Ik heb een 520 E39 uit 1999. Er staat 270.000 op de teller. Ik ben de 2e eigenaar en de vorige eigenaar heeft `m zelf uit de lease overgekocht. Hij is er altijd zuinig op geweest en heeft `m bij de BMW dealer onderhouden.
Nu zit ik met `t volgende probleem;
Ik heb nogal problemen met het overschakelen. Het schakelen naar een andere willekeurige versnelling verloopt schokkend. Het heeft geen vast punt, waar je dus op kunt studeren. Het is elke keer anders. Met schokkend en elke keer anders bedoel ik, dat de ene keer teveel gas gegeven kan worden, waardoor het lijkt alsof opa achter het stuur zit, en de andere keer weer te weinig, waardoor je dus een kleine terugval in snelheid hebt én dus zo`n schok voelt bij het overschakelen.
Maar het kan nog vreemder;
In de zomerperiode staat de airco aan en zodra de airco aan staat, wordt dit probleem alleen maar erger. Ik heb dan nog minder speling in m`n koppelingspedaal, waardoor de schokken bij het overschakelen nog intenser worden.
Ik ben met dit probleem naar de BMW dealer gegaan. Zij hebben met mij erin gereden en constateerden het ook.
Het probleem in combinatie met de airco, was voor hun totaal onbekend en konden mij geen antwoord daar op geven.
De monteur adviseerde mij, gezien de kilometerstand en de hoge kosten, het niet te vervangen. Hij kon me ook niet 100% garanderen dat het probleem verholpen zou zijn als er een nieuwe koppeling en drukgroep in geplaatst wordt.
Wat is jullie advies?
Ik denk namelijk ook aan de motorsteunen die elke keer een opdonder krijgen of ga ik dan te ver met m`n theorie?
En de airco in combi met de koppeling, wie weet er iets van? Duid `t op iets anders?
PS
Bij de dealer ben ik 560 euro kwijt voor de koppeling.
Weet iemand een goede en goedkopere adres/oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zou hem gewoon vervangen die kilometerstand maakt niet zoveel uit hoor als je er zuinig op bent gaat hij heel lang mee. en bij de dealer ben je zoiezo meer kwijt dan bij een onafhankelijke garage.
Als je buiten de dealer omgaat kan het iets goedkoper alleen moet je wel iemand vinden die het doen kan en het juiste gereedschap heeft denk trouwens eerder dat het in het vliegwiel zit maar daar kom je snel genoeg achter als de boel erachter weg is. Een 99er 5-serie is het zeker waard en helemaal als ie zo netjes is als je zegt. Dealers schrijven dit soort auto wat te snel af.
gr Martin
Ok heren (en/of dames),
Bedankt voor jullie antwoorden. Stelt me weer wat gerust!
Zegt `t probleem, in combinatie met de airco, jullie iets?
Ik heb google helemaal afgezocht en zelfs de dealer weet hier niets van. Wat kan `t zijn?
Groet,
Dave
14 jaar
Als je de airco aanzet gaat de motor normaal gesproken iets harder stationair draaien waardoor het probleem duidelijker aanwezig kan zijn.
gr Martin
De airco vraagt vermogen en dat voel je door middel van het inkomen van de compressor.
Het kan ook zijn dat er her en der speling op de aandrijflijn is gekomen in de jaren.
Dat bedoelt de dealer waarschijnlijk.
Dat het dus geen garantie is dat het weg is na vervanging koppeling.
Dit is een achterwiel aan gedreven auto met een aantal overbrengingen waar speling op kan zitten met dat geschok tot gevolg.
14 jaar
Kopppenlingsplaat kan wat verglazing vertonen, echt soepel gaat het dan niet meer , ook de koppenlingsschijf bij de cardanas kan scheurtjes hebben , deze wagen is het zeker wel waard een 99er e39 die netjes is kan je best wat aan versleutelen , zie het maar als een inverstering in een prima auto , en nee die nieuwe 3 serie bij de dealer rijdt echt niet beter en kost heel wat meer .
We spreken hier over een auto van 11 jaar oud met 270.00km op de klok.
Wat is de dagwaarde van zo'n auto?.
Kijk ,je kunt er een zak geld tegenaan gooien maar het blijft een relatief oude auto.
Ik zou goed voor onderzoek doen voordat ik de koppeling los liet halen.
Straks zet je er een nieuwe set in en is het nog niet over,en dan?.
Komplete cardan vervangen en alles wat hier aan vast hangt,dan overstijg je met gemak de dagwaarde.
Met deze km stand komt er vaak wel meer om de hoek kijken.
En neem maar van mij aan,als je de boel los gaat halen is er al verregaande slijtage te vinden bij deze km stand.
Dus,goed beoordelen wat je gaat vervangen.
De vorige eigenaaar zal er best zuinig op geweest zijn,maar doet de auto ook niet voor niks weg.
De auto heeft zijn geld op gebracht en hij koopt waarschijnlijk weer een jonge of een nieuwe bmw.
En in dit soort auto's kun je je geld goed kwijt.
14 jaar
Wat een gezwets zeg. Echt een dealer verhaaltje. Het is geen Kia, Deawoo of nissan van 11 jaar oud die waarschijnlijk al lang op de sloop is beland. Leeftijd is totaal geen probleem bij dit soort auto's Kilometerstand is al helemaal geen probleem. De dagwaarde is totaal niet van belang. Als het een goede nette auto is dan zou ik gewoon de bak losgooien en kijken wat je tegen komt. Een garantie dat het aan de koppeling ligt kan niemand je geven. Een komplete koppelingsset zit op een 250,- euro en een beetje garage (Die wel meer met BMW doen) heeft hem er in een uurtje of 4 onder zitten. Tijdens de montage komt ook alles los in de aandrijflijn zodat je dat ook kunt laten bekijken/beoordelen.
gr Martin
Kan wel zo wezen Martin.
Maar ik denk ook nog een beetje aan zijn portemonnee.
Als tie genoeg geld gehad had had tie niet een auto van 11 jaar oud aangeschaft.
En als je bij een garage de boel los laat halen en er moet het een en ander aan de aandrijflijn vervangen worden gaat dat zo in de papieren lopen.
En eerlijk gezegd,zo duurzaam zijn deze auto's niet getuige de topic's die hier lopen over trillingen en automaten en andere ellende.
Vergeet ook niet dat deze auto's in de regel een zwaar leven achter de rug kunnen hebben.
Een dealer zal waarschijnlijk wel vaker met dit bijltje gehakt hebben.
In de regel komt een auto met dit bouwjaar niet meer bij een dealer,is er geen onderhouds historie meer bekend bij de dealer,ja, dan krijg je vanzelf dit soort antwoorden van een dealer.
Die houd een slag om de arm.
En nogmaals,het zijn mooie auto's maar als ala er wat mee is moet je aftikken.
Dus, goed gaan kijken wat er mee is en dan een inschatting maken of je dat de auto nog waard vind.
Reparaties aan bak en aandrijflijn komen maar zo op 2500 a 3000 euro.
14 jaar
Het lijkt er op dat je weinig ervaring met reparaties aan BMW hebt en daar zijn er wel meer van gezien de problemen die hier op het forum beschreven wordt.
Als een dealer het druk en goed heeft schrijft men dit soort auto heel erg gemakkelijk af. Een 11 jaar oude auto met deze kilometerstand wijst helemaal niet
op een zwaar leven en het is heel erg normaal dat een koppeling dan aan vervanging toe is. Reparaties aan de bak zijn helemaal niet van toepassing, aangezien
dit een handbak is en die praktisch nooit kapot gaan. Als je een komplete (Buiten de bak) aandrijflijn vervangt van dit model zit je op een 1500,- euro aan onderdelen en dan heb
je het over orginele BMW onderdelen.
We zullen het er wel nooit over eens worden maar een BMW van 11 jaar oud is geen afgeschreven auto en zeker geen auto waar je op leeg hoeft te lopen als het
om onderdelen gaat. Over het algemeen zijn slijtage onderdelen goedkoper als menig japaner. Zeker als je er rekening mee houdt dat het op een BMW wat groter uitvalt.
We zullen Dave zelf maar de beslissing laten nemen.
gr Martin
Yep,hij kan een afweging maken wat te doen.
14 jaar
Heren, excuus voor mijn late reactie!
Ik heb geen enkele melding van nieuwe berichten via de mail gekregen. Zodoende er bij ingeschoten..
Om toch nog even terug te komen op `t feit dat de vorige beste eigenaar zijn auto aan mij heeft verkocht,..
Op 19 sep 2009 heb ik particulier deze auto gekocht. De eigenaar lag helaas op sterven. Letterlijk op sterven, want alle onderhandelingen, voor zover je daar nog over kunt spreken op zo`n moment, werden vanuit zijn sterfbed samen met zijn jonge zoon en vrouw gevoerd. Het mag dan misschien wel heel vreemd klinken, maar ondanks dat ik dit gezin voor de eerste keer had ontmoet, kan ik met 100% overtuiging zeggen, dat er eerlijk over de auto werd gesproken, en niet alleen maar over de auto. Ik heb daar enkele uren gezeten en ik was werkelijk zwaar aangeslagen.
Het was/is een welvarend gezin en samen met de gehele historie van onderhoud tot aan de ervaringen van de eigenaar toe, kan ik écht zeggen dat `t eerlijke auto is met een speciale stempel in m`n gedachten. Slechts enkele weken later is de voormalige eigenaar helaas overleden. Ik ontving hierover keurig bericht.
Excuus voor `t off-topic tekst, maar moest `t toch ff kwijt.
Ik zit helaas onverwachts met een ander dilemma.
Ik kom hier zsm uitgebreid op terug, maar ik moet als zzp`er door `t leven en moet per november veel kilometers (40 á 50 dkm) gaan maken.
Alvast 1 vraag: is het mogelijk om er een G3 installatie in te bouwen?
En nog belangrijker, is `t technisch verstandig met de huidige kilometerstand en kan ik `m met gemak tot 400 of 500 duizend oprijden met gas?
14 jaar
ik zeg doen. dat gaat hij nog wel een tijd volhouden
Kijk hier voor de diverse systemen: http://www.vogelsautogas.nl/lpg_sets/def...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar