Hallo,
ik heb een BMW 320i cabrio van '94. Ik wrees dat mijn koppeling versleten is. Daarstraks trok ik eens goed door en toen ik naar derde schakelde schoot hij ineens hoog in toeren. Hij heeft nu 142000km gereden. Is dat veel of weinig voor een koppeling?
Is dit gemakkelijk zelf te vervangen? Ik veronderstel dat de versnellingsbak eraf moet?!?
Mss weet iemand wel tips of bepaalde zaken waar ik zeker moet op letten?
Of is het mij koppeling helemaal niet...?
Alvast bedankt!
Koen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je zegt dat ie in zn 3 hoog in toeren schoot, maar kon je daarna nog wel rijden?
Doen alle versnellingen het niet meer?
Voelt het koppelingspedaal anders aan?
dag Ben,
Ja het is voorlopig alleen als je stevig doorstrekt in toeren dat hij niet meer pakt. Ik heb nog niet de tijd gehad om het eens goed te testen maar ik had het gevoel dat koppelingspedaal idd anders aanvoelde.
Ik rook trouwens wat verbrande geur...
18 jaar
Lijkt me dan typisch versleten koppeling.
Weet zo even niet of het bij BMW ook mogelijk is, maar er zijn auto's waarbij je de koppeling makkelijk wat strakker kan stellen (net als bij de gaskabel).
18 jaar
als je de koppeling strakker aantrekt dan ga je toch juist meer ontkoppelen!?
Ze zal idd wel versleten zijn...
Ik zou het mss zelf willen doen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Misschien de juiste stappen... en zaken waar ik eventueel rekening mee moet houden.
18 jaar
als je een hefbrug hebt en gereedschap en een gezonde dosis technisch inzicht wordt t nog een heel gedoe als je t nog nooit gedaan hebt
[quote=vank]als je de koppeling strakker aantrekt dan ga je toch juist meer ontkoppelen!?[/quote]
sorry, bedoelde dat ie juist losser moet. Was al laat...
18 jaar
jongens dat maakt niks uit,maar stellen kan helaas niet!
het werkt hydraulisch!er zitten 2 koppelingscilinders,ene achter het pedaal en de andere op de bak!
hier is dus niks aan te stellen,als deze kapot zou zijn,zou je geen druk meer hebben en dus niet meer kunnen schakelen=rijden!
denk dat die verbrande geur je koppelingsplaat is,deze zal wel versleten zijn,aangezien je verhaal te lezen!
vervangen is dan ook de enige optie..
en je krijgt er zeker wel je zaterdag mee om,schat dat een garage er zo'n 4 uur werk aan heeft.
succes..
Stefan
18 jaar
kan het zijn dat één van die koppelingscilinders stuk is en daardoor mijn koppeling niet meer goed aangrijpt??? Ik zou persoonlijk denken dat hij dan juist altijd gekoppeld blijft...
Ik heb de wagen nog niet zo lang (4maand). Ik heb eigenlijk nooit de indruk gehad dat de koppeling bijna versleten was. Daarom vind ik het zo raar. Misschien heeft de drukgroep het ineens begeven.
Wat moet er allemaal vervangen worden dan? Koppelingsplaat, drukgroep,... Ook het vliegwiel?
Koen
18 jaar
koen
als één van de koppelingscilinders stuk was,zou hij inderdaad in de 'versnelling' blijven staan,dus dan kun je er niet meer mee rijden,zou de koppelingsplaat,drukgroep en lager vervangen,eigenlijk een koppelingsset.zonder vliegwiel..neem aan dat hier niks aan mankeerd,maar dat is zo niet te zien.
Stefan
18 jaar
ik heb daarstraks nog even gaan rijden. De koppelingspedaal voelt wel anders aan moet ik zeggen...!!
Ik heb zo direct geen tijd om er aan te beginnen dus ik hoop dat ik er zo nog even mee kan rondrijden. Zolang dat in rustig optrek schiet hij nog niet door.
Koen
18 jaar
als het werkelijk aan de kopp.cilinder ligt,geef ik je weinig hoop Koen,dan zal hij snel de geest geven!
en om met dit weer stil langs de kant komen te staan zou ook geen pretje zijn..
zou hem z.s.m. vervangen..
Stefan
18 jaar
hallo,
heb nu eindelijk terug tijd om mijn bmw te herstellen...
Dus was zou ik volgens jullie moeten vervangen: koppelingsplaat, drukgroep en best ook ineens de koppelingscilinder zeker...
Kan er mij mss iemand vertellen welk gereedschap ik allemaal nodig heb?Er zijn toch geen speciale gereedschappen van BMW nodig hoop ik? En op hoeveel Nm moeten welke bouten aangedraaid worden?
Zijn er mss nog bepaalde dingens waar ik zeker moet op letten? (tips?)
Gr.
Koen
18 jaar
Beste Koen,
Doe je die ellende niet aan om daar zelf aan te beginnen. Bij mijn 316i van 1999 kost een koppeling vervangen all in 450 euro incl schakelvork en toplager, de onderdelen zelf kosten kosten rond de 250 euro ! In augustus zal ik hiervoor een afspraak maken. Gezien de vaste menuprijs bij Keram dus niet eens zo duur. Imitatie zou ik niet gebruiken vanwege de ! gemodificeerde drukgroep ! die nu gehanteerd wordt; als je 2 keer de zaak wilt loshalen ivm een trillende koppeling in de file. Het is maar dat je het weet. Kom net van de dealer terug waarbij de chefmonteur mij heel goed heeft geadviseerd. Gr, Rene
18 jaar
maar de dealer adviseerd altijd hun 'originele spullen' omdat die 'het beste' zijn..bullshit..
als je in het bezit bent van een brug waar je de auto op kan rijden is het makkelijk te doen,met wat gezond verstand moet dat zeker lukken!vliegwiel hoef je niet te vervangen net zoals de koppelings cilinder's..
Stefan
18 jaar
stefan, ben het met je eens dat er zeker betere kwaliteit te verkrijgen is dan hetgeen de dealer gebruikt. voordeel is wel dat je garantie op de reparatie hebt. dus niet goed opnieuw. als je weet waar je bezig bent zal het zelf doen zeker iets schelen. ik ken wel iemand die het zou kunnen maar als er daarna iets niet goed is vind ik dat zonde. remblokken olie etc dat lukt zelf nog wel. gr, rene
iig succes
18 jaar
[quote=ReneS]Imitatie zou ik niet gebruiken vanwege de ! gemodificeerde drukgroep ! die nu gehanteerd wordt; als je 2 keer de zaak wilt loshalen ivm een trillende koppeling in de file. Het is maar dat je het weet. Kom net van de dealer terug waarbij de chefmonteur mij heel goed heeft geadviseerd. Gr, Rene[/quote]
Hee, dat komt mij bekend voor. Na een stukje filerijden trilt de koppeling als een gek. Dacht zelf dat de koppeling oververhit raakte o.i.d.
Wat kan ik hieraan doen?
Ben
18 jaar
[quote=ReneS]Beste Koen,
Doe je die ellende niet aan om daar zelf aan te beginnen. Bij mijn 316i van 1999 kost een koppeling vervangen all in 450 euro incl schakelvork en toplager, de onderdelen zelf kosten kosten rond de 250 euro ! In augustus zal ik hiervoor een afspraak maken. Gezien de vaste menuprijs bij Keram dus niet eens zo duur. Imitatie zou ik niet gebruiken vanwege de ! gemodificeerde drukgroep ! die nu gehanteerd wordt; als je 2 keer de zaak wilt loshalen ivm een trillende koppeling in de file. Het is maar dat je het weet. Kom net van de dealer terug waarbij de chefmonteur mij heel goed heeft geadviseerd. Gr, Rene[/quote]
hey Rene,
De reden dat ik het zelf wil doen is dat ik er drie jaar hogeschool in de automechanica heb gedaan. Zou het dus dom vinde dat ik het dan zou laten doen... Ik moet wel toegeven dat ik het nog nooit heb gedaan. Mja voor alles is er de eerste keer zeker é :)
18 jaar
Vank
alles moet een eerste keer zijn natuurlijk,zeker als je zelf al het één en ander weet,tenslotte is het ook nog niet eens zo lastig..'veel verkeerd kun je niet doen'
Ben,
volgens mij ligt jou probleem aan de koppelingsplaat zelf!het trillend optrekken kunnen die veren zijn wat je ziet zitten in de plaat..
Stefan
18 jaar
stefan,
Ga er volgende week eens aan beginne...
Is het nu best dat ik de onderdelen bij BMW ga halen of mag het best ook bij een 'doehetzelf-zaak' ...? Of weet jij mss een zaak waar ik ze best kan halen.
Koen
18 jaar
ik zou iig de gemodificeerde koppeling/druklager nemen, hierbij zou het schakelen ook soepeler moeten verlopen. ook het toplager vervangen (kost niks, maar indien kapot kun je de hele bak weer loshalen). als origineel niet veel duurder is zou ik aan imitatie niet beginnen.
18 jaar
rene,
de "gemodificeerde koppeling/druklager" is gewoon bij de bmw dealer te halen? Wat is hier op veranderd t.o.v. de oude dan?
Koen
18 jaar
ik weet niet of dit voor het oudere model ook geldt. Voor e46 316i van 1999 iig wel.
precies weet ik het niet, de oudere drukgroep zou een starre as hebben terwijl de nieuwe kan draaien.
bij de dealer zou ik dit even navragen. Bij Kera/Keram kost het voor een e36 316i 419 all in. voor de 320 weet ik het niet.
gr,
Rene
18 jaar
heb naar een bmw garage gebeld voor de prijzen: 330,33 (koppeling + drukgroep) , 13,18 (toplager) , 75 (koppelingscilinder)
Komt in het totaal uit op 418,18 euro. Is dit de normale prijs? Of kan ik best ergens anders aankloppen.
Koen
18 jaar
dit is een normale prijs, misschien dat een automaterialenzaak iets goedkoper is. Als het mijn auto was, liever iets meer maar wel origineel.
18 jaar
[quote=BMWWillem]dit is een normale prijs, misschien dat een automaterialenzaak iets goedkoper is. Als het mijn auto was, liever iets meer maar wel origineel.[/quote]
willem, wat zijn die zgn orginele delen dan? je gaat me toch niet wijsmaken dat bmw zelf die koppelingsdelen fabriceerd? of gaat het soms om het bekende stempeltje die menig gevoelens doen gerust stellen.. zodoen heb je er nog een probleem bij! en dat wel tussen de oren.
paul,
heel simpel, het gaat mij om de zekerheid dat het past en niet 2 of 3 keer moet proberen. een simpel voorbeeld, laatst schijven vervangen van een e-39, 2 maanden later krom, nieuwe gekregen voor garantie, 2 maanden later weer krom, originele gehaald en die man rijd er nu nog mee en is ondertussen 8 maanden geleden. Daarbij heeft BMW met hun koppeling een modificatie doorgevoerd.
18 jaar
willem, OA bmw fabriceerd zelf geen delen, deze worden geleverd door div toeleveranciers denk eens aan LUK,SACHS,NGK,BOSCH,DELPHI,VALEO,BEMBO,LUCAS,TEXTAR,FOREDO,KNECHT ECT ECT, allemaal merken die ook elders verkrijgbaar zijn tegen heel andere conditie's... TIS MAAR WAT JIJ ORGINEEL NOEMT?? geef er een naam aan! en het klink als orgineel in de oren.
paul,
Denk dat Paul het toch bij het rechte eind heeft hoor..
18 jaar
haal maar eens remblokken voor een bmw origineel of textar etc een wereld van verschil ! Daarnaast past origineel altijd....
ik zou eerst een chef monteur van bmw in de auto laten rijden en laten adviseren wat er kapot is, die weten meestal wel wat aan de hand is.
op grote dingen zou ik voor tientjeswerk het risico niet nemen. als mijn koppeling niet goed wordt gemonteerd ga ik gewoon terug ; op de reparatie heb je garantie.
Rene
18 jaar
dasss vreemd rené, een leverancier die remblokken verkoopt en niet blijken te passen?? ondanks dat er nooit iets past... is zo'n leverancier ook nog eens de grootste toeleverancier van div, grote merken...
dit soort verhalen dan wel gedachten doen het goed, maar dan aan tafel onder een borrel.. "GEZELLIG''
EEN MENS WIL NOU ÉÉNMAAL BELAZERD WORDEN...
paul,
die figuren bij de Bmw dealer heb ik zowat helemaal gehad!
heb je een probleem en wil je het opgelost hebben ok,maar laat je zo'n 'monteur' even rijden of kijken wat er aan de hand is,ben je zo E 40,- kwijt om te beginnen,en dat komen ze meestal tot de conclusie tot ze er even naar moeten kijken om het zeker te weten etc etc..m.a.w. je probleem is nog niet verholpen maar bent al handen vol geld kwijt,daarbij kun je net zo goed naar een andere garage gaan waar ze het voor je kunnen maken,ik neem aan dat als er bij een universele garage ook garantie word gegeven indien het gemonteerde onderdeel mankementen vertoont,dan wel niet in orde is,en daar hoef je echt niet voor bij een Bmw dealer langs te gaan!
als je je koppeling laat vervangen door een uni-bedrijf mag je ook klagen indien het niet goed is of als er gebreken aan vertonen,zodat ze dat mooi op een normale manier voor je kunnen oplossen.
hetzelfde met bougie's,koop je ze in een automaterialenzaak,betaal je er een stuk minder voor,bij de dealer een stuk meer,maar dat wil niet zeggen dat ze beter zijn,of langer mee gaan,of dat de auto er slechter op loopt,of wat dan ook..banden van de dealer gaan ook niet langer mee dan van een bandenbedrijf,dat ligt toch meestal aan de bestuurder..
maar goed,ieder zijn eigen keus en beurs!!
maar Vank,is je probleem inmiddels verholpen ?
Stefan
18 jaar
Man man man, wat is dat nou toch? Ten eerste vraag me af of ze bij de BMW dealer uberhaupt nog zo'n ouwe auto toestaan binnen hun deuren, om nog maar niet te spreken van het verschil in uurloon.
Ik zal jullie es even opfrissen! Verleden jaar wilde een klant van ons perse orginele onderdelen in zijn Renault in plaats van onze Valeo vervangings set.
We hebben ze voor hem besteld en na een week gekregen. Nou jullie snappen het wel zeker? Exacte copie van de onderdelen die ik zelf al op de plank had! Zelfs de nummers waren hetzelfde! Wat wel verschilde was de prijs. Orgineel was 2 x de prijs van wat ik op de plank had liggen. Maar goed, klant heeft gekregen waar hij om vroeg!
Dus ik ga volledig met Paul mee als hij zegt dat een mens zelf belazerd wil worden.
Het maakt mij inmiddels niet meer uit, al willen ze de initialen van het orginele merk erin hebben, ik lever het wel hoor, ze moeten zelf maar weten wat ze willen.
Het is gewoon heel simpel, alle merken kopen hun spullen bij een fabrikant, ook een koppeling! En die zelfde koppeling kunnen we ook wel bemachtigen zonder tussenkomst van een 3e partij. Er is geen merk die zelf hun onderdelen fabriceerd, muv het ontwerp van de auto zelf en de motor en aandrijf lijn. De rest komt allemaal van toeleveranciers, basta!
Sytze
nog laat wakker sytze..heheh..
18 jaar
[quote=stefan84]nog laat wakker sytze..heheh..[/quote]
laat? het feest begint nu pas, tis nog lang geen 3 uur :D
paul,
welk feest Paul ?
werk jij de 'klok' rond dan ? ;P
Stefan
18 jaar
Ach je moet wat he, meestal pak ik om deze tijd de pc draad weer op.
Trouwens, het is hier in het noorden nix later dan in het zuiden, hahahahah.
hahahaha,da's waar sytze!
het enige verschil tussen het noorden en zuiden is dat de mensen wat verschillen,qua onderdelen monteren en 'dealers' of uni-bedrijven..maarja,kleinigheidje doe je niet veel aan he..
18 jaar
hallo,
amai, een heel discussie... :)
Heb naar een 'doehetzelf-zaak' gebeld en daar kost het maar 175euro voor drukgroep en koppeling! Ga morgen beginnen te demonteren en ga dan met mijn versleten koppeling de nieuwe halen. Dan kan ik ineens zien of dat er echt verschil op zit. Want vind het verschil tussen 330 euro en 175 euro nogal veel om zomaar weg te smijten.
Koen
18 jaar
Pas op 1 ding! Als het maar geen QH is, alle andere merken zijn wel goed.
Zou voor LUC, SACHS of VALEO gaan.
Sytze
Valeo ????, op een Duitser ???, das nieuw voor mij, maar alles kan tegenwoordig.
In het kader van de eenwording van europa wordt momenteel valeo op duitsers gemonteerd, af fabriek, en op de fransen zetten ze tegenwoordig brat und bockwurst mit heisse senf..........................
[quote=hellbat]Valeo ????, op een Duitser ???, das nieuw voor mij, maar alles kan tegenwoordig.[/quote]
klopt, de koppelingen die ik doorgaands monteer zijn valeo, en wat denk je? zit sachs in, en nog wel met de OE nummers van audi..
paul,
hallo,
ben begonne met demonteren alleen krijg ik de versnellingsbak er niet af... :s
Snap het echt niet waarom hij er niet wil afschuiven. Heb 7 bouten van de versnellingbak gelost (zijn er nog meer bouten ????), Cardanas is er af, ook de schakelstang is gedemonteerd, alleen de 'schakelsteun' hangt nog aan de versnellingsbak en aan de bol onderaan de versnellingspook. Deze moet volgens mij ook gelost worden maar weet niet goe hoe.. Heeft er misschien iemand een technische tekening?
Koen
18 jaar
bmw rijden en op de kleintjes letten hahaha. Maar ja anders is bmw rijden ....am fahren.
volgens mij zit er nog een boutje boven de versnellingsbak.
zoek dit eens op met google : BentleyBMW-E36ServiceManual
ik weet niet of er de koppeling wordt beschreven.........
van bmwfan kun je ook lid worden.
groeten
Rene
18 jaar
Hey Rene,
moet de starter ook los?
Koen
18 jaar
is wel zo makkelijk Koen ;-)
Stefan
18 jaar
Stefan,
wat is er zo makkelijk?
Koen
18 jaar
Om de starter los te gooien, deze zit doorgaans aan de bak vastgeschroefd.
Groeten Marcel
hallo,
heb het voorloopig opgegeven...
Twee bouten aan de bovenkant van de versnellingsbak zijn met een sleutel of rakejak onbereikbaar via de onderkant van de wagen. Moeten deze langs boven verwijderd worden? Dan moet heel het inlaatsysteem al zeker gedemonteerd worden...
Rene bedankt voor de service manual, heb hem gevonden via google. Ook in deze handleiding wordt niets gezegd over demontage langs de motorkap...
Iemand raad? Heeft iemand dit eigenlijk al zelf gedaan. Bij mijn golfke vroeger was dit wel gemakkelijker moet ik zeggen :)
Koen
18 jaar
Bij BMW niet gedaan, wel diverse mercedesen waarvoor we zelf een lang verlengstuk hadden gemaakt om bij de bovenste bakbouten te kunnen komen.
Klein verlengstukje uit doppendoos doormidden slijpen, ( Of oude nemen) en stuk pijp tussen lassen , voor mercedes was dat ongeveer 80 cm.
Groeten Marcel
In de handleiding zeggen ze ook iets over de motor liften ... :s
Zou raad willen van iemand die het al gedaan heeft eigenlijk. Zodat ik weet wat er eigenlijk juist allemaal moet gedemonteerd worden.
Heb jij dit al gedaan Stefan?
Koen
18 jaar
koen
het moet toch echt van onderen gedaan worden,van onder de motorkap word het al helemaal niks!
best een priele werkje..en indien nodig de ratel verlengen zoals marcel al zei.
heb zelf een 325i 24v en zit precies hetzelfde..alleen heb jij geloof ik een enkele pijp naar achter lopen van de uitlaat?ik heb er 2 van voor tot achter en werkt fijner als deze gedemonteerd is..
Stefan
18 jaar
hallo,
De versnellingsbak is eraf... had nog een gedeelte van de schakelstang niet gelost. Na dit te lossen komt de versnellingsbak met motor zo een 5 cm naar beneden en kun je er idd zo aan.
Morgen de koppeling vervangen. Heb de nieuwe al gaan halen. Op de doos staat LUC en op de koppeling zelf staat valeo. Deze zijn de huidige leveransiers van de koppelingen van BMW dacht ik.
Koen
18 jaar
Denk erom dat je de plaat exact centreert! Anders krijg je van zijn leven de bak niet meer op zijn plaats.
Sytze
Inderdaad sytze
18 jaar
VANK!!
ik hoop dat je de schakelbak rechtstandig hebt gedemonteert? en niet hebt schuin gehouden, anders heb je een heel groot probleem, namelijk de schakelvork valt onderin de bak, deze krijg je zonder specialisme nooit meer op z'n plaats.
pas op tijdens de demontage max 15 graden verdraaien, absoluut niet schudden of stoten..
hou er rekening mee, dat tijdens de montage van de koppeling, de distributie en de drukgroep in BDP staat.. hiervoor is een speciale blokkeer-ster voor in de vakhandel.
paul,
O ja, dat is bij deze dingen een manko. Je kon het weer goed krijgen door de bak op zijn kop te houden in het donker. Beetje schudden en dan hoor je hem wel weer vallen. Het werkt het beste als je de bak op kamertemperatuur hebt. Dat bereik je het makkelijkst door de bak een dag in je huiskamer te bewaren. Of even meenemen naar bed en 2 uurtjes mee gaan slapen. Dan werkt het heel simpel en zit ie zo weer goed. Denk wel om de rommel die het kan geven in bed. Gebruik anders een oude handdoek.
oei !!!
Wist ik niet ! :s
Heb de bad wel wat schuin gehouden denk ik... Hoe weet ik of dat alles nog op zijn plaatst zit? En Sytze, als ik de bak ondersteboven hou dan schiet dit gewoon terug op zijn plaats dan ofwa? Snap em niet goed...
Waarom moet drukgroep en distrubutie in BDP staan? Heb je die speciale blokkeer-ster hier voor nodig?
Ik krijg de toplager er ook niet uit. Hiervoor hebt je een speciaal gereedschap voor nodig naar het schijnt. Of kan ik deze ook op één of andere manier eruit trekken?
Koen
18 jaar
vraagje voor ReneS:
Heb je ook een link naar de Bentley BMW Service Manual voor de E46 (en eventueel ook voor andere BMW-modellen) Ik vind dit echt heel handig om iets op te zoeken.
18 jaar
dat speciale gereedschap kost ong. 135,- voor de nokkenassen,dit is niet noodzakelijk maar dan moet je wel weten wat je doet!een gouden hoofd is op dat moment belangrijker als gouden handen..
maar niet gaan gokken,want dan kan het wel eens duur komen te staan..
Stefan
18 jaar
p. kelder, waarom moet de distributie op bdp staan??????
wat is het nut hiervan??
marcel......
ja dit snap ik eerlijk gezegd ook niet goed... Wist niet dat een drukgroep een bovenkant of onderkant had...
zou iemand mij kunnen vertellen hoe het juist gemonteerd moet worden? Heb geen speciaal gereedschap ofzo (dacht dat dit niet zou nodig zijn :s)
En hoe zit dat eigenlijk met die schakelstangen in de versnellingsbak?
Koen
18 jaar
vank, je hebt alleen speciaal gereedschap nodig om de koppelingsplaat goed te centreren, anders krijg je de bak er niet aan. er is geen boven of onderkant!!
alleen moet je letten op GETRIEBENSYTE dat staat op de nieuwe plaat, en moet naar de bak wijzen.
dat met die schakelstangen, dat snap ik eigenlijk ook niet zo goed (jullie kunnen wel gelijk hebben hoor) we hebben bij ons in de garage al vele bakken los gehad,( ook niet altijd zo zorgvuldig hoor!! ) maar nooit problemen met schakelstangen gehad oid.
marcel.
Gedreven Sytze, goh, ze kennen je ook al in andermansland jonge !!!!
Succes Marcel
[quote=marcel6952]p. kelder, waarom moet de distributie op bdp staan??????
wat is het nut hiervan??
marcel......[/quote]
altijd goed opletten! je moet het maar weten, altijd de boel op bdp zetten, heeft te maken met de balans priesas-krukas, doe je dit niet goed, kun je met een half jaar weer opnieuw beginnen..
let er de komende tijd maar eens op...
paul,
wat heeft dat ermee te maken bdp ???
Zelfs bij bmw tis reparatie-handleiding wordt dit niet vermeld, nog nooit meegemaakt.
Niet vergeten van de as van de versnellingsbak licht in te vetten met speciaal vet voor bakken, is nochtans heel belangrijk .
Ik weet het niet zeker, maar het zou een verkapte vorm van trillingsdempen kunnen zijn, ikzelf heb er ook nog niet van gehoord.
Groeten Marcel
[quote=BMW- technieker Davy]wat heeft dat ermee te maken bdp ???
Zelfs bij bmw tis reparatie-handleiding wordt dit niet vermeld, nog nooit meegemaakt.[/quote]
moet jij toch weten davy? om dat men hiervan niet op de hoogte is kun je het ook niet weten en sneuvelen ze ook vaker dan nodig.... het klopt inderdaad, in de meeste werkplaatshandboeken staat hier niks over vermeld, maar verdiep je er maar is in....
paul,
Ik denk dat iedereen hier het belangrijkste nog vergeet: bij koppelingen van het merk Valeo moet je gebruik maken van de Franse Slag-sleutel op je momentsleutel. Het is WEL een koppeling van Valeo en die zijn nu eenmaal gevoelig.
18 jaar
Santa,
Franse slag-sleutel?? Wat moet ik daar bij voorstellen?
Mijn Koppeling is van Luc maar er staat ook Valeo bij. Deze koppeling had men mij hier aangeraden... Zijn deze dan niet goed?
Koen
18 jaar
Met de franse slag-sleutel kun je de beroemde franse slag toepassen. Dit lukt je nooit met een momentsleutel van het merk Gedore of Rahsol, want die zijn van duitse makelij en hanteren dus alleen maar exacte NM waarden. De franse slag-sleutel kun je met een verloopstukje monteren op de duitse momentsleutel en zo kun je dan toch het duitse gereedschap gebruiken om de beruchte franse slag uit te voeren op franse Valeo koppelingsproducten
18 jaar
[quote=paulkelder][quote=BMW- technieker Davy]wat heeft dat ermee te maken bdp ???
Zelfs bij bmw tis reparatie-handleiding wordt dit niet vermeld, nog nooit meegemaakt.[/quote]
moet jij toch weten davy? om dat men hiervan niet op de hoogte is kun je het ook niet weten en sneuvelen ze ook vaker dan nodig.... het klopt inderdaad, in de meeste werkplaatshandboeken staat hier niks over vermeld, maar verdiep je er maar is in....
paul,[/quote]
Staat er dan op de drukgroep een aanduiding dat je naar boven moet zetten ofzo? Anders weet je toch nog altijd niet hoe dat je de drukgroep moet plaatsten??
18 jaar
ja precies vank, ik snap het ook niet. ook al heb je hem op bdp , dan kun je de drukgroep er toch nog op verschillende manieren opzetten??
zie hier echt het nut er niet van in.
gr. marcel
nou zoek maar eens goed in boeken of op internet,want wat santa zegt klopt helemaal!
ben er zelf ook na lang zoeken en bladeren achter gekomen,en toch handig zo'n stukje buitenlandsgereedschap!
maar pas op,je hebt deze van aluminium en van rvs..bij deze laatste moet je er goed op letten dat je wel de 'franse slag' ermee maakt!anders werkt het namelijk nog niet zoals het hoort!
Stefan
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar