BMW 5-Serie: lambdasonde

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: m52

wie kent de kleurcode van de bedrading van een lambdasonde van een e39 520 i

anthony 001

Geplaatst door anthony 001 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Gewoon even meten aan de draden met een universeelmeter op het Ohmbereik, de verwarmingsdraden zijn laagohmig, dus de twee andere draden die overblijven zijn van de sensor zelf.
Die twee paar draden hebben geen polariteit, dus verwisselen kan, net zoals het bij een lampje niet uitmaakt waar de + of - opzit. Sluit de beide sensors hetzelfde aan, en let op welke naar welk stuk van het spruitstuk gaat.


Lambdasensors zijn in Engeland veel goedkoper, bijv. bij Motorcount Direct en binnen 5 werkdagen in huis.

Description: * NGK* LAMBDA SENSORS [OTA7N-5D3] BMW E36 3 SERIES
Item Price: £ 55.00
Qty: 2
Total: £ 110.00

------------------------------------------------------------------------

Sub Total: £ 91.67
Tax @ 20%: £ 18.33
Delivery(UK 2ND CLASS): £ 6.00

Total: £ 116.00


Daar koop je in NL amper 1 sensor voor, zonder korting. Dit zijn eerste keus, direct fit sensors met plug.
Btw, originele sensors vanaf fabriek bij de eerste montage hebben maar liefst drie merken BMW/Siemens/NGK ingebrand,tenminste die van mij met een Siemens DME. Beetje overdreven, want ze worden toch echt door NGK gemaakt.....

Als je universele koopt zonder plug is NGK of Bosch de beste keuze, dat zijn allebei A merken. Draden kan je het best solderen en dan krimpkous erover. Stekkertjes er tussen kan wel maar kan ook na verloop van tijd storing geven door kontaktweerstand en de lage stroompjes.
Of de sensors goed werken kan je heel mooi zien met uitleesspul, maar ook met een unimeter zie je de waardes pendelen als de motor eenmaal goed is opgewarmd.

anthony 001 (0), 13 jaar geleden

het is voor een box tussen te steken maar mijn fiches passen nie dus heb ik gemaild naar de fabricant en ik mag hem er tussen solderen ook maar ik weet nit wat welke kleur heeft heb een rode gele zwarte en witte maar wat is wat heb 1 van 12 v
1 massa
1signal en
1 van verwarming

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb ze hier niet liggen maar kan je morgen wel even mailen.

De kleurcodering van de originele sensor was wel anders als die van de nieuwe (beide van NGK)

anthony 001 (0), 13 jaar geleden

mijn sondes zijn ok maar heb een powerbox gekocht voor ertussen maar weet niet wat wat is van de draden van de sondes

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

En geen Ohmmeter in huis, of batterij met lampje (grin)

anthony 001 (0), 13 jaar geleden

nee heb geen meter

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je het signaal van de lambdasondes gaat beinvloeden zal het verbruik wel flink gaan toenemen.
Of je er ook echt meer vermogen van krijgt?

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Goed tunen doe je door in de ECU de software zelf aan te passen, desnoods met mechanische ingrepen.
Een lamdawaarde manipuleren is vragen om problemen.
Hij geeft dan andere waardes door aan de ECU waardoor deze in feite voor de gek gehouden word.
Kun je hele rare klachten van krijgen hoor...
Dus besteed wat meer ga naar een erkende chiptuner , bij een 520 zul je toch echt geen tientallen pk's extra krijgen hoor, wel meer verbruik en andere problemen.
powerbox....brrrr net zoiets als een goedje in een versleten motor gooien en hij is weer als nieuw.........not

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Laat een goede software schrijven, dan heb je voor een € 300,- wel wat..Verwacht idd geen wonderen..Maar dat wat je nu wilt doen, zal 100% zeker weten niet werken, laat staan dat je uberhaupt iets merkt.

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Of een M50 inlaat erop zetten, bredere kanalen, meer lucht. Dat wordt vooral gedaan bij de wat sterkere M52 motoren. Of het wat uithaalt op een 2 liter blok?

wheels01 (0) PRO, 13 jaar geleden

Win voordat je je auto wil tunen eerst even informatie in.
Jouw auto is wel te tunen maar is bijna niet merkbaar.
Het tunen met een powerbox kost je alleen maar aanschaf en benzine en met een beetje mazzel heb je er 5 pk bij....

Kosten vs baten weet je wel..

'

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Met een beetje mazzel verlies je niet meer als 5 pk.
Het is mijn ervaring op de rollenbank dat rijker zetten bij dit soort motoren bijna altijd een lager vermogen op levert.
En nog armer zou ik niet gaan. Dan wil je helemaal niet weten wat er kan gebeuren.

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=anthony 001]wie kent de kleurcode van de bedrading van een lambdasonde van een e39 520 i[/quote]
URL=http://img267.imageshack.us/i/plugw.gif/][img]http://img267.imageshack.us/img267/5717/...[/img][/url]

Originele sensor uit 1995 Titania NHK

1 wit
2 geel
3 rood !
4 zwart


Nieuwe uit 2011 NHK

1 wit
2 geel
3 grijs !
4 zwart



1-3 verwarming
2-4 sensor

unipolair, dus 1-3 mag je verwisselen, idem voor 2-4

Nummers staan in de plug

anthony 001 (0), 13 jaar geleden

dank u mj laat wel wa weten als het gelukt is
grts anthony

anthony 001 (0), 12 jaar geleden

powerbox toch niet gestoken
wil het risico niet lopen op problemen
grts anthony

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.