auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: Koelprobleem e39 528

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 528

Beste mensen,

Ik heb een E39 528, en die motor gaat koken. Ik heb de thermostaat, de waterpomp verv. radiateur en koppakking gecontroleerd. Maar motor blijft koken. Heb hem ook al diverse malen ontlucht (motor omhoog gezet draaien met kachel aan). Maar probleem blijft en de kachel wordt niet warm. De kachelkraan zou dus nog kunnen of kachelradiateur dicht? Heeft iemand nog suggesties? Ook zou ik graag willen weten of de waterpomp onder de kachelkraan continu moet blijven draaien of af en toe inslaat (doet hij nu). en of er iemand electrische schema´s heeft hoe de kachelkraan aan te sturen. Ik hoor graag van jullie !! Alvast bedankt

Geplaatst door

Piwie (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Schema's vind je hier: http://www.spaghetticoder.org/bmw/wds/

oldford 0
badge

15 jaar

zo te lezen vrees ik dat het probleem wel eens de kop of koppakking kan zijn..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Goede morgen,
voor het ontluchten is het absoluut noodzakelijk dat de ontsteking ingeschakeld is EN aanjager in de laagste stand staat. Enkel dan wordt de elektrische waterpomp aangestuurd en kan er ontlucht worden. De opgieten van de koelvloeistof dient zeer traag te gebeuren om aanwezige lucht de kans te geven te ontsnappen.Succes.
Paul

5serie 0
badge

15 jaar

Hallo weten jullie toevallig of de electrische waterpomp bij ingeschakelde ontsteking meteen moet gaan draaien

Piwie 0
badge

15 jaar

Sorry had het bericht niet goed gelezen hier boven. Maar de waterpomp blijft dus wel continu draaien als de ontsteking is ingeschakeld en de kachelmotor op stand 1 staat?

Piwie 0
badge

15 jaar

Helaas nog geen berichten gehad. Andere vraag kan ik de kachelradiateur buiten sluiten door slangen door te verbinden. Zo ja welke moet ik dan doorverbinden i.v.m. de drie aansluitingen. En weet iemand hoeveel werk het ongeveer is om de kachel-radiateur te verv? Wat er allemaal voor weg/los moet?

Alvast bedankt

Piwie 0
badge

15 jaar

Voor het vervangen van de kachelradiator vrees ik dat je een uurtje of 6 werk hebt..

Meestal moet het dashbord weggehaald worden om erbij te komen.

Ik zou de de kachelradiator mooi laten zitten,hij moet het immers ook mét doen,of hij zou al dicht moeten zitten,maar dat is weer een ander verhaal..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Ja en dat denk ik dus haast, de kachel word niets warm en heb de auto echt goed ontlucht maar het water lijkt niet te circuleren, dus of dicht of ??? Maar weet je toeallig ook of ik slangen kan doorverbinden?

Piwie 0
badge

15 jaar

al kijk je in je reservoir rijdens stationair draaien of gas geven als je daar straaltje ziet dan circuleerd het systeem iig...
en als je hem afperst zie je dan niets lekken of druk verliezen????
als ie druk verliest zonder te lekken dan vrees ik de koppakking .

Driver21 0

15 jaar

Hallo,

Ik heb inmiddels dus een nieuwe waterpomp, thermostaat, reservoir, drukdop, kachelkraan, visco, de kachel wordt nu wel heet alleen de motor gaat nog koken. Soms kan ik een uur rijden gaat alles perfect en dan ineens naar het rode. Heb nog steeds het idee dat het water niet circuleert zie ook geen straaltje in het reservoir. Koelsysteem afgeperst en verliest geen druk na +/- 2 uur op 2 bar. Heb ook met de HC-meter gekeken en meet geen HC in koelwater. Geen witte rook uit uitlaat. Dus koppakking lijkt me niet! Heeft iemand nog suggesties ik hoor zo graag alvast bedankt

Piwie 0
badge

15 jaar

is je temperatuurzender/-meter nog wel helemaal ok?

Alex218 0
badge

15 jaar

Die nieuwe waterpomp heeft die een kunstof of metalen schoepenrad?
Heb het ooit eens mee gemaakt dat het rad los op het asje zat bij een nieuwe met kunstof rad.

bewise 0
badge

15 jaar

probleem al gevonden? heb namelijk hetzefde probleem ,Koppaking waterpomp al vervangen

powermustang 0

15 jaar

ontluchten is echt een probleem bij een e39 zou het gewoon toch eens door bmw laten doen

alle8aantafel 0

15 jaar

Het schroefje op de radiateur ook los draaien als je hem vult. Volgens mij is je koppakking ten einde. Onluchten zou automatisch moeten gaan. Anders kun je ook gereedschap helen om het systeem te vaccumeren en op die manier te vullen.

Ik me trouwens ook een keer zuf gezocht en bleek ook aan de koppakking te liggen.

wilbert12018 0

15 jaar

Hallo

Dit probleem herken ik 100%. Ik heb mijn 528i nieuw gekocht in 1996 en heb nu 142000km en in die periode ben ik ondertussen wel bijna 7-8 keer getakeld voor warmlopen, ik ben de tel kwijt. Vandaag is ie weer getakeld na warm lopen gisteren.
Even mijn verhaal in kort. Begonnen met warm lopen op 28000km, getakeld. Toen is de cilinderkoppakking vervangen, omdat bij BMW geweten was van problemen daarmee en veiligheidshalve ook de thermostaat vervangen. Maar daarna heb ik nog meermaals problemen gehad. 2 thermostaten, 2 radiators, 1 electrische ventilator, 1 viscokoppeling, 1waterpomp. Ook éénmaal terug getakeld door slechte ontluchting. Gisteren dus weer, de temperatuurmeter bleef wel in het midden, maar hevig schokken en heel slechte trekkracht. Toen ik thuis gesukkeld was, heb ik gezien dat de electrische ventilator niet meer draait. Met de airco aan moet die constrant draaien. Hier zit volgens mij een zwak punt van deze auto, de ventilator gaat stuk en je weet het niet. Volgens mij begint dan de motor meer en meer op hogere temperatuur te draaien, vooral bij airco aan, waarbij het hele koelsysteem systematisch begint stuk te gaan.
Graag wat reactie, misschien is er iemand die ondertussen echt weet wat er aan de hand is. Ik denk dat het bij deze auto zeer verstandig is om regelmatig te kijken of de electrische ventilator niet stuk is, airco niet altijd aan om de ventilator wat te sparen. Dat heb ik na al het getakel toch bijgeleerd.

Paul

Paul,je kunt beter even een nieuw topic aanmaken,anders halen we 2 problemen door elkaar en dat is verwarrend!

Piwie

Inmiddels verder gekomen ? het valt soms niet mee om deze goed te ontluchten,je kunt ook het systeem vullen door de bovenste radiateur slang..en afvullen in het reservoir met ontluchtingsschroef open..zakt hij niet meer ? schroef dicht draaien en dop erop,motor starten,verwarming op warm zetten..en motor laten lopen,draai af en toe eens de ontluchtingsschroef open tot dat er alleen maar kvs uit komt,geef in de tussentijd eens wat gas,en herhaal dit een paar keer..of rij een rondje met de auto en doe hetzelfde..motor eens laten afkoelen,en indien nodig systeem bijvullen tot max.

En dan zou het toch echt goed moeten zijn.

Anders vrees ik toch dat het of in de kop zit ( gescheurd ) of de koppakking aan vervanging toe is.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Ok Stefan, doe ik, ik plaats zelf een topic

Paul

Volg de onderstaande stappen:

1 Ventiel en de dop op de radiator los draaien.

2 Contact aanzetten (motor NIET laten draaien).

3 Kachel aan doen op max verwarming.

4 Vloeistof bij vullen tot er vloeistof uit het ventiel komt.

5 Even wachten en checken of de vloeistof weg zakt. Indien nodig blijven bij vullen tot de rand van de radiator.

6 Eerst de dop van de radiator dicht draaien.

7 Ventiel dicht draaien. VAST IS VAST.



Als je deze stappen volgt verwijder je ook de lucht in de leidingen die voor warme lucht zorgen in de auto.

Men vergeet vaak de kachel aan te doen tijden het vervangen of bij vullen van de koelvloeistof.

Burke 0

15 jaar

Als je de motor niet laat draaien krijg je NOOIT alle lucht uit het systeem..

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.