auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: lamdasonde

Bouwjaar: 1994

Hoy,
ik heb een BMW 320 E36 cabrio.
Ik heb mijn wagen uitgelezen en deze geeft aan dat lambdasondenverwarming defect is. Heb ook het signaal van de lambdasonde uitgelezen. Deze schommelt niet! bij koude motor gaf hij ongeveer 2,5V en als hij warm stond nog maar 0,1V. (Heb het signaal wel niet rechstreeks over de lamdasonde gemeten maar via het diagnosetoestel)
Heb ook de uitlaatgassen gemeten. Mijn lambdawaarde was altijd 1 maar mijn CO was te hoog en mijn ppm's ook. CO was gelijk aan COcorr dus er is geen lek in de uitlaat.

Moet ik nu mijn lamdasonde vervangen? Of kan het ergens anders aan liggen. Is namelijk niet zo goedkoop dat spul...

Wat is een normaal verbruik van een E36 320 cabrio eigenlijk? Bij normaal rijgedrag wel te verstaan.
Welke snelheid moet ik kunnen halen met deze wagen? Volgens het boekje 211km/u dacht ik maar dat is op je teller toch wel wat meer é?!! Heb gister eens getest maar hij ging niet echt boven de 210 op mijn teller.

Alvas bedankt
Koen

Geplaatst door

vank (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik woon in het zuiden van limburg koen!

maar heb er wel foto's van liggen met natuurlijk het nr..

mocht het helemaal niet anders gaan is verzenden ook nog een optie..

succes

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Kan je lambda 1 hebben als je lambasonde stuk is?
gr koen

vank 0

18 jaar

Als je geen schommelent signaal hebt is toch zeer waarschijnlijk
je lamda sonde stuk, maar je kunt natuurlijk nog wel even controleren of hij wel spanning op je voorverwarming krijg en of je massa sonde wel goed is door op stekker zelf te meten.

Dit zijn de draad kleuren van de meest voorkomende sondes
en de draden kleuren TUSSEN stekker en sonde
Bij een 4 draads sonde is 2 x wit: massa en 12 volt voorvewarming.
En signaal draad is zwart deze moet pendellen tussen ongeveer 0.3 en 0.8 volt meten tussen een goede massa of de grijse draad.

De massa sonde is grijs, bij een 3 draads onbreekt deze.

Trouwens als je lamda getal op de meter 1.000 is en je co is te hoog dan is je kat stuk of niet aanwezig.
Gr leo

Leo6495 0
badge

18 jaar

ja dat kan als hij op "nood loop" loopt komt het wel voor dat hij lamda 1 heel dicht benadert en toch is dan de sonde stuk.
gr leo

Leo6495 0
badge

18 jaar

heb ongeveer zo'n probleem met een 325i 24v E-36 M-50

lambda schommelt niet en blijft op 0.4 v staan!
nieuwe lambda geprobeerd maar zonder resultaat!trekt nergens valse lucht!kabels zijn goed net zoals de relai's

wie heeft de gouden tip ?
Co e.d zijn ook veel te hoog!

heeft 4 draden,2x wit,1x zwart,1x grijs
massa is goed en krijgt 12v..
verbruik is overigens 1/6 en houd wat in op de autobaan bij snelheden boven de 200..loopt dus niet zoals het hoort!lambda is ook helemaal zwart bij demontage

Bedankt,

Stefan

stefan84 0

18 jaar

"leo"
als hij in nood loop gaat dan krijg je toch wel een waarcchuwing niet? En dan zou het diagnosetoestel dat toch weergeven. Ik vraag mij trouwens af of een BMW van '94 wel in nood loop heeft...
Heb de lamdasonde er eens uitgehaald. De verwarming zit toch in de lamdasonde é... Dan moet je toch tussen één van de 4 draden een weerstand kunnen meten! Ik meet nergens een weerstand tussen!
De kleuren van mijn lamdasonde zijn rood, zwart, wit en geel.
Deze kleuren verschillen precies met de meeste andere...

mvg
Koen

vank 0

18 jaar

koen

denk dat elke bmw of auto wel een soort van nood-loop heeft!

en zijn de relai's nog in orde ?

zit ook al een tijd te sukkelen met dat rotding!

Stefan

stefan84 0

18 jaar

"stefan"
Mijn BMW rijdt eigenlijk wel goed. Hij stottert niet ofzo. Ik rij er nog maar een 14dagen mee rond dus ik weet natuurlijk niet wat zo'n motor aan trekkracht geeft... Ik heb geen vergelijking...
Rijdt de uwe voor de rest goed?

Koen

vank 0

18 jaar

Welke relai's zou ik moeten controleren dan?

Koen

vank 0

18 jaar

hallo koen

starten en rijden gaat over het algemeen heel goed,alleen op dat inhouden af en toe..maar ik vind dat hij bv met 3/4 gas in de 5e versnelling beter rijd dan plank gas..ik neem toch aan dat hij ongeveer 225/230km halen moet op de teller?maar ik haal met moeite de 200km/h

de relai's vind je als je de zekeringkast opent het het klein zwart plastic kapje verwijderd,dan zie je 3 relai's zitten..die wat op de lamda betrekking hebben,

wat is het verbruik van jou Bmw koen ?mijn verbruikersmetertje op het dashbord geeft bij normaal rijden,dus 50km/h in de 3 ong. 10l/100km aan..maar heb het gevoel dat dit ook niet echt de waarheid is,de uitgebreidste obc geeft aan 15 a 16 liter op de 100km aan..geef je ook maar wat gas bij egaal in welke versnelling dan zie je de meter niet meer,gaat dan boven de 30l/100km staan..ook met wat doortrekken..

Stefan

stefan84 0

18 jaar

hey stefan

Ik heb mijn bmw nog maar pas dus weet eigenlijk mijn verbruik nog niet echt.
Ik denk dat ik ook ongeveer 10liter verbruik op 50 km/h in derde maar als ik een langer stuk 50 moet rijden dan zet ik hem al in 4de.

Koen

vank 0

18 jaar

hallo,

weet iemand of dat een lambasonde van een 1800cc van '94 hetzelfde is dan de mijn??? (320i cabrio '94)

mvg
Koen

vank 0

18 jaar

hallo koen

als het goed is heb je een bosch lambdasonden..en die 320i heeft dezelfde als het goed is!een vanos motor heeft een siemens systeem en dan is de lambda anders!

Stefan

stefan84 0

18 jaar

hallo stefan

Die 320i is mijn wagen en die 318 is de wagen waar ik de lamdasonde zou afhalen.
Weet jij zeker dat mijne geen vanos heeft? Wat is dat nu weer die "vanos"? Die regeld de kleptiming toch é?

Koen

vank 0

18 jaar

Koen,

die vanos regelt inderdaad de kleptiming..

zie mail voor foto..

deze foto wat je ziet is een motor zonder vanos..je kan dit makkelijk zijn,bij een niet-vanos motor loopt het kleppendeksel mooi af en bij een vanos motor zie je als het ware een bult erop zitten..( aan de kant van de radiator )

Stefan

stefan84 0

18 jaar

merci stefan

mijn bmw heeft dus geen vanos :)
Heb hier iemand in de buurt die nog een lambda heeft liggen. Moest deze niet goed zijn dan laat ik je nog wel iets weten maar ik denk dat je nogal ver woont voor mij. Ik woon namelijk in belgie...

Koen

vank 0

18 jaar

Koen is het probleem inmiddels verholpen ?

Stefan

stefan84 0

18 jaar

hallo,

Heb mijn lamba vervangen. Heb mijn uitlaatgassen van 't weekend nog eens gemeten en alle waarden waren perfect!
Heb nog geen tijd gehad om hem nog eens uit te lezen maar ik denk dat het wel inorde zal zijn.

Merci voor de antwoorden...

Koen

vank 0

18 jaar

hallo koen

laatste vraag,heb je deze lambdasonde origineel bij Bmw gehaald ? heb toen eens ene voor een 325i E-36 gehaald en dan een BERU zoals op de doos stond,deze koste ong. ¤ 90 ,- en werkte helemaal niet..maar zoals bmw garandeerd en beweerd moet er gewoon een Bosch sonde in..maar ja,misschien zeggen ze het wel in hun voordeel,maar die universele werkte bij mij helemaal niet!heb er nog een hoop zeik gekregen in de automaterialen zaak omdat ze deze niet deden ruilen,en als ze hem opstuurde dan duurde dat ong. 2,5 maand,en dan zat ik zonder sonde,kon niet verder,en de auto stond dan stil..

vandaar even deze vraag,heb er ook nog ene nodig..

Stefan

stefan84 0

18 jaar

stefan,

ik had paar afbraakcenters afgebeld...
Eén van deze had er nog een lambda liggen. Ik heb er dus juist dezelfde ingestoken. Een originele siemens.
Ik heb ze tweedehands gezocht omdat ik niet zeker wist dat het wel aan mijn lambda zelf zou liggen. (Nieuw zijn die dingen nogal duur...)
Ik zou, als ik van jou was, ook eens paar afbraaksenters afbellen en juist dezelfde erin steken die er in zat.

Koen

vank 0

18 jaar

Wij monteren al jaren universele lambdasondes van mecatech.
Daar hebben we nog NOOIT problemen mee gehad, bij geen enkele auto! En de prijs? 5 tientjes.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

[quote=vank]Hoy,
ik heb een BMW 320 E36 cabrio.
Ik heb mijn wagen uitgelezen en deze geeft aan dat lambdasondenverwarming defect is. Heb ook het signaal van de lambdasonde uitgelezen. Deze schommelt niet! bij koude motor gaf hij ongeveer 2,5V en als hij warm stond nog maar 0,1V. (Heb het signaal wel niet rechstreeks over de lamdasonde gemeten maar via het diagnosetoestel)
Heb ook de uitlaatgassen gemeten. Mijn lambdawaarde was altijd 1 maar mijn CO was te hoog en mijn ppm's ook. CO was gelijk aan COcorr dus er is geen lek in de uitlaat.

Moet ik nu mijn lamdasonde vervangen? Of kan het ergens anders aan liggen. Is namelijk niet zo goedkoop dat spul...

Wat is een normaal verbruik van een E36 320 cabrio eigenlijk? Bij normaal rijgedrag wel te verstaan.
Welke snelheid moet ik kunnen halen met deze wagen? Volgens het boekje 211km/u dacht ik maar dat is op je teller toch wel wat meer é?!! Heb gister eens getest maar hij ging niet echt boven de 210 op mijn teller.

Alvas bedankt
Koen[/quote]
Dat heb ik me dus ook altijd afgevraagd. In mijn boekje staat topsnelheid 215 km/h. Ik reed een tijdje geleden 220 maar hij bleef maar gaan en voor ik het wist stond de teller op 230! Ik heb gewoon een 320 coupe e36. Zou die getuned zijn? Maar ja, aan de andere kant is alles nog origineel als ik het zo van bovenaf bekijk. Raar is het wel.

Marnas 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.