cilinders overslaan doet hij verschillend kan ook 7 en 8 zijn ofzo .
Wat ik heb begrepen ook van specialisten is dat de auto omdat hij niet lekker draaid het vermogen gaat verdelen over de cilinders .
Ook hebben we gekeken naar de luchtmassa meters die kan je ook in het systeem zien de lucht hoeveelheid dat erdoor heen gaat stationair die was ook perfect .

Dus zodra je om vermogen vraagt gaat hij stotteren klaar . Geef je half gas dat doet het hij het redelijk

Morgen de katelysator maar openmaken om te kijken of hij te vuil is .

Iemand suggesties nog verder graag ben radeloos !!

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Luchtmassameter(s) moet je eigenlijk bij vol vermogen meten. Bij stationair zegt het niet zo veel.
Kan zijn dat 1 of beide te weinig aangeven.

Kun je brandstof opbrengst (liters per minuut) meten?
Moet de brandstofleiding NA de drukregelaar los en dan pomp doorverbinden.
Ik zou het aan beide kanten meten.
Is de brandstofdruk gemeten?

Andere mogelijkheid: Uitlezen met een EOBD/OBD2 scanner en dan in live data naar de zogenaamde "Long Term Fuel Trims" kijken.
Dit zijn er 2, 1tje voor elke kant van de motor. Dan kun je zien of 1 kant of beide kanten een verkeerd mengsel krijgen.
Waarde moet rond de 0% zitten. Bij een waarde groter als 10 (zowel - als +) is er een mengsel probleem.

Als je erachter kunt komen: wat zijn de foutnummers van de diverse foutmeldingen? Dat kan helpen.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als het echt specialisten waren dan hadden ze die waardes al bekeken, Fuel trim waardes zullen waarschijnlijk wel buiten bereik zijn omdat de lambda in de fout gaan, had je de brandstof druk al gemeten? En weet je zeker dat er geen valse lucht word aangezogen, de lucht massa meters moeten zo uit mijn hoofd bij volgas een 4.5 volt afgeven, het kan natuurlijk altijd maar dan moeten ze alle beide kapot zijn omdat het de foutcodes over alle cilinders verdeelt zitten. Kats zou ik niet zomaar open maken, je kunt ze ook meten met een temperatuur meter, zijn nogal kostbaar om te vervangen en zonder komt ie nooit meer door de APK.

gr Martin

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Goedemiddag ,

De brandstofpomp is al vervangen en de drukregelaar ook meteen gedaan bij het vervangen van de benzinefilter . De kat inderdaad openmaken ben ik ook op tegen omdat het een dure grap is als je die moet vervangen . Ik heb diegene ook al gebeld gisteren dat de auto vol met storingen zit en dat ik hem kom terug brengen . Nu gaat hij vandaag op de brug en anders naar een bwm dealer en ze gaan hem nakijken daar want ergens zit de fout . De luchtmassameters moet je dus rijdend controleren , dat is mij al verteld maar hier in rotterdam hebben de bij de dealer geen tijd .

Straks om 3 uur gaat hij weer op de brug ik schrijf meteen de foutcodes op die ik zie staan
De foutcodes zijn...

144 werking lambdaregeling bank 1
145 werking lambdaregeling bank 2
174 Brandstofsyteem diagnose bank 1
(mengsel te arm bij deelast )
Dit zijn de storingen die hij momenteel geeft . Dat komt omdat ik ook rustig rijdt met de auto. Als ik hard zou rijden zou hij weer de melding geven van overslaan van cilinders

michael1244 (0), 13 jaar geleden

De foutcodes zijn...

144 werking lambdaregeling bank 1
145 werking lambdaregeling bank 2
174 Brandstofsyteem diagnose bank 1
(mengsel te arm bij deelast )
Dit zijn de storingen die hij momenteel geeft . Dat komt omdat ik ook rustig rijdt met de auto. Als ik hard zou rijden zou hij weer de melding geven van overslaan van cilinders

De druk van de brandstof pomp is perfect .

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je die druk ook gemeten? Lucht massa meter kun je ook zo controleren als ie stationair draait en je geeft kort vol gas moet het voltage naar zijn maximale waarde gaan. Dacht iets van 4.5 volt maar zeker weet ik dat niet. Als ie te laag blijft gaat de motor arm lopen.

gr Martin

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Zojuist de lamdasonde vervangen op advies van de specialist in de hoop dat het probleem is opgelost . Ook dit heeft niet geholpen . Alle twee zijn ze vervangen . Nu wordt er maandag een afspraak gemaakt bij de dealer . Die gaan hem nu nakijken . Luchtmassameter kan je controleren of de waardes die de computer laat zien en hij moet ergens daartussen in zitten dat geeft hij aan . En die schijnen goed te zijn . Dus dat is ook waarschijnlijk uitgesloten . Het kan nu echt van allles zijn wat alleen maar door testen kan nagekeken worden . Iemand wellicht nog een idee ?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb geen meetgegevens om ergens een mening op te baseren. Dus ik ga niet hardop roepen, van dat is het.
Anders dan concluderen dat je nu wel zo'n beetje weet waarom de auto verkocht is.

Er zijn 2 mogelijkheden: of er is een centraal probleem dat beide banken beinvloedt of er zijn meerdere (min of meer gelijke) problemen.
Centraal probleem kan nog steeds te weinig brandstof zijn. Je zult niet de eerste zijn met een gedeeltelijk platgeslagen brandstofleiding.

Ga je van meerdere problemen uit dan zijn de luchtmassameters verdacht en de injectors.

Laat ik het zo stellen, als het mijn auto was zou ik de brandstofopbrengst gaan meten.
Direct met een emmertje onder de rail dan wel indirect met een co-meter en uitleesapparatuur.
Daarna liet ik de injectors ultrasoon reinigen en opbrengst meten + sproeipatroon controleren.
Daarna zou ik de bankrekening plunderen en er 2 nieuwe luchtmassameters op zetten.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Ik ga denk ik van de week nieuwe 2 nieuwe luchtmassameters kopen .
Kan ze waarschijnlijk redelijk goedkoop op de kop tikken .
Wat me ook opvalt is dat als hij bijna op het reserve is en je start de auto en je geeft gas dat hij , daar lijkt het op brandstof te kort bijna komt . Hij bouwt niet meteen het vermogen op . Dit is me zojuist net opgevalen . En tijdens de rit uiteraard werd de motor warmer en warmer kwam ik op een recht stuk terecht en dacht trap hem eens vol in . En zonder hikke op stoote gelijk als een raket weg . Misschien luchtmassameters een van de twee ? .
Het blijft vreemd . Maar zoals ik al zei heb ik de garage gebeld waar ik deze auto heb gekocht en gemeld dat ik nu 1000 euro er in heb zitten aan onderdelen en nog is het niet verholpen . Dat of de auto komt terug of je laat hem nakijken en het tweede is het geworden . Er wordt maandag gebeld en dan breng ik de auto daar uiteraard op hun kosten allemaal .

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Er is ook iets met de tank/brandstofpomp aan de hand. Zolang je niet weet wat dat is, moet je gewoon eerder gaan tanken.
Zeker nu, als er een misfire is en de tank is bijna leeg, dan denkt de ecu dat het komt omdat de brandstofpomp lucht hapt.
En neemt dan geen verdere maatregelen om de katalysator te beschermen.

Tekening van de tank en onderdelen:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Als ik dat zo bekijk, dan zijn het 2 helften. Deuk in de tank boven nummer 24.
Tekening van de brandstof pompen:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Hier zie je de brandstofpomp + een hulppomp.
Dat zal wel nodig zijn om brandstof uit het ene deel over het "bruggetje" in het midden te pompen naar de grote pomp.
Er kan best nog wat brandstof zitten in de ene helft, maar de andere helft met de brandstofpomp staat dan zo goed als droog.
Dat verklaart de problemen met een (bijna) lege tank.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Maar ik heb de brandstofpomp al vervangen met een nieuwe . Waar ik ook aan denk is de leiding van de tank naar voren toe controleren .
Maar het zijn allemaal suggesties. Moet gewoon nagekeken worden . Maar denk zelf dat het iets is in de brandstoftoevoer .
Laat komende week wel weten wat er ana de hand is

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als er geen benzine aanwezig is zal ook een nieuwe pomp lucht happen.
Probeer het eens met een volle tank.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Brandstof wordt via de retour naar de andere helft gepompt, er zit maar 1 pomp in de auto en die hangt in de tank.
Brandstof druk is nog niet gemeten, lambda sonde foutmelding is bijna altijd een gevolg van een andere storing en vaak zelf niet de schuldige, als dat zou was geweest had ie wel te rijk gelopen en was je tank nog eerder leeg geweest als normaal bij zo een auto.

Wat oldford zegt, het kan iets lulligs zijn zoals een platgedrukte brandstof leiding of een pomp die niet helemaal goed op zijn plaats zit, maar voor ik dure onderdelen zou vervangen zou ik het eerst eens laten beoordelen door iemand die er verstand van heeft, veel uitlees appartuur kan niet goed of heel beperkt met dit soort motoren overweg en de meeste komen bij de dealer uit.

gr Martin

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Martin, ik blijf tegensputteren. Deze ecu heeft zelfs een foutcode voor die extra brandstofpomp.
0x89 (137 decimaal) - Saugstrahlpumpe.
Dat is die extra pomp in de tank die moet zorgen dat de brandstof van de ene helft naar de andere helft wordt gepompt.
Zit niet alleen op de M5, zit op meer modellen.

Onderstaand de tekst van een Duits forum op een M5 met misfires (een 1998 model in dit geval):
Folgende Fehlerquellen sind möglich:

- Zündspule
- Zündkerze

Bei Fehler 144,145,174,175,FC 129,FC149 sind weitere Bauteile zu prüfen:

- Datenstand Motorsteuerung
- Luftmassenmesser
- Kraftstofffilter
- Saugstrahlpumpe im Tank
- Kraftstoffdruckregler
- Falschluft zwischen Luftmassenmesser und Luftsammler
- Falschluft Krümmerseite vor Lambdasonde
- Kraftstoffpumpe liefert gewünschte Menge nicht

Deiner Beschreibung nach zu urteilen, erfolgte über einen längeren Zeitraum eine Abmagerung des Gemisches. Dies tritt meist nach einer schneller Fahrt auf und der Motor hat danach keine Leistung mehr. Die Lambdasonden stellen eine Ausmagerung fest- Folge: Überhitzung der Katalysatoren.
Aus Sicherheitsgründen wird das Motornotprogramm aktiviert.

Mit Abgasrückführventil dürftest du wohl das Tankentlüftungsventil meinen. Test: Nach längerer Fahrt Motor abstellen, vorsichtig Tankdeckel öffnen und darauf achten, ob Unterdruck im Tank ist, welcher sich mit saugendem Geräusch bemerkbar macht.

Onderstaande tekst komt uit WDS:
Electric fuel pump (EKP) in fuel tank
The electrical fuel pump (EKP) is clipped into the fuel baffle in the right-hand chamber of the fuel tank. The fuel screen of the electrical fuel pump is located at the bottom of the fuel baffle to ensure the residual quantity of fuel from the sucking jet pump and from the fuel return can still be drawn off.

Sucking jet pump (ejector) in fuel tank
The sucking jet pump is a part of the fuel tank and pumps fuel from the left-hand tank half into the right-hand half. Since the sucking jet pump delivers the fuel directly into the fuel baffle, it is always filled first thus ensuring that the electrical fuel pump always has a maximum of fuel available.

The sucking jet pump is driven by the fuel in the return flow line. It is routed via a jet nozzle and accelerated through a narrow cross-section. The fuel flowing at high speed produces a vacuum which pumps the fuel from the left-hand tank half into the right-hand half.

To ensure the fuel pressure produced by the constricted nozzle in the sucking jet pump cannot rise too high, a pressure relief valve is installed to limit this pressure. Too high a pressure would result in too high a fuel flow rate thus restricting or cancelling fuel delivery.

A displaced nozzle of the sucking jet pump or a defective pressure relief valve result in the vehicle breaking down due to a fuel deficiency although fuel is still indicated by the fuel gauge. In both cases fuel is no longer pumped from the left-hand tank half into the right-hand half.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Hoi martin en oldford ...
Wat mij opviel bij het vervangen van de brandstoftank zag ik dat er ook wat benzine zat in het gedeelte waar de brandstofpomp in hangt dus vermoed dat dit het reserve gedeelte is waar die pomp rechtstreeks in staat . Ook merk ik gewoon zodra ik rustig het gas opvoert tijdens het rijden dat hij niet stottert maar op een gegeven moment wel omdat hij tekort komt .
Ook is mij opgevallen dat de auto wat meer toeren maakt tijdens het rijden om vooruit te komen of het lijkt zo ...

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

@oldford

Ik weet niet waar je die code vandaan hebt maar zeker in de DME van een M5 (MSS52) bestaat deze code niet. En ook in een hoop andere DME van BMW bestaat ie niet of betekend ie heel wat anders. Er zit maar 1 brandstof pomp in een M5 en dat blijkt ook wel uit de tekst die je zelf hebt geplaatst

Ze noemen het wel een sucking jet pump maar zoals ik al eerder schreef wordt de brandstof via de retour naar de andere kant gepompt/gezogen.
De snelheid van de retourbrandstof zuigt als het ware de brandstof uit de tank naar de andere kant

Als je de bank uit de auto haalt en de deksel boven de tank loshaalt zul je ook zien dat de bestuurders kant maar 1 stekker heeft (Vlotter) en de bijrijders kant 2 stekkers (Brandstofpomp en vlotter)

Mocht hier een probleem zitten (bv de leiding te hoog in de tank door wat voor reden dan ook dan kan het zo zijn dat er lucht wordt meegenomen waardoor de motor slecht kan gaan lopen

Er zijn trouwens maar weinig BMW modelen die 2 electrische pompen in de brandstof tank hebben, ik geloof dat er een aantal diesel modelen zijn die er 2 hebben. de rest werkt of met een overloop pijp (oudere modelen zoals de e30 met de pomp buiten de tank) en met de oplossing zoals in een M5


@Michael

Wat je gezien hebt is normaal, de pomp wordt in een bakje gedrukt waar brandstof in blijft staan zodat als de tank leger raakt en je gaat een bocht om dat er genoeg brandstof beschikbaar blijft. In de racerij wordt die ook vaak toegepast en noemt men dat de catchtank maar die zit vaak buiten de tank.

gr Martin

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Martin, foutcode komt uit Inpa. Is zowel bij de MSS52 als de MSS54 aanwezig.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik kan hem in ieder geval niet terug vinden. Maar ik weet wel zeker dat er maar 1 electrische pomp in het systeem zit, de rest is mechanisch en maar kan heel goed brandstof tekort veroorzaken als bv de druk regelaar in de linker helft defect is.

Wat ze met de Saugstrahlpumpe bedoelen is nummer 7

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mode...

gr Martin

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb ook nooit beweerd dat het een Elektrische pomp was. Ik heb het continue over een hulppomp gehad.
Als ik de tekst "Saugstrahlpumpe" of "sucking jet pump" gebruik, zijn de meeste mensen het spoor bijster.
Maar een probleem met dit ding kan wel het gedrag bij bijna lege tank verklaren.
Vandaar dat ik zei, probeer het eens met een volle tank.

Tja, en wat betreft de spraakverwarring: een pomp die brandstof pompt, noem ik een brandstofpomp - elektrisch of niet.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Afgezien van de benaming zijn we het daar in ieder geval over eens ;-)

gr Martin

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Morgen of overmorgen gaan ze kijken ernaar bij een specialist . Als hij tijd ervoor heeft . Hij zei in iedergeval dat hij de luchtmassameters gaat controleren en kijken of dat het probleem . Hun denken dat dat het is . En inderdaad wat jullie zeggen dat wellicht iets in de tank niet helemaal goed zit .
Ik hoop dat het een van deze dagen tot een oplossing komt , want het heeft me tot nu toe van gekost maar geen resultaat opgeleverd . Martin , oldford bedankt nogmaals voor jullie reactie allemaal tot nu toe mocht er wat gebeuren dan laat ik het meteen jullie weten..

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Nou kleine update !!

Vandaag twee nieuwe luchtmassameters getest en ook dat is het probleem niet .

Maar vraag is aan jullie zou het kunnen zijn als er een paar bobbine's niet goed werken wat gebeurd er dan ?

Update !

Heb er sinds gisteren 98 ongelood in gedaan halve tank vandaag 2 x 95 ongelood in gedaan halve tank . Kom nu net terug van een ritvan een uur en het lampje van het motormanagement brandt hij was 1 keer in nood gesprongen omdat ik teveel gas gaf en toen ineens schoot het erin . Maar alle problemen zijn ineens verdwenen . Zo heeft hij nog nooit gereden wat een kanon. Geen stotteren meer geen inhouden meer alleen maar gaan, onbegrijpelijk dit waar dit nou zit . Maaar het lampje van het management blijft wel branden .

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Je laatste update is een beetje tegenstrijdig.
Eerst zeg je dat de luchtmassameters niet het probleem waren. Daarna dat de auto nog nooit zo gereden heeft.
Luchtmassameters misschien getest met een vrijwel lege tank?
Daarna getankt en dan loopt ie een stuk beter?

Te veel gas geven kun je niet. Een auto, ook een M5, moet tegen vol gas kunnen.
Er is dus nog een probleem aanwezig, wat ook aangeduid wordt door het lampje dat aan gaat.
Helaas wordt dat weer uitlezen.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Hoi oldford ,

Ik heb gistermiddag twee nieuwe luchtmassameters erin gehad om te kijken of dat het probleem was (is ) had ongeveer een halve tank toen ik ze teste . Het probleem was niet weg . Dus de oude terug gezet .De auto was toen het moment kwam dat hij geen problemen meer had bijna leeg . Ik tankte opnieuw ongeveer 40 euro halve tank ongeveer . En toen ik bij het tankstation wegreed toen merkte ik ineens dat het leek of hij heel anders vermogen gaf. Toen besliste ik trap hem maar vol in en ik schrok er gewoon van zo hard acceleren had hij nog nooit gedaan en de motor hield niet in en reed heel de route terug naar rotterdam perfect . Ik zeg nogmaals ik schrok me eigen kapot van een vermogen deze auto heeft en dat je zo wordt afgeschoten . Ik probeerde het keer op keer en geen inhouden alle problemen weg. Behalve dat het motormanagement lampje brande heel de tijd . Ik ga nu zo naar de garage effe kijken wat dat is .

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Kleine update.

Nadat ik vanochtend bij de garage bent geweest en het motormanagement lampje heb geresset.
Het probleem is toch weer terug gekomen .
De melding die er in stonden was .

Lambdaregeling cilinderrij 1 en lambdaregeling cilinder rij 2
Katelysator beveiliging wegen brandstof gebrek ingetreden ofzo.
En iets van dat de luchtmassametervernieuwd melding ofzo .

Sta voor een raadsel , maandag gaat hij naar de dealer . En zaterdag wordt hij door een echter specialist uitgelezen . Maar eerst weer goed rijden en vervolgens meldingen weggehaald en het probleem is gewoon weer terug .

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Wederom een brandstoftekort. En kennelijk wederom bij bijna lege tank - of dat denkt de ecu tenminste.
Kom ik toch weer bij die Saugstrahlpumpe uit.
Hoewel exacte meldingen (met nummer) het meer duidelijk kunnen maken.
Die luchtmassa meter vernieuwd melding ken ik niet, die is wel interessant.

Ik zou eens brandstofopbrengst gaan meten.
Beste met een kwart tank, zodat er geen brandstof van het ene deel naar het andere deel ban de tank kan lopen.
Opbrengst meten in liters/minuut. Dan een 5 minuten doorpompen, en dan nog een keer opbrengst meten.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Hoi oldford ben blij dat je met je ideen komt .

Brandstoftekort denken we maar dan meer richting de injectoren , Ik heb het probleem niet bij een halve tank of volle tank . Ik heb het altijd . Aanstaande zaterdag om half 11 heb een afspraak bij een specialist hij gaat een diagnose doen . Ik heb zojuist nog effe gekeken of ik lekke slangen zag of iets daarvan maar niks kunnen constateren. Mijn idee gaat richting de injectoren . Maar kan je ook vertellen dat ik inmiddels vanmiddag die Saugstrahlpumpe met nummer 7 heb besteld meen iets van 55 euro bij de dealer . Die gaan we zowiezo meteen effe plaatsen dus dat kunnen we uitsluiten . Maar zoals ik al zei injectoren neigen meer naar dit probleem en we gaan gelijk effe de brandstofleiding toevoer naar de motor controleren zaterdag.

Ook wat me is opgevallen nu weet ik wat en hoe het vermogen voelt . Dus hij liep altijd al slecht vanaf het begin .

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

trek eens de boegies los van de desbetrreffende cilinders....zit die onder de olie?
ik weet dat er in het verleden problemen waren met deze motoren met olieverbruik. bougies zijn dan zeiknat door olie..
controleer dit even...rond 2 ton kan je motor revisie doen.bekende probleem bij m5.

storing zit zeker niet in de tank of pomp of filter...

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Hoi civiccoupe,

Hij geeft geen storingen op de cilinders meer . En waarvoor deed hij het gisteren ineens na dat het management lampje branden continue . denk niet dat je het daar in moet zoeken . Meer richting injectors bezine toevoer . En wat er ook staat op het duitse M forum . Met deze specifieke codes zit in het in pomp of wellicht brandstof inspuiting noem het maar op . Maar je kan via die uitlees kast een hoop zien zoals de inspuiting bv . En rond de 2 ton motorrevisie ? heb al meerdere mensen gehoord die al een M5 hebben gehad die wel 240 of meer had gelopen .

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

heb je de bougies eruitgetrokken?
het was een probleem toen tijds met de m5 blokken later hebben ze het verbeterd.je moet effe bij de dealer navragen.
heb het olieprobleem vaker meegemaakt..zolang de bougie droog is merk je nix..

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Ik heb er twee uitgetrokken toen we dachten dat hij problemen had met de bobines . ook gelijk de bougies nagekeken en die zagen er schoon en nieuw uit .

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

ik zou de achterste bougies maar eens eruittrekken je komt er moeilijk bij maar het kost je nix.
welke motortype heb jij?kan je de motornummer eens typen.

michael1244 (0), 13 jaar geleden

s62 is het motortype . Maar zaterdag staat hij om half 11 bij een echte specialist ...

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Update!!!

Na dat de auto vandaag bij een specialist is geweest .
Hebben de EWS module , dus de programma van de auto met nieuwe software voorzien . De specialist had geen tijd meer om te testen met een bar meter om de brandstof druk te meten . Vervolgens heb ik de auto met ongelood 98 gisteravond getankt. Nadat de nieuwe software er is ingegaan zijn de adaptives geresset en ik ben met de auto gaan rijden . De eerste 5 a 10 min niks aan de hand inhouden en alles maar na die 10 minuten liep hij ineens heel anders en het probleem is niet meer terug gekomen . Werkelijk wat een kanon ongelooflijk . Wat mij ook opviel en ook de specialist dat de voltage van de luchtmassameter recht of links varieerden iemand idee ?

Dus hij is gerepareerd alleen niet meer euro 95 tanken alleen maar 98 ongelood .

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik zou nog eens een ( flink ) stuk ermee rijden en kijken of hij goed blijft lopen..

michael1244 (0), 13 jaar geleden

Hoi stefan heb er vandaag 400 km mee gereden zonder problemen houdt geen ene keer meer in . Maar de specialist zei ook al na dit weekend effe kijken of hij nog zo blijft rijden zoniet gaan we naar de luchtmassa meters kijken enz.... Het motormanagement lampje gaat niet meer aan. Wat ik trouwens vergeten was om te zeggen dat de auto toen ik er mee reed altijd op max 57 belasting stond ongeveeer dus jullie begrepen wel hoe ik me voelde toen de volle 100 procent belasting van de motor los kwam .

Freude_am_Fahren (0), 13 jaar geleden

Als je de brandstof-druk gaat meten, zou ik dat in bedrijf doen. Zeer waarschijnlijk zul je dan alleen (na)bij vollast een drukval bespeuren. De beschreven verschijnselen lijken op een brandstof tekort, t.g.v. een vervuilde brandstof drukregelklep. De boordcomputer regelt - naast ontstekingstijdstip - alleen de inspuit-duur. Door te lage druk in het inspuitsysteem komt per tijdseenheid minder brandstof binnen dan vereist bij alle overige sensor-waarden. De gevolgen (te arm mengsel) worden gemeten door de lambda-sonde en er zal dan ook best wat bijgestuurd worden (langere inspuittijden), maar tegen een te lage brandstofdruk valt niet bij te regelen.
Schoonmaken van de drukregelklep en de rest van het inspuitsysteem gaat het handigst door een fles Forté aan de brandstof toe te voegen.
Het effect moet zeer snel merkbaar zijn, als de drukregelklep inderdaad de veroorzaker van de problemen is.

Mel69 (0), 13 jaar geleden

Misschien je vanos.
Je noemt veel dezelfde storingen die ik ook had zonder het branden van het motormanagment.
Bij uitlezen kwam er van alles voorbij aanstoringen.
Heb toen de Sollenoid's vervangen.

fbunsee (0), 10 jaar geleden

Wie is jou specialist, wil je dat delen?
Ben nl op zoek naar een goede BMW specialist in omgeving Rotterdam...

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

Vervangen van de solenoids (olie drukregelkleppen voor instellen van de slag van de motorkleppen) bij een S62 motor is raadzaam als er een 'diesel-geluid' optreedt. Bij olie lekkage* uit de huizen waarin deze solenoids zitten, alleen de O-ringen op de solenoids vernieuwen. De kunststof filters rond de solenoids worden bij deze aktie vaak verwijderd omdat ze op den duur breken en loskomende delen het sluiten van de kleppen kan hinderen (met eventueel het diesel-geluid tot gevolg).

Over de E39 M5 is veel info te vinden op de site van: www.m5board.com. Als mogelijke oorzaken van een slechte motorloop worden daar (o.a.) vermeld:
- brandstof (hoofd**-)pomp en brandstof filter (die je al hebt vervangen)
- luchtmassa meters (vervangen had op jouw klacht geen effect)
- nokkenas-sensoren (Eén is er vervangen. Hoe zijn de andere 3 - een voor elke nokkenas - er aan toe ?)
- koelwater sensor op het thermostaathuis (verkeerd signaal*** heeft verkeerd mengsel tot gevolg met
bijbehorend de lamda sensoren in de lijst met foutmeldingen)
- dop van de benzine tank die verstopt zat waardoor de tank niet goed ontlucht werd en de tank
vacuüm werd getrokken.

Of het laatste onderdeel een rol speelt valt eenvoudig te testen middels een proefrit zonder dop op de benzine-tank.

*) Controleer regelmatig het solenoid-huis boven de dynamo op lekkage. De koolborstels van een dynamo kunnen zeer slecht tegen deze (onbedoelde) smering van bovenaf ....
**) De secundaire brandstofpomp (Saugstrahlpumpe = impulspomp) in de andere tankhelft is slechts een gebogen stuk open pijp dat de brandstof mee naar de andere tankhelft 'sleurt'. Problemen daarmee zijn pas te verwachten als je tank ernstig vervuild is (inwonende muizen ...?)
***) Los halen + contactspray + weer vast zetten van kabel-connectoren (zeker die van kabelboom aan DME-unit mee nemen) verminderd vaak de weerstand over een connector. Eérst accu min-pool los om 'storing'-opslag te voorkomen. Afdichting in elk vrouwtjes stekker-deel niet verliezen.

Een BMW specialist nabij Rotterdam vindt je via googlen met: BMW & advanced & Barendrecht.
Daar kan een oscillogram (spanningsverloop) van alle bobines worden gemaakt in het (de) toerengebied(en) waar de klacht het meest optreedt. Aan de vorm van die grafieken valt vaak af te lezen welk onderdeel niet goed werkt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.