BMW 5-Serie: lekkage spruitstuk ?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 528

BMW e 39, 528 250.000 km.
Bij koude motor hoor ik sinds 1 week een geluid alsof her spruitstuk lekt, in elk geval komt het geluid uit die omgeving, aansluiting op uitlaat net beneden is dicht.
Heeft iemend dit wel eens meegemaakt, ik neem aan dat de katalisatoren daar ook net onderhangen, gaan die ook wel eens lek.
Naarmate de motor warmer wordt, wordt ook het geluid minder, bij warme motor is het geluid bijna niet meer hoorbaar.
Bedankt alvast

Goos

Goos1

Geplaatst door Goos1 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Lekkage kan ook je lambda signaal verstoren als het lek in het spruitstuk zit. Dat kan resulteren in een verhoogd brandstofverbruik.
Zitten alle bouten/moeren waarmee het uitlaatspruitstuk vast zit er nog op?

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

ja dat gebeurt wel meer spruitstuk scheurt en asl het warm wordt zet het uit en gaat de scheur dicht (wat een taal) dus wordt de lekkage minder, demonteren evt laten lassen of vernieuwen

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Kan je checken door de uitlaatpijp aan de achterkant met een poetsdoek dicht te maken. Als er ergens lekkage is kom je die zo makkelijker op het spoor. Misschien is er een pakking kapot of een lambdasensor losgetrild. Metaal zet uit bij verwarming, vandaar dat de klachten dan minder worden.

Goos1 (0), 13 jaar geleden

Dankjewel voor je reactie,

Ik neem aan dat de katalisatoren aan het spruitstuk vast zitten gelast, bij vervangen van een spruitstuk moet ik dan ook de katalisator erbij kopen? Weet iemand hoe ik het lek zou kunnen zoeken, voelen met mij handen lukt maar heel even, met zeepoplossing gaat het water koken?

Gr Goos

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Lambda sensors zijn verwisselbaar en hebben schroefdraad, een katalysator wordt meestal met flenzen gemonteerd. Een flens zit rond de pijp gelast en twee flenzen worden met bouten en moeren aanelkaar gezet. Voor het goed aansluiten zitten er pakkingen tussen.
Als de motor koud is kan je beter de uitlaat dichtstoppen laat eventueel een maat dat doen en kruip zelf onder de opgekrikte en gestutte auto. Dan heb je een paar minuten de tijd om het lek te localiseren voordat de uitlaat te heet wordt.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Katalysatoren lekken vaak zelf en het lek kun je niet zien omdat er een hitteschild om de katalysator zit. Keramische blokken scheuren bij de lassen. Worden vaak gewoon gedemonteerd en opnieuw gelast, is wel wat werk en zal niet goedkoop zijn maar 2 nieuwe spruitstukken zijn een stuk duurder.

gr Martin

Goos1 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor jullie adviezen, weet iemand eeen bedrijf in de omgeving van utrecht, die zo'n spruitstuk kan lassen. Van welk materiaal is dit spruitstuk/katalisator. Ik neem aan geen gietijzer, is het RVS (welk type)?

Gr Goos

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

meestal is een spruitstuk van gietyzer, katalisator is van ander matriaal meestalge woon yzer

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij mijn BMW is de kat van RVS. Een uitlaatspruitstuk van gietijzer kan gelast worden met een speciale electrode daarna moet ie in zijn geheel verwarmd worden ivm spanningen in het materiaal.
Een 2dehands van de sloop kopen kan natuurlijk ook.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Kat en spruitstuk zijn van Staal en kunnen normaal gelast worden met een Mig las apparaat, das ook het probleem niet, het probleem is dat de complete kat is ingepakt in hitteschild wat je er voorzichtig vanaf moet halen en later er weer oplassen. Een 2e handse kan wel maar je kunt hem bijna niet controleren of ie ook lek is en daar komt nog bij dat het heel vaak voorkomt bij deze kats dus het probleem komt meestal gewoon weer.

gr Martin

check

Beste antwoord, geplaatst door Goos1 (0), 13 jaar geleden

Dag allemaal, nog bedankt voor al jullie hulp, ondertussen zijn beide kats gelast (TIG) ging perfect. Het verwijderen van de afdek platen is ook goed te doen, na het lassen weer zorgvuldig monteren en vast lassen.
Ik heb voor de lek controle een afdichting gemaakt boven en onder en met lucht onder druk gezet, daarna in het water lekkage gezocht, bij de ene kat heb ik daardoor een haarscheur naast de las ontdekt, bij de ander was het lek duidelijk, voor 50 % rondom dezelfde las gescheurd, beide kats geheel rondom gelast.
Het monteren en demonteren is wel een geduldige klus, 16 stuks moeren voordat je het spruitstuk los hebt, totaal ca 10 uur werk.
Ik heb wel nieuwe pakkingen en koperen moeren gekocht, totaal ca 85 euro.

Goos

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

mooi...bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.