close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW Z3: lamdawaarde

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1900 M44

Vandaag weer naar een andere bmw garage geweest, monteur met veel ervaring gaat eraan werken.
Een paar uur is de monteur bezig geweest, alles uitgetest, contaktspray gebruikt negatief.
Met remmenreiniger overal gespoten op eventuele lekkage, negatief.
Hij heeft metingen gedaan op diverse punten, negatief. Hij heeft al zijn ervaringen gebruikt, maar dit is nieuw.
Ik kreeg te horen deze storing is erg vreemd. En het word nog vreemder.
Het probleem is dat de lamdawaarde en de c.o goed reageerd, maar zodra stationair gedraait word blijft de
lamdawaarde op 1.35 hangen en het moet lager Voor de APK is dit afkeur.
De motor loopt erg onrustg het ploft en voelbaar schudden.
Een andere probleem is dat wanneer de monteur met de computer de gegevens wilt uitlezen, de overdracht
onderbroken wordt. Dit gebeurd elke keer weer.
Ik ben al naar drie BMW garage's, geweest maar de storing blijft hardnekkig, het is een totale vreemde storing.
Wie heeft nog ideeen waar het aan kan liggen. Leest verder bij de eerder geplaatste probleem over Lamdawaarde.
Ik krijg mijn wagen maar niet door de APK.

Albert

Geplaatst door

Bonito (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tjonge jonge jonge!!!!! Wie bedenkt nu weer die nieuwe regels dat een lambdawaarde stationair word gemeten? Dat is toch onbegrijpelijk! Bij welke BMW dealer gebeurd dit? Alleen op toeren word de lambda waarde gecontroleerd! NIET STATIONAIR!!!!!

Ik zal niet zeggen dat de motor goed loopt, dat kan ik hiervandaan niet beoordelen. Maar elke apk koekjebakker weet dat de lambdawaarde niet word gemeten bij stationair toerental! Dus als het op toeren wel goed is goedkeuren dat ding! En als je daar geen medewerking bij krijgt direct in beroep bij de RDW. Dan word er nog een zware pijp geroken door de keurmeester die de auto heeft afgekeurd.

Het moet niet gekker worden, een keurmeester (BMW nota bene) die zijn eigen wetjes even maakt, pffffff!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

uitlezen lukt niet en onregelmatig lopen, zou haast denken dat de computer niet goed meer is...

B--E--N 0

18 jaar

Oke, das waar, maar wel eerst ff afmelden he!

sytze 0
badge

18 jaar

Hoi, Een dag met mooi weer en een brede glimlach op mijn gezicht.
Ik heb een slooplamda kunnen vinden en aan de BMW garage gevraagt of hij het wilde proberen met een orginele lamda. De BMW monteur plaatste de lamda en doet zijn meting, negatief het lamda getal blijft hetzelfde als gisteren dus te hoog. Wel vondt hij een kleine lekkage scheur van +/- 20 mm in de achterdemper daar waar de pijpen uitkomen. Volgens de monteur kan dat de oorzaak niet zijn want de lamda meting word voor de cat gedaan. Omdat hij het niet meer weet heeft hij het scheurtje in de uitlaat dicht gemaakt i.v.m. APK.
En wat bleek, het lamdagetal zakte naar beneden en was in een keer goed.
De monteur staat vreemd te kijken hoe dat kan, maar ik ben blij. Probleem opgelost.

Bonito 0

18 jaar

erg vreemd want de lambda en de einddemper hebben niks met elkaar te maken. Kan best zijn dat door het klooien met de lambda's toch iets is veranderd. Misschien een reset ofzo.
Wat ik ook niet uitsluit is vocht in de computer, hoor je wel vaker. Na zo'n warme dag is al het vocht weg en reageert ie weer normaal.
In ieder geval gefeliciteerd dat het probleem is opgelost, maar wees erop voorbereid dat het weer terug kan komen.

B--E--N 0

18 jaar

Wat hoor ik nu? Jongens helemaal mis! Natuurlijk heeft een lekke uitlaat DIRECT een gewijzigde lambda waarde tot gevolg. Dat is alom bekend. Wordt ie gelijk veel hoger, dat weet elke keurmeester!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

sorry hoor, maar dat lijkt mij nogal stug. De lambda sensor zit in het eerste gedeelte van de pijp. Als er een scheurtje in de einddemper zit dan heeft dit toch niets te maken met de hoeveelheid en samenstelling van de lucht langs de lambda?
Zelf heb ik een volledig aangepaste pijp, die bijna geen weerstand biedt. Hierbij is de kat netjes opengesneden, leeggehaald, dikke pijp in gelast en de kat weer netjes dicht zodat niemand het ziet. Ook de vernauwing in de voorpijp is eruit gelast en dikke pijp voor in de plaats. Ander type einddemper (wel origineel) die is leeggehaald en aangepast. Chromen dtm stukje erop om het af te maken natuurlijk...
Maar alleen al de aangepaste einddemper zal hetzelfde effect moeten hebben als dat scheurtje in de demper. In mijn geval is de auto (318 E36) rustiger gaan lopen, heeft een betere acceleratie en zit eerder op top snelheid.
Los van dat, bij de einddemper wordt er toch niets meer gemeten? Je zou zelfs zonder einddemper rond kunnen rijden.
Een lek in de voorpijp heeft wel directe gevolgen, dat lijkt mij logisch.

Begrijp ik de zaken nou zo verkeerd? Zo ja, dan wil ik wel graag weten hoe een einddemper invloed kan hebben op de lambda sensor. Leer ik er meteen weer wat bij :)

B--E--N 0

18 jaar

Oke let op: Het mengsel wat word gemeten is het mengsel aan het eind van de pijp. Zit er nu ergens een (piep) klein gaatje dan word daar valse lucht aangezogen. En elk gaatje is merkbaar!!! Vrvolgens meet de meetsonde het mengsel met teveel zuurstof wat resulteert in een hoge lambda! Hoge lambda waarde is gewoon teveel zuurstof in mengsel. Het doet niet terzake of het mengsel in het echt wel of niet in orde is, hij meet het achter door de sonde en daar is gewoon teveel zuurstof dus te hoge lambda waarde. In het echt is wel goed dus. Dit hoort iedere keurmeester te weten!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

OK, nu snap ik wat je bedoelt. Je bedoelt dus niet wat de lambda sensor in de voorpijp meet, maar de lambda sensor van de gasmetingskast die ze in de garage aan de uitlaat koppelen. Dan is het logisch dat er een andere waarde uit komt.
Maar het is nog geen verklaring waarom de motor onrustig loopt, ploft, en niet uit te lezen valt.
Onrustig lopen en ploffen dan denk je al snel aan de lambda sensor in de voorpijp, en die kan nooit last hebben van het gaatje in de eindpijp. In een uitlaat gaan de gassen maar een richting op, dus er kan nooit lucht van het gaatje naar de lambda toe stromen.
Of zit ik nu onzin te vertellen?

B--E--N 0

18 jaar

Ja das idd onzin, want het beinvloed wel degelijk je 4 gas meting!

Sytze

Luiehond 0
badge

18 jaar

ja dat begrijp ik ook wel, de meting aan het eind van de pijp klopt niet als er ergens een lek zit. Maar als er een lek achter je lambda sensor zit dan mag deze toch geen andere waarde aangeven? Pas na het lek ontstaan andere waardes. Dus de waardes van de 4 gas meting kloppen niet, logisch! Maar je eigen lambda sensor kan toch nooit weten of ergens verderop een gaatje zit of niet.
De watermeter bij mij thuis meet toch ook alleen maar hoeveel water er wordt verbruikt, dit verandert ook niet als er ergens in huis een afvoer lek is.
Dus daarom zeg ik dat het mij onlogisch lijkt dat het gaatje iets met het onregelmatig lopen en ploffen te maken heeft. De auto meet alleen in de voorpijp, niet in de einddemper.

B--E--N 0

18 jaar

Yep, natuurlijk ben! We gingen nu ff bij elkaar langs. Het mengsel wat de ecu doorkrijgt is de juiste mits er geen lek zit VOOR de lambdasonde.
Zit er een gaatje na de sonde, dan is alleen de meting van de viergastester foutief. Maar pas op!!!!!! Wij hebben regelmatig het volgende beleefd:

Bij aanwezigheid van een dikke sportdemper kun je al gauw een fout lambda signaal meten, terwijl het in feite wel goed is! De uitlaatgassen wervelen zo hevig bij het uitkomen van de smalle eindpijp dat ze zodra ze in het bredere eindstuk aankomt nota bene verse zuurstof aantrekt uit de lucht die rond de uitlaat zweeft. En geloof me, dan heb je een meet waarde die niets met de feitelijke te maken heeft.

Dus ALTIJD bij een viergastest de meetsonde tot het eind insteken, en is de monding vrij groot? Dan de slang los in de uitlaat duwen voor een correcte meting.

Zo, heb je het nu in de smiezen?

mvg,

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Hoi luitjes,
Het klopt wat Sytze schreef de viergas meting bij mijn auto werd gedaan in een sportuitlaat van het merk
G-Power met 1 demper waar twee grote ronde (+/- 70 mm) pijpen uitkomen.
De motor loopt nu het lamdagetal goed is nog onregelmatig. Dit is volgens de monteur het gevolg van de uitlaat.
Sytze bedankt voor de uitleg.

Vr.Gr. Albert

Bonito 0

18 jaar

Graag gedaan bonito!

mvg,

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

is het probleem nu dan verholpen Bonito ?

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Hoi Stefan,

Ja het lamda probleem is verholpen, dus APK goedgekeurd.

m.v.g. Albert

Bonito 0

18 jaar

Ik heb wel eens gezien dat er een plug zit meteen achter de cat,daar zouden ze ook kunnen meten,of dat b.m.w heeft weet ik niet,sommige auto's hebben het.

flow 0

18 jaar

Maar dat is toch nog meer werk Alan?

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Ja dat weet ik,maar als je achter een andere demper hebt of zo,kun je altijd direct achter de cat meten.

flow 0

18 jaar

Yip, das waar, kan handig zijn. Bij audi kon je zelfs voor de kat meten in een pijpje bij het spruitstuk.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Ja zulke dingen kunnen allemaal best handdig zijn.Zelfs de oude alfa romeo had messinge pluggen boven op het uitlaat spruitstuk om de uitstoot op te meten.Maar dat waren nog de blokken op carburateurs.

flow 0

18 jaar

Ja man.....vroeger....dat waren nog es tijden! De tijd van de puntjes en als je sprak van een hoog co, dan had je een co van meer dan 10%......moet je nu mee aankomen. Vorige week vraag ik aan een jonge monteur van ons: wil je die mb 280 ff de punten vernieuwen? Denk die gast dat ik het over tieten heb......


Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Hahahahahahahahaha

flow 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Z3 of stel zelf een nieuwe vraag.