BMW 5-Serie: Luchtvering 5 serie E61

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 520

Hallo,

Wij hebben hier een auto waar de vering van uit valt.
Storingscode 5f99 en 5f98 regeltijd rechts en links signaal te groot.
Je hoort dan de compressor ook blijft draaien.

In de meetwaarde kon ik niet direct een probleem zien.
Probleem met compressor of een sensor of een lekke balg?
Hoe is een balg te controleren?

volvoxc90

Geplaatst door volvoxc90 (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

garage van horne3459 (0) PRO, 13 jaar geleden

balg kun je controleren met zeepsop

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Waarschijnlijk pomp versleten waardoor hij niet binnen de maximale tijd op de juiste hoogte is.
Vaak krijgt de klant een storing op het dashboard als er net iemand is ingestapt of de tank
is volgegooid.

gr Martin

volvoxc90 (0) PRO, 13 jaar geleden

Is er een mogelijkheid om de pomp te controleren. Bij de test met de Bosch testkast kon ik niets merken.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou het niet weten hoe je zoeen pomp kunt testen, heb er laatst eentje uit elkaar gehaald die hetzelfde had. Toevoerslang was afgebroken (Kwaal) waardoor er rommel in de pomp kwam.
Kon toen op de zuigerwand wel zien dat er behoorlijke krassen in zaten, pomp werkt trouwens op een behoorlijk hoge druk. Iets van 12 bar ofzo.

gr Martin

volvoxc90 (0) PRO, 13 jaar geleden

Oke, is het ook normaal dat rechts eerder de foutcode heeft dan links of is dat toeval?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Niet normaal maar ook niet echt vreemd, hij kan maar 1 kan tegelijk oppompen.

gr Martin

volvoxc90 (0) PRO, 13 jaar geleden

We hebben de compressor vervangen. Ik kon geen lek vinden aan de balgen, dus denk ik ook dat het de compressor was.


Martin, Bedoel je met de toevoerslang die in de wielkuip zit?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

er zit een slang op de compressor aan de voorzijde als ie onder de auto zit, das de toevoerslang voor de lucht naar de compressor. Die slang gaat vaak kapot, vaak aan de pomp zelf maar ook heel vaak verderop. Er zit ook een filtertje voor die hangt in de wielkuip, als deze slang kapot is komt er rommel mee naar binnen en gaan de pompen vaak kapot.

gr Martin

volvoxc90 (0) PRO, 13 jaar geleden

Martin,

Jij had het over een toevoerslang en dus daarom heb ik de hele wielkuip er uit genomen. Ik vondt het al vreemd dat de slang van de compressor midden in de wielkuip stopte. Inderdaad bij dat filtertje er zat nog een slang maar die kon nooit bij dat filterje komen.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Weet je wat het mooie is, die compressor is al niet goedkoop maar wacht maar als je het bedrag hoort wat dat slangetje en filtertje kost............

Wel verstandig om het weer te herstellen.

gr Martin

volvoxc90 (0) PRO, 13 jaar geleden

slangetje en het filter zat aan de pomp. alleen het filter achter de moterkuip zat geen andere slang meer aan. voor de schokbreker kwam wel 2 geribbelde slangen onder de bodem vandaan en op een zat niets op. Deze was te kort om aan het filter aan te sluiten.

zou je het via deze http://realoem.com/bmw/select.do kunnen laten zien welk onderdeel ik mis?
Of zit het filter altijd maar een slang aan en is de andere loos?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Het gaat om nr 8 en 9 op deze afbeelding

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...

Filter hoef je niet te vervangen maar die staat natuurlijk ook al een tijd alleen maar rommel te vangen.

gr Martin

volvoxc90 (0) PRO, 13 jaar geleden

Aha oke, dan is alles goed. Aan slang 8 zit een snelkoppeling en slang 9 met het filtertje is in orde heb ik gecontroleerd.
Slang 8 zat aan de nieuwe pomp.

Ik dacht dat je bedoelde dat aan de andere kant van het filterje ook nog een slang moest zitten.

pergun (0) PRO, 13 jaar geleden

Je moet ook zeker de hoofdstekker (stroomtoevoer) nazien op de compressor.Deze kan inbranden wat een te grote overbruggingsweerstand veroorzaakt en ook de relais laat inbranden. (relais zit in de reservewielbak onder het reservewiel in de voorgevormde bak met modules)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.