Beste forumleden,
in mei dit jaar heb ik een BMW e46 330cd uit 04/2004 gekocht, volledig BMW onderhouden en destijds met 80.200 op de teller
Na 8000 km gereden te hebben heb ik hiermee een flinke tak geraakt met ca. 80 km/h
1000 km verder heb ik onderaan heuvel bocht naar links genomen en rechts voor geluid gehoord alsof hamer op het chassis werd geslagen (erg hard)
Na 1000 km begon stuur te trillen: voorste remschijven krom en vervangen voor originele (ook remblokken)
Na 500 km begon stuur weer te trillen: beide voorste remklauwen vervangen
Na 1000 km begon het stuur weer te trillen: beide draagarmen incl rubbers vervangen
Na 500 km begon stuur weer te trillen: remschijven bleken weer krom. Hiermee naar de BMW dealer gegaan, deze heeft complete handremgedeelte, voorste remschijven + blokken, nog enkele rubbers, spoorstangen vervangen en de auto uitgelijnd. Meteen daarna merkte ik nog steeds een lichte trilling in stuur bij een bepaalde houding (5 graden naar rechts vanaf horizontaal), en na 1000 km gereden te hebben ook weer bij het remmen. Nu zijn de remschijven weer krom en wordt het trillen weer erger en erger. Ik voel ook trillingen in het koppelingspedaal die sterker worden naarmate de trillingen in het stuur sterker wordt.
Het trillen is afhankelijk van het weer, indien het warmer is heb ik in principe meer klachten. Toen het drie maanden geleden erg warm was en er nieuwe remmen op de auto zaten, kwam er een geluid vanuit de voorste wielen alsof ik continu achter een vrachtwagen met piepende remmen reed, het geluid was echter nog scheller. Twintig minuten lang stil gestaan op een parkeerplaats om onder de auto te kijken, vervolgens verder gereden en het was weg.
Op de snelweg trekt de auto naar rechts (ik kan makkelijk van baan wisselen zonder het stuur te bewegen), en bij sterk remmen tot stilstand draait het stuur in de laatste meter remweg ook sterk naar rechts. Het lijkt dan alsof het rechter wiel door zware spoorvorming rijdt terwijl het wegdek nieuw is.
Na tijdje stadverkeer is het trillen heel erg indien ik sneller ga rijden dan 80km/h, na 100 km snelweg wordt dit minder maar komt er een diep ronkend geruis voor in de plaats. Het klinkt alsof het vanuit de voorkant of het midden van de auto komt (kan het niet echt plaatsen). Indien ik snel rij (150km/h) en vervolgens langzamer, wordt het geluid sterker. Ik heb ervaring met versleten wiellagers en herken het geluid niet echt. Ook maakt het niet uit of ik in een bocht rij, hoewel het geruis wel minder is indien ik het stuur in bepaalde richtingen draai.
Verder lijkt het af en toe alsof het stuur door elastiek met de wielen is verbonden: deze gaan heel kort een compleet andere richting op dan het stuur en trekken dan weer bij. Als ik het stuur naar rechts draai (vanaf horizontaal) dan "hakkelt" het; in plaats van soepel gaat het sturen met kleine schokjes.
Ik heb zelf al aardig wat forums doorgezocht en ben de volgende mogelijke oorzaken tegen gekomen:
- kapotte wielnaaf
- kapotte flens
- kapotte wiellager
- kapotte hoofdremcilinder
- kapotte homokineet
- kapotte schokdempers
- de auto heeft schade gereden
Dit laatste vind ik moeilijk te geloven omdat ik de auto van een 55 jaar oude man gekocht heb, deze was eerste eigenaar, de gehele historie is bekend en er is een verklaring opgesteld dat de auto schadevrij wordt overgedrachten. Dit is onder toeziend oog van de Dekra gebeurd (ik woon in Duitsland).
Banden en wielen zijn uitgesloten aangezien ik de zomervelgen hebt verwisseld voor (originele) wintervelgen met nieuwe banden.
Linksvoor heeft de auto wel marderschade gehad (bekend voor de koop)
De BMW dealer zegt dat er twee mogelijkheden zijn: een van de voorste wiellagers is stuk of het komt door de achterremmen (deze zijn niet nieuw meer, maar ook niet volledig af). Voor ik dit laat vervangen zou ik graag jullie mening horen over dit probleem. Hoe kan het zijn dat mijn remschijven steeds kromtrekkken, dat de auto naar rechts trekt en dat het stuur trilt terwijl er al zoveel aan gesleuteld is ?
Alvast bedankt !
Gr Marnix
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Marnix,
Zijn je voorste onderste wieldraagarmen ook vervangen? De mijne wel aan de rechterkant. Dus één. Ik had last van gebonk als ik langzaam over een riggel reed en de auto sloeg door als ik een verkeersdrempel langzaam nam. Ook op de snelweg kwam er af en toe een raar geluid vanaf de voorwielen. Mijn schijven zijn volgens mij niet krom en ik weet ook niet of dat hiermee te maken kan hebben. Wel had ik last van het naar rechts trekken. Je kunt het testen van de onderste wieldraagarmen zelf doen door het wiel aan de bovenkant en onderkant beet te pakken en dan heen en weer te bewegen richting de auto en weer van de auto af. Dus niet ronddraaien. Zit hier geen speling op, dan zou ik het ook niet weten. Ik probeer alleen maar te helpen.
M.v.g., Erik.
Marnix, welkom op problemcar.nl
Een heel verhaal voor een 1e topic, maar we proberen je te helpen.
Blijft de rechter remklauw niet hangen?
Daardoor zou de schijf warm worden en kromtrekken...en verklaard ook het naar rechts trekken
mvg,
Hans
Hoi Erik,
bedankt voor je snelle reactie !
ik geloof dat deze inderdaad vervangen zijn, de dealer liet me met precies die beweging zien dat er speling op zat
Ik weet niet hoe ik een foto kan uploaden op het forum maar het gaat om deze onderdelen:
http://i.ebayimg.com/12/!BTGRF0QBmk~$(KGrHgoH-EIEjlLl09!jBKGrqmmE-Q~~_35.JPG
Het aparte is dat het trillen en het geruis begonnen nadat de remschijven krom waren
Vind het moeilijk om te zeggen wat nou precies oorzaak en gevolg is in het hele verhaal...
Gr Marnix
13 jaar
Hoi Hans,
bedankt, ik was al met het forum bekend, maar dit is voor het eerst dat ik de oplossing nergens tussen kon vinden :-)
Wat je zegt heb ik ook vaak overwogen en zo voelt het af en toe ook
Als ik het gas los laat daalde de auto erg in snelheid...daarom hebben ze destijds de remklauwen vervangen
Daarna was het nog steeds zo maar sinds de laatste keer dat ik bij de dealer was merk ik dat de auto weer normaal "uitrolt"
Is er een manier om dit te testen ?
Gr Marnix
13 jaar
testen is heel makkelijk...krik een wiel op en draai het met de hand rond...dan voel je snel genoeg of er iets aanloopt.
Een "beetje" aanslepen mag, maar het wiel moet niet gelijk stilstaan.
mvg,
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar