BMW 1-serie 2012: Loopt slecht onderin

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N13B16A, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 100

Beste medeleden,

Ik heb een BMW 116i met THP motor gekocht. Waarbij de oude eigenaar flink wat aan gedaan heeft en het verkocht omdat hij de auto niet aan het lopen kreeg. Auto heeft 105.000 gelopen en volgens zeggen de olieleiding van de turbo verstopt was en de turbo defect ging. De inlaat was flink onder de olie en heeft de oude eigenaar gedacht aan de olieschraapveren. Hij en een bevriende monteur hebben de motor uit elkaar gehaald. Hierbij zijn de zuigerveren en olieschrapers vervangen. Ook de lagerschalen zijn vervangen. Na montage van alles liep de auto onrond en zijn diverse andere delen vervangen zoals nokkenassensoren, vanos sensoren, krukassensor, hogedrukpomp, bobines (2ehands), distrubutieketting, kleprubbers, hydraulische klepstoters maar het mocht niet baten. Toen heb ik de auto gekocht, eenmaal thuis en heb ik de auto uitgelezen met m’n Delphi aliexpress tool. Misfire cilinder 3, inlaat ten opzichte van krukas niet goed, lambda, luchtmassameter (codes heb ik niet meer). Heb een motor timingsetje gekocht en de auto op tijd gezet. Starten en de motor loopt redelijk. Gereset en uitgelezen, kwam LMM en lambda, deze heb ik ook vervangen tevens de beide lambda’s. Nu schokt de auto zwaar tussen de 700 en 1200 toeren en slaat af, maar start gelijk weer. Boven de 1200 toeren loopt ie redelijk goed. Koppel ik de stekker van de LMM los dan schok ie niet meer onderin, maar vanuit stationair beetje gas dan pakt ie heel traag alsof ie wil afslaan. Ik rij nu rond zonder LMM en dat is redelijk te doen als ik maar boven de 1200 toeren blijf. Vandaag met een bus remmenreiniger lekker proberen op te sporen maar motor reageert er niet op. Heb daarna met schuim lekzoeker ook een lek proberen te zoeken maar kan niks vinden. Weet even niet waar ik het moet zoeken…….iemand misschien wat tips waar ik naar kan kijken? De inlaat kleppen zijn schoon, hier heb ik veel over gelezen op het internet dus heb ik ze laten stralen. Alle hulp is welkom, mijn dank is groot.

hus104

Geplaatst door hus104 , lid sinds 17 jaar geleden

6 Reacties

oldford PRO, 2 weken geleden

Er kan op veel plaatsen een lek zitten.
Zoals b.v. de carterventilatie (is BMW berucht om), de rembekrachtiger en het koolstoffilter.
Exacte tekst en nummer van de foutcodes zou kunnen helpen.
Kun je niet nog een keer uitlezen? Ook de foutcodes uit service 7 (laatste rit).
Heb je originele onderdelen (lambda, LMM) gebruikt of van een ander merk?

hus104, 2 weken geleden

Oldford, bedankt voor je antwoord.
De auto geeft geen storingcodes. Gebruikte onderdelen zijn van Bosch. Ik haal alles bij brezan. Het flexibele slang dat van de kleppendeksel naar de aanzuigbuis gaat heb ik even met tape gewikkeld omdat deze gescheurd was, maandag komt deze binnen bij Ekris.

kaleido 1 PRO, 2 weken geleden

Meet eens compressie of doe een lek test , kleppen zouden kunnen blijven hangen.

hus104, 2 weken geleden

Daar moet ik hulpmiddelenwinkel voor aanschaffen. Is 1 van beide voldoende of moet ik beide metingen doen? Dan schaf ik daar hulpmiddelen voor aan.

kaleido 1 PRO, 2 weken geleden

Kosten zijn op zich niet hoog , je kunt het ook laten doen .
Compressie is een begin .

hus104, 2 weken geleden

Ik zal morgen even horen wat het revisiebedrijf hier vraagt voor de meting. Het gereedschap is niet duur, misschien dat ik het zelf koop voor de collectie 😊

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.