BMW 5-Serie: Koud starten: toerental staan ong. minuut lang tussen 2500 en 30

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 520i

Hallo forum members!

Ik heb sinds kort steeds regelmatiger het volgende probleem: als ik de auto start, schiet het toerental gedurende ongeveer een minuut naar een waarde tussen de 2500 en 3000 rpm. Na deze tijd zakt het gewoon terug naar de normale 650 rpm. Het is in deze minuut vrij lastig om weg te rijden, aangezien de auto zelf gas blijft geven als je hem uit wil laten rollen bij het naderen van een kruising e.d. Tijdens het rijden merk ik soms ook dat de auto ietwat inhoudt als ie koud is, net alsof sommige cylinders dan net iets minder sterk ontbranden.

Als de auto warm is, zijn er geen problemen meer. Ook starten doet ie dan goed.

Het is niet zo dat dit probleem zich elke keer voordoet. Het komt ook voor dat ie gewoon op 1100 start, en direct naar 650 terug loopt.

De olie en oliefilter zijn pas vervangen (castrol magnatec).

Waar kan dit aan liggen?

mvg, Léon

elsteff1385

Geplaatst door elsteff1385 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

elsteff1385 (0), 15 jaar geleden

Is er niemand die hier iets over weet?

Het probleem is er nog steeds, en het komt steeds regelmatiger en langer voor?

wie helpt mij op weg?

320 (0), 15 jaar geleden

misschien eens de computer laten uitlezen.?

ik vermoed een probleem met de temp. sensor.

ik ken een 320 met zelfde motor, zelfde probleem en ben ook benieuwd nr. de oplossing.

elsteff1385 (0), 15 jaar geleden

Ik heb de computer laten uitlezen: de Lucht massa meter bleek kapot te zijn. Deze heb ik vervangen, en de auto loopt nu beter stationair.

Het probleem met het starten met teveel toeren is echter niet veranderd.

De stationairgas bediening heb ik eraf gehaald, deze is netjes schoon, niets aan te zien.

verder gaf uitlezen geen verdere fouten. :(

elsteff1385 (0), 15 jaar geleden

Ben gisteren na mijn laatste bericht naar de sloop geweest, en heb daar een vervangende stationair gas bediening gehaald.

Deze heb ik vervangen. In eerste instantie leek het probleem opgelost te zijn. De auto had +/- 6 uur stilgestaan, en tijdens de eerste start poging sloeg ie niet op toeren.

Vanmorgen echter was het probleem weer als vanouds. Ik heb terwijl de motor op 2500 toeren liep, de stationairgas bediening uitgetrokken. toen liep de motor direct goed. stak ik de stekker er weer in, liep ie weer op 2500. MAW, die klep werkt prima, alleen hij wordt te sterk aangestuurd.

Wat zorgt voor de aansturing van deze klep? (ik bedoel dus welke sensoren verantwoordelijk zijn voor het aansturen van de klep door de ECU)

mvg

320 (0), 15 jaar geleden

zouden de injectoren vervuild (en daardoor even haperen) kunnen zijn waardoor bij de koude start het mengsel te rijk is.?

elsteff1385 (0), 15 jaar geleden

hmm, de rail waar de injectoren aan vast zitten heb ik eraf gehad, en de injectoren zelf zagen er op het eerste gezicht niet vuil uit.

daarnaast, als de injectoren vuil zijn, moet ie in mijn ogen als ie warm is ook slecht(er) draaien.

En, ben ik achter gekomen: als ik de auto 5 seconden op contact zet, van contact afhaal, dan weer 5 seconden op contact zet, en dan start... dan start ie normaal :S

Alex218 (0) PRO, 15 jaar geleden

kan je aan een adere computer komen? dacht eerst aan een vacuumlek, maar als ik dit zo lees lijkt het wel of de computer loopt te muiten.. misschien is de stekker wel vervuild

elsteff1385 (0), 15 jaar geleden

Jawellll, een andere DME erin, en de auto loopt weer perfect :)

Alex218 (0) PRO, 15 jaar geleden

:-) Wat kunnen sommige dingen heerlijk simpel zijn.. hopelijk was de DME niet te duur en zit je weer als een keizer in de 5!

Plezier ermee!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.