BMW 3-Serie: Komt de band komt tegen wielkast aan?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine

Hoi,

Ik reed over een paar drempels en hoorde rechtsachter een vreemd geluid. Alsof de schokdemper of de vering heel stroef gingen. Het geluid is een beetje moeilijk uit te leggen maar gezond klinkt het niet.

Hoe test je (zelf) of de schokdemper of vering op/kapot is?

Sinds kort heb ik 17" velgen on mijn auto zitten en sindsdien is het geluid gekomen.
Kan het zijn dat mijn band tegen de wielkast aankomt ofzo?
Er zit namelijk niet echt veel ruimte tussen de band en de wielkast.

Hoe kun je dit het best oplossen en/of testen?

Gr. Patrick.

PS. Gisteren zijn de schokbrekers vervangen maar het geluid is er nog steeds.

pgh2011

Geplaatst door pgh2011 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan heb je waarschijnlijk 'verkeerde' velgen gekocht,die tever naar buiten komen ( ET Waarde en het aantal J breed )

Is de auto er ook bij verlaagt ? en waar loopt hij aan,aan de binnenkant,of net aan de rand van het spatbard ?

Veel is er niet aan te doen,ja je kunt de rand wat laten omrollen,dan heb je wat meer plaats..

Is dit nog het laatste model E36 of al de E46 ?

Gr Stefan

pgh2011 (0), 14 jaar geleden

Dit is nog een het laatste model E36.

Hoe meet (of lees) ik de ET waarde?
De auto is verder niet verlaagd ofzo en volgens mij loopt ie aan de rand van het spatbard.
Waar of hoe kan je die omrollen?

Gr. Patrick.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.

Een velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.

Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

pgh2011 (0), 14 jaar geleden

Wat is trouwens de "normale" ET waarde van een 318 (E36)?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Kijk even op je originele velg..

pgh2011 (0), 14 jaar geleden

De originele velgen heb ik niet meer.

Het gekke is wel dat het geluid alleen aan de rechter kant te horen is.

Het is echt zo'n "snerpend" geluid.

Kan het ook de ophanging zijn of vering zijn of weet ik veel wat daar allemaal zit.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

als de band aangelopen heeft,zie je dit zeker wel op de zijkant van de band..

als de vering niet helemaal lekker meer is,en hij aan één kant wat lager hangt dan aan de andere kant,kan het hierdoor ook nog komen.

Verder zit er niet veel wat het kan veroorzaken.

Beemer76 (0), 14 jaar geleden

Hoi,

Denk dat ik iets vergelijksbaar heb, dit in de zin dat ik onder mijn E36 (uit '97) 16inch velgen heb liggen. Bandenmaat is 225/50/R16. Bij drempels wil de band de binnenkant van de wielkast nog wel eens raken......De banden zijn gewoon weg te breed voor de wielkasten.

Dus ik neem de drempels lekker rustig :)

Gegroet,

Tha Beemer

pgh2011 (0), 14 jaar geleden

Het probleem is inmiddels opgelost.

Velgen waren wel goed alleen de band die erop zat was te hoog.
De maat is wel 225/45/R17 alleen klopt de verhouding niet. Ik heb er nu een ander merk band op zitten, deze is ook 225/45/R17 maar nu heb ik gewoon ruimte over.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je had ook een iets andere maat kunnen nemen, Bv 215..

Maar oke,het is opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.