auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: lambda..

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320i

Vreemd probleem.

Gaat om een cabrio exclusive uit spanje ingevoerd in 2001.

Achtergrond:

Deze 320i kreeg extreme vermogensproblemen waaruit bleek dat de kat helemaal verbrand was. Gisteren de Kat opengeslepen, alles eruit gehaald en weer netjes dichtgelast. Iedereen weet dat dit niet zomaar gebeurd en dat je nooit kwakkeloos er een nieuwe ondermoet schroeven voordat de oorzaak achterhaald is. Vanwege de rookontwikkeling bij medium en soms stationair lijkt er inderdaad een probleem te zijn.

Hij Loopt helemaal prima, lijkt iets minder vermogen te hebben in het lage toerengebied. Boven de 3000 gaat hij als een rakket.

Als doorgewinterde hobbyist dacht ik meteen aan de Lambda sensor. Bij het verwijderen en lassen aan de uitlaat (RVS) hebben ik en mijn maat nooit een lambda gezien dus dacht ik dat er wel 2 in de 2 spruitstukken zouden zitten..

Echter!! helemaal niks.. Hoe kan dat nu? is hij er uitgeblazen (ik heb daar niet op gelet tijdens het lassen en he de- en monteren)

hebben die dingen niet allemaal een Sonde dan? begrijp er niks van iig!

wie weet waarom hij zo kan roken en of er een lamda in zou horen (hij komt dus uit spanje)

Bedankt!

Tim Horeman

Geplaatst door

timdemon (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In Nederland was het verplicht om een kat+sonde te hebben.
Spanje maakte ook toen al deel uit van de EU, dus ik gok dat het daar ook verplicht was.
BMW leverde wel in Rusland versies zonder kat, maar jij hebt er een kat onder zitten, dus logischerwijs zou je een lambda-sonde verwachten.
Volgens mij heb je een MS41 ecu, die hoort 2 lambdasondes te hebben.

oldford 0
badge

14 jaar

Ha Oldford,

Zouden die dan toch op het spruitstuk zitten? en heb ik die niet gezien vanaf de bovenkant?

Groet, TH

timdemon 0

14 jaar

Kan. Onderdelentekening op het web is incompleet - gaf maar 1 spruitstuk voor 3 cylinders. Daar zit ie vlak voor de kat.
Ik dacht ook dat ze in de spruitstukken zaten, maar kan me vergissen.

Even uitlezen is het simpelste. Als er geen sondes zijn heb je foutcodes.
Als er geen foutcodes zijn live data bekijken, kun je zien of ze een goed signaal afgeven (pendelen).

Iets minder vermogen bij lage toeren kan valse lucht zijn.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Kontroleer ook de carter ventilatie goed. BMW is berucht om lekkages (ook inwendig) daar.

oldford 0
badge

14 jaar

ik dacht zelf ook aan de carter ventilator, echter na loshalen loopt hij echt beroerd en hij lijkt ook wel aardig te zuigen als ik mijn hand erop hou. Maar krijg je door valse lucht ook zoveel rookontwikkeling?

Bedankt voor het antwoorden.

TH

timdemon 0

14 jaar

Eerst een vraagje: je zegt in de 1e post "de kat opengeslepen". Dat is er maar 1.
Heeft deze auto een gedeeld uitlaatspruitstuk en 2 kats of 1 kat?
Kijk eens welke nummers er op de DME staan. Misschien is het wel een samengeraapt zooitje en niet de originele motor.

Rookontwikkeling kan van versleten zuigerveren of klepseals komen. Katalysator vindt olie ook niet echt lekker.

Als je de carter ventilatie los haalt moet je beide uiteinden dicht houden.
Als de motor dan nog beroerder loopt, zou ik haast zeggen je hebt het lek gevonden.
Die gedachte gaat alleen op als er lambdasondes aanwezig zijn en het zelflerende systeem werkt.
Door het afsluiten van de carter ventilatie krijgt ie opeens minder lucht en gaat te rijk lopen.

Er zullen wel meer dingen niet goed zijn/defect zijn. Hier lopen natuurlijk verschillende storingen door elkaar.
Heb je de bougies er al eens uitgedraait? Hoe zien die er uit? Olieaanslag?
Ik las in de andere topic #2 vettig? Zwarte roet of vettige drek?

Het is jammer dat je nu 2 topics door elkaar gebruikt en sommige informatie in de ene topic staat en sommige in de andere.
Als je zonder katvulling zo veel herrie hebt, dan is de uitlaat ook niet standaard en nite op zijn taak berekend.
Zijn de spruitstukken wel origineel en niet een of ander fancy spaghettispruitstuk?

oldford 0
badge

14 jaar

Bmw heeft wel aan meer landen auto's geleverd waar geen lambdasondes in werden gebruikt alleen hebben die meestal ook geen kat, kan zijn dat dat deel van de uitlaat een keer is vervangen door eentje met kat omdat je die onderdelen zonder kat nu eenmaal niet 2e hands kunt krijgen. Heb 2 e39 523i in onderhoud gehad zonder kat/lambda wel met zo op het oog dezelfde computer en dummies in de stekkers van lambdasondes. Als je wilt weten hoe het orgineel heeft gezetten moet je even de laatste 7 cijfers van het chassis nummer doorgeven, dan kun je zien wat voor een uitlaat er precies onder hoort te zitten en kun je bepaalde dingen uitsluiten.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

bedankt voor jullie reacties!

Het gaat om een dealer onderhouden cabrio die echt tot in de puntjes origineel is. Er zit 1 cat onder met daarachter een dempertje. Inderdaad heb ik de 2 lambda's gevonden (verstopt achter het spruitstuk) en ik moet ze nog testen. De uitlaat is een originele van BMW (RVS) en verder is er nooit kosten of moeite bespaart om hem goed rijdend te houden. Ik heb hem van de eerste eigenaar (mijn oom). Ikzelf ben van plan om hem weer helemaal in top conditie te brengen en ben al een heel einde!

Het is dus zeker geen afgeragde bak waarvan ik er elke 50 km duizenden van tegenkom uit het zelfde bouwjaar.

inderdaad was de 2de bougie vetter dan de anderen. heb toen nieuwe erin gezet, alle dissen gecontroleerd en de injectoren nagekeken. dit alles lijkt goed.
Verder slaat hij binnen een halve seconde aan en rijd hij helemaal prima.

roken doet hij echt af en toe en niet bij volgas. dan zie je niks.

Vooral bij het achteruit en dan weer vooruit 1ste versnelling is het behoorlijk rokerig. Daarmee begint hij inderdaad op een asobak te lijken helaas.

kmstand is 167000

timdemon 0

14 jaar

Oja de kleur van de bougies was prima. eigenlijk niet echt verkleurt beetje lichtbruine aanslag maar dat was echt minimaal!

timdemon 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.