auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: koelwater verlies

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316i n42

Hallo,

twee maanden geleden heb ik 2 keer gehad dat mijn koelwaterniveau lampje ging branden bij 140 km/h.
Wat bijgevuld geen probleem.
2 dagen geleden brandde het ineens al na 5 km. snelheid was nog niet boven de 70 geweest. De temperatuur blijf ook goed. meter netjes rechtop. toen ik onder de kap keek was het reservoir helemaal nat evenals de bodemplaat. bijgevuld en na stukje rijden weer niveau laag.
Vandaag geprobeerd af te persen. Vond ik geen lek. (Gereedschap was ook niet super)
ik heb het water op niveau gezet en een nieuwe drukdop gemonteerd. De motor warm laten draaien. Temperatuurmeter blijft in het midden. Motor wordt warm maar de onderste slang van de radiateur niet. bovenzijde radiateur brandde ik zelfs mijn handen aan, maar de slang blijft koud.
Denk nu aan de termostaat, maar waarom heeft hij dan het koelwater eruit gegooid? Want dat is waarschijnlijk via de dop over het reservoir gelopen.
Morgen ga ik proberen goed het systeem af te persen en CO-meten boven mijn potje.

Zou de motor dan zoveel druk opbouwen met een dichte termostaat dat het potje overloop?
Zonder dat de temperatuur in het rood staat?

Het is mij een raadsel. Hopelijk heeft iemand van jullie een oplossing.

Alvast bedankt voor de hulp.
Groet Rob

Geplaatst door

rob e46 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hij gooit het water eruit omdat waarschijnlijk de thermostaat dicht blijft zitten en hij daarom teveel druk opbouwt. Temperatuurmeter in het dashboard is niet de werkelijke koelvloeistof temperatuur, word enkel aangestuurd door de computer als goed of fout. Thermostaat hoort stationair bij +/- 105 graden te openen en onder het rijden bij 85 graden, kun je eigenlijk alleen goed controleren als je de computer uitleest en de data bekijkt.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Nou vandaag nog even wat dingen gecheckt. Afgeperst, geen lek te vinden. Meet ook geen uitlaatgassen in mijn koelvloeistofpotje:-)
Alles schoon en droog gemaakt, koelvloeistof op nivaeu gezet en proef gereden.
20 km, drie keer gestopt om te checken. Slang naar de thermostaat blijft lang koud. Motortemperatuur blijft goed. meter recht omhoog.
De slangen zijn wel keihard van de druk en bloedheet. Maar 85 graden is ook best warm. 105 zeker. Druk is na 1 uur weer helemaal weg gelopen.
Toch eens de temperatuur uit laten lezen denk ik. Of gewoon preventief de thermostaat vervangen.

Tot zover lijkt alles weer goed. Ik hou het maar even goed in de gaten.

Groet Rob

rob e46 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.