BMW 5-Serie: Licht module: wat zijn de functies van deze module?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2500

Ik heb net een nieuwe/gebruikte lichtmodule in mijn auto geplaatst met garantie omdat het grootlicht aan de rechterkant het niet meer deed.

Maar nu de nieuwe lichtmodule er in zit werkt het lampje van het voorgloeien niet meer, ook het signaal dat hij geeft als je wilt uitstappen als het licht nog brand.

Als het lampje van het voorgloeien niet meer brand wil dat zeggen dat de gloeibougies ook niet meer voorgloeien, of krijgt alleen het lampje geen signaal meer?

Kan dit kloppen dat deze functies allemaal van de lichtmodule komen?
En welke functies heeft de lichtmodule nog meer?

Rudy

nanotechfuelsaver

Geplaatst door nanotechfuelsaver (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

De LCM (Light Check Module) bestuurt de voorgloeilamp op verzoek van de DDE.
De LCM krijgt het signaal "Licht aan" van de ZKE.
Zie: http://www.spaghetticoder.org/bmw/wds/e3...
Kies body, Lighting, Light check.
Ofwel verkeerde moduul, of verkeerd gecodeerd, of communicatie werkt niet.

nanotechfuelsaver (0), 15 jaar geleden

Hoi oldford,

Als de LCM hercodeerd moet worden dat heeft toch te maken met het onderstaande wat Marcel D schrijft in mijn vorige post:
Marcel D schreef:
In de LCM zit de kilometerstand opgeslagen en je VIN nummer. Je krijgt een rood bolletje naast je kilometerstand te zien. Deze LCM moet dus hercodeerd worden. Iemand die BMW scanner 1.36 heeft kan dit ook.

[quote=oldford]Ofwel verkeerde moduul, of verkeert gecodeerd, of communicatie werkt niet.[/quote]
Communicatie werkt volgens mij wel omdat de rest wel gewoon werkt, mijn idee is dat er in deze LCM ook iets stuk is b.v. een transistor.

Rudy

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Begin dan maar eens met het uitlezen van foutcodes uit LCM, ZKE en DDE.

nanotechfuelsaver (0), 15 jaar geleden

[quote=oldford]Begin dan maar eens met het uitlezen van foutcodes uit LCM, ZKE en DDE.[/quote]
Hoi oldford,

Begrijp me niet verkeerd, als de LCM dus hercodeerd wordt werkt hij dan weer naar behoren?
Ik bedoel dus zijn dit altijd de standaard fouten als hij niet hercodeerd wordt (het lampje van het voorgloeien doet het niet meer, ook het signaal dat hij geeft als je wilt uitstappen als het licht nog brand) omdat hij het verder perfect doet?

Als dit het geval is laat ik hem hercoderen bij de BMW dealer anders krijg ik een nieuwe LCM van de garage houder omdat er garantie op zit, hij vertelde mij plug in and play.

Rudy

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat was er mis met de oude ecu? Alleen een groot licht dat het niet deed? of nog meer?
Zo maar gaan ze niet kapot. Meestal is er een oorzaak voor en is deze al opgelost?

Begin dan maar eens met het uitlezen van foutcodes uit LCM, kun je misschien gelijk zien dat de codering niet klopt.
Zijn alle ecu nummers wel hetzelfde?

nanotechfuelsaver (0), 15 jaar geleden

[quote=oldford]Wat was er mis met de oude ecu? Alleen een groot licht dat het niet deed? of nog meer?
Zo maar gaan ze niet kapot. Meestal is er een oorzaak voor en is deze al opgelost?

Begin dan maar eens met het uitlezen van foutcodes uit LCM, kun je misschien gelijk zien dat de codering niet klopt.
Zijn alle ecu nummers wel hetzelfde?[/quote]
Ja alleen het groot licht deed het niet meer dat was al het geval toen ik hem had gekocht, ik weet dus niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft.
De oorzaak is al opgelost als ik deze gebruikte LCM erin zet, het is een veel voorkomende oorzaak dat deze LCM stuk gaat als je gaat googelen het is een transistor die stuk gaat in de LCM misschien is het wel warmte van deze TO 220 transistor.

Zie bijlage: http://img15.imageshack.us/my.php?image=...

Rudy
Edit: bijlage wil niet dan maar een url :)

mo7944 (0), 15 jaar geleden

Klopt en als je de transistor vervangt doet de grootlicht het gewoon weer.

nanotechfuelsaver (0), 15 jaar geleden

[quote=mo7944]Klopt en als je de transistor vervangt doet de grootlicht het gewoon weer.[/quote]
Ik heb vanmiddag een andere lichtmodule gehaald en die ga ik er dadelijk inzetten.
Als deze LCM niet goed is ga ik de transistoren doormeten en gaat er een nieuwe TO 220 transistor in, de BTS 426 L1 .

Wordt vervolgd,
Rudy

nanotechfuelsaver (0), 15 jaar geleden

Vanavond heb ik de lichtmodule wederom vervangen en deze geeft wel de melding als je b.v. de deur open doet terwijl het licht nog aan is.
Als ik nog problemen heb met het gloeien weet ik morgen vroeg pas want de motor is nog warm.
Alle verlichting werkt nu naar behoren.

Word vervolgd,

Rudy

nanotechfuelsaver (0), 15 jaar geleden

Ik heb het gloeien niet kunnen vast stellen in verband met de melding Bremsflüssig prüfen in de board computer.
Wat kan deze melding zijn? Er zit genoeg remolie in het potje onder het interieur filter.
Heeft deze storing ook met de LCM te maken?

Er zat volgens mij nog een oude storing in de LCM namelijk:
Module info LCM/CCM
Hardware nr 1
Code index 15
Bus index 0
Error Nr 1
40 Thermical oil level sensor

Deze melding heb ik reset en nu geen error meer.
Morgen maar weer aan de Carsoft BMW 6.1 SP 4 en kijken wat hij dan aangeeft.

Wat kan de melding Bremsflüssig prüfen nog meer zijn, de laatste 2 weken vind ik hem een beetje trillen in het stuur met remmen.
Het is wel een beetje toeval een andere LCM en daarna gelijk de melding Bremsflüssig prüfen.

Alle tips zijn welkom.

Rudy

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Bremsflüssig prüfen : remvloeistof controleren en/of vervangen; moet elke 2 jaar in ons vlakke landje en de Duitsers en Oostenrijkers doen het elk jaar , vanwege het vele remmen in de bergen.

nanotechfuelsaver (0), 15 jaar geleden

Citaat: Wat kan de melding Bremsflüssig prüfen nog meer zijn, de laatste 2 weken vind ik hem een beetje trillen in het stuur met remmen.
Het is wel een beetje toeval een andere LCM en daarna gelijk de melding Bremsflüssig prüfen.

Oorzaak is gevonden, bij de garage wou men mij niet geloven dat ik dacht dat het aan de LCM lag.
Een andere LCM en daarna gelijk de melding Bremsflüssig prüfen dat moest wel aan de LCM liggen.

Vanmiddag heb ik mijn oude LCM terug geplaatst en de storings melding Bremsflüssig prüfen is nu weg :)
De garage krijgt nog een kans om mij een andere LCM te leveren als die ook niet goed is dan soldeer ik er een andere transistor in.

Het trillen in het stuur is een versleten draagarm, die wordt morgen vervangen.

Wordt vervolgd,

Rudy

nanotechfuelsaver (0), 15 jaar geleden

Citaat: Morgen maar weer aan de Carsoft BMW 6.1 SP 4 en kijken wat hij dan aangeeft.

Deze 2 meldingen krijg ik nu met mijn oude LCM:

DME/DDE - status ERROR
DDE 2.2 M51
BMW Part Nr: 2247891
Hardware Nr: 51
Software Nr: 35
Code index: 11
Code index: 0
Bus index: 40

06 Exhaust gas resirculation, control deviation ( gereset en later een stukje gereden toen was deze melding 06 verdwenen)
38 Hot- Film air-Mass flow sensor. (deze melding is wel aanwezig)

>>>>Waar zit deze Hot- Film air-Mass flow sensor?? <<<<

---------------------------------------------------------------------------
Single diagnosic LCM/CCM status ERROR
Module info: LCM/CCM
Device Nr: 8 372 874
Hardware Nr: 0
Software Nr: 31
Diagnose index: 12
code index: 16
Bus index: : 0
1 ERROR Nr.1

Rudy

nanotechfuelsaver (0), 14 jaar geleden

Vandaag 2 Mosfet transistoren vervangen, 1 voor grootlicht links en 1 voor grootlicht rechts.
Ik dacht vervang ze alle twee, mocht de Mosfet aan de linkerkant ook stuk gaan.

Alles werkt weer naar behoren.

Rudy

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Dank voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.