BMW 5-Serie: lmm vervangen maar geen resultaat.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525d

Met het vervangen van het luchtfilter (deze was al heeeeel lang niet vervangen...dealer onderhouden....chappoo bmw dealer) merkte ik dat de stekker van de lmm niet aangesloten zat.

Ik de stekker erop gedaan, totaal geen vermogen meer.
Komt overeen met vaak gestelde diagnose kapotte lmm. Pierburg besteld, gemonteerd.....geen vermogen.

Zonder lmm loopt ie op zich prima maar je merkt bij acceleratie op hogere snelheid dat je niet versneld zoals je mag verwachten. Hij begint te kruipen vanaf ca170km/u, ook bij invoegen als je vol gas geeft mis ik toch wat versnelling van de auto.

Zou het iets te maken kunnen hebben met de carter-ontluchting. Deze zal ook wel nooit vervangen zijn...

Verder weet ik het ook niet meer... iemand een idee?

bedankt alvast!

kootje26

Geplaatst door kootje26 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kootje26 (0), 10 jaar geleden

niemand???

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

Het beschreven probleem lijkt op een tekort aan brandstof door een vervuild brandstof filter en/ of een (brandstof-)lijnpomp (zie onderzijde van bodemplaat ter hoogte van bestuurdersstoel) die onvoldoende druk en volume levert.
De lijnpomp komt ná de brandstofpomp in de tank en vóór de hoofdbrandstofpomp aan het motorblok.

Periodiek de carterontluchting reinigen is zeker aan te bevelen.
Datzelfde geldt voor de EGR klep.

Eenmaal per jaar een fles Forté door een (halve) tank brandstof voorkomt ook een hoop problemen ...

kootje26 (0), 10 jaar geleden

Volgens mij is brandstof filter recent vervangen, egr is schoongemaakt en vacuum afgesloten (probleem was er toen al)

Ik ga de rest nalopen. Kan ik zien of ik voldoende druk krijg?

Begrijp alleen nog niet waarom hij dan zo goed zonder lmm loopt....

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

Met een nieuw brandstof filter help je de brandstofpompen weliswaar, maar als deze pompen al meer dan 200K (geschat op basis van bouwjaar) dienst doen kunnen geleverde brandstof-druk en -volume best ontoereikend zijn. De klacht past bij dit verschijnsel. Zekerheid over de brandstofdruk krijg je door te meten met een manometer in de brandstofleiding. Meet dan ook eens bij hoger motortoerental.
De lijnpomp is meestal het eerst toe aan vervanging.

Met een niet aangesloten LMM loopt de motor in zijn noodprogamma. Het ontbrekende LMM signaal wordt ondervangen door geinterpoleerde waarden uit een database met parameters voor de motor. Als het wel aansluiten van de huidige LMM én een nieuw exemplaar (van het goede type ?) de motor zo slecht doet lopen, is er wellicht gewoon geen signaal (kan ook bij een nieuwe voorkomen helaas) of het komt niet/ sterk gereduceerd aan bij de DME-unit. Die reductie kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van geoxideerde contacten.

Laatstgenoemd euvel is makkelijk te verhelpen: Haal de kabelboomstekker op de DME-unit los* + voorzien van contactspray + weer vastzetten. Als er roest van betekenis op de contacten zit, het loshalen/ vastzetten een paar maal herhalen. Eenzelfde behandeling van stekkerverbindingen is ook aan te bevelen voor de sensoren gekoppeld aan het motorblok.
De afdichting onderin elk vrouwtjes-stekkerdeel niet verliezen bij het loshalen*.

*) Eerst accu min-pool los om opslag van 'storingen' te voorkomen.

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Een pierburg lmm plaatsen gaat bijna nooit goed bij deze motoren, je kunt sowieso het lmm element beter niet los draaien. Als zoals gesteld word dat het probleem door onvoldoende druk van een opvoerpomp zou komen dan zou hij dat ook zonder aangesloten luchtmassa meter moeten doen, de electrische opvoerpomp gaat immer niet meer druk leveren als er iets anders los gehaald wordt, je zou de auto eens moeten laten uitlezen, dan kun je ook gelijk zien of er voldoende druk wordt geleverd.

gr Martin

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

Het probleem treedt toch ook op zonder aangesloten LMM ....

Had even geen rekening gehouden met het feit dat (ook) een 525d een turbolader heeft. Die wordt zeer waarschijnlijk onvoldoende aangestuurd met als gevolg het verlies aan vermogen.

Het aansturen van de turbolader geschiedt voornamelijk door de drukvoeler aan schutbord-zijde van het inlaatspruitstuk, zie No. 18 op de volgende afbeelding: http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?mo... (onderste afbeelding van de 3 getoonde) Maak het kanaaltje van deze drukvoeler eens schoon met een opgerold stukje papier. Het zit nu waarschijnlijk vol met roet. Geen perslucht gebruiken bij het schoonmaken want dan beschadig je mogelijk het membraan in de voeler.
Het inlaat-lucht-stoffilter van elektrisch ventiel no. 11 wil ook weleens dicht gaan zitten, met eveneens een slechte aansturing van de turbolader tot gevolg.

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Er staat dat de auto met aangesloten lmm helemaal geen vermogen meer heeft en zonder aangesloten lmm dat hij niet zo trekt zoals verwacht. Als het een niet goed werkende opvoer pomp is dan is dat makkelijk uit te lezen, het lostrekken van stekkers etc kan altijd nog. als je de auto daarna uit gaat lezen staat er of niets in het foutgeheugen of hij staat vol met fouten die niets met het probleem te maken hebben.

gr Martin

kootje26 (0), 10 jaar geleden

Allemaal alvast enorm bedankt voor de info.

Nog even voor de duidelijkheid:

De pierburg is van het juiste type, zal deze nog eens laten aanmelden met dis kast.

Motor loopt lekker zonder lmm. Maar ik merk dat hij begint te kruipen boven de 170km/u ook acceleratie vanaf 120 met kickdownag rapper.
Geen roet blazer, na egr reinigen en afdoppen. Verbruik ca 1a13
Start altijf meteen, gaat maar net rond en loopt al. Voor zo ver geen problemen. Neemt geen druppel olie. Is kurkdroog!

Km stand nu is 275dzd. Heb er nu zelf ca. 15dzd mee gereden. Probleem blijft gelijk.

Ik houd jullie op de hoogte!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.