BMW 5-Serie: M50B25 probleem.....zeer vreemd !

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5

Heren/dames en andere techneuten...

Ik heb sinds kort een M50B25 vanos blok uit een 525i ingebouwd in een e30.
Gewoon compleet met bak, dme etc.

Het probleem is nu dat als ik de auto start, hij opzich goed draait...maar na een minuut of 2 begint de ellende.

Er komt dan een vreselijke mechanisch geratel en geklop vanuit het kleppendeksel.
Het lijkt meer van voor te komen.....

Het geluid komt bij een minuut of 2 erin en begint nog beschaafd en word met de seconde erger.
Zelf denk ik als eerste aan de vanos......maar vind het erg raar dat het probleem pas optreed na 2 minuten.

Het geluid word zelfs zo erg dat het lijkt of de boel binnen enkele seconden vast kan lopen, en zet dan ook meteen de motor uit.

Eenmaal afgekoeld draait hij weer zonder rare geluiden voor een minuut of 2.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn ?

alvast bedankt !

M3powerrrr.....

Geplaatst door M3powerrrr..... (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Heb je het blok geprobeerd in de originele auto ?

M3powerrrr..... (0), 14 jaar geleden

[quote=Harald4118]Heb je het blok geprobeerd in de originele auto ?[/quote]
Helaas ik persoonlijk niet, wel weet diegene te vertellen die wel in de desbetreffende auto gereden heeft, dat er nergens geen bijgeluiden waren of wat dan ook.
De motor schijnt zelfs uitzonderlijk mooi gedraaid te hebben.

Normaal gesproken als je zo'n ratel hebt kan je nog wel het 1 en ander uitzoeken.....zolang de ratel maar constant is.
Echter nu is het probleem dat het pas begint na enkele minuten.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

wel vreemd,maar als je een motor koopt,loopt hij altijd perfect en is er geen tweede zo goed..

dat zegt iedereen,alleen kom je er pas naderhand achter..

liep hij hiervoor wel echt goed,vind ik het wel vreemd dat hij na het ombouwen deze mankementen vertoond,zelf denk ik ook aan een vanos probleem.

heb je de timing al eens gecontroleerd ?

heb al meerdere motoren gehad ( M50B25 ( Turbo ) ) maar nog nooit met een ratel of tik in het blok.

Gr Stefan

M3powerrrr..... (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]wel vreemd,maar als je een motor koopt,loopt hij altijd perfect en is er geen tweede zo goed..

dat zegt iedereen,alleen kom je er pas naderhand achter..

liep hij hiervoor wel echt goed,vind ik het wel vreemd dat hij na het ombouwen deze mankementen vertoond,zelf denk ik ook aan een vanos probleem.

heb je de timing al eens gecontroleerd ?

heb al meerdere motoren gehad ( M50B25 ( Turbo ) ) maar nog nooit met een ratel of tik in het blok.

Gr Stefan[/quote]
Ja ik snap wat je bedoeld...dat roept iedereen uiteraard over een motor die al uitgebouwd is.
Maar goed....een beetje vertrouwen had ik wel in deze kerel.
Zowiezo ziet het blok er wel erg goed uit...geen gezweet of lekkages, je ziet gewoon dat er wel enig regelmatig onderhoud aan is gepleegd.

De timing heb ik niet gecontroleerd...maar goed, ik mag er vanuit gaan dat als de timing niet goed staat, het blok ook raar doet in de eerste 2 minuten van de koude start, en niet pas na een minuut of 2.

Maar ook al zou de vanos de boosdoender zijn, kan het dan wel dat de ellende pas begint na 2 minuten......let wel....alles nog steeds bij stationair toerental.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mario

Ik zou het kleppendeksel eens eraf halen om het e.e.a. te kunnen bekijken of te controleren indien je zegt dat het geluid echt hier vandaan komt.het geluid is moeilijk te beoordelen achter de pc.

Gr Stefan

M3powerrrr..... (0), 14 jaar geleden

Inmiddels ben ik een stukje verder......

Als de motor dus warm word begint het geluid, maar als ik de koppeling in druk stopt het direct en is er helemaal niks meer van te horen.
Zodra ik de koppeling weer laat opkomen komt het geluid weer terug.
Ik heb de auto op de brug gehad en heb onder de auto geluisterd en het geluid komt nog steeds aan de voorkant vandaan rondom de startkrans.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mario

Het kan het 2 massavliegwiel zijn,maar als het geluid weg is indien je de koppeling indrukt zou ik gaan denken aan het druklager..

Rondom de starterskrans is dus de aansluiting tussen motor en bak.

Het enige om dit te verhelpen is het demonteren van de bak..indien het druklager kapot is,zou ik gelijk de koppelingsplaat en drukgroep mee vervangen indien de boel dan toch los ligt.

Gr Stefan

M3powerrrr..... (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Mario

Het kan het 2 massavliegwiel zijn,maar als het geluid weg is indien je de koppeling indrukt zou ik gaan denken aan het druklager..

Rondom de starterskrans is dus de aansluiting tussen motor en bak.

Het enige om dit te verhelpen is het demonteren van de bak..indien het druklager kapot is,zou ik gelijk de koppelingsplaat en drukgroep mee vervangen indien de boel dan toch los ligt.

Gr Stefan[/quote]
Ik ga dus nu ook de bak er weer afhalen en kijken of alles daar verder goed zit.
Deze heb ik los gehad voor ik de motor ging plaatsen om te kijken of de koppelingsplaat etc nog goed was.
Misschien heb ik toen het lager over het hoofd gezien. De koppelingsplaat is nog zo goed als nieuw dus die hoef ik niet te vervangen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik ben benieuwd waar het probleem nu zit Mario..

Gelukkig is het niet zo heel erg veel werk om bij deze moter de bak eraf te halen..

Maar wel een leuk projectje in zo'n E30 :-)

Gr Stefan

M3powerrrr..... (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Ik ben benieuwd waar het probleem nu zit Mario..

Gelukkig is het niet zo heel erg veel werk om bij deze moter de bak eraf te halen..

Maar wel een leuk projectje in zo'n E30 :-)

Gr Stefan[/quote]
Het rare is alleen dat, als het het lager is, deze geen herrie maakt als de auto net gestart is en dus nog koud is.
Het begint dus ook pas zodra hij warm word.
Hoe is dat dan te verklaren? En het geluid komt niet uit de bak, maar echt van de voorkant van het blok.

Het is idd een leuke project en dacht nu haast klaar te zijn.
Alles aangesloten en een uitlaat er onder laten lassen, maar helaas komt er dan ineens dit probleem.

M3powerrrr..... (0), 14 jaar geleden

[quote=M3powerrrr.....][quote=stefan84]Ik ben benieuwd waar het probleem nu zit Mario..

Gelukkig is het niet zo heel erg veel werk om bij deze moter de bak eraf te halen..

Maar wel een leuk projectje in zo'n E30 :-)

Gr Stefan[/quote]
Het rare is alleen dat, als het het lager is, deze geen herrie maakt als de auto net gestart is en dus nog koud is.
Het begint dus ook pas zodra hij warm word.
Hoe is dat dan te verklaren? En het geluid komt niet uit de bak, maar echt van de voorkant van het blok.

Het is idd een leuke project en dacht nu haast klaar te zijn.
Alles aangesloten en een uitlaat er onder laten lassen, maar helaas komt er dan ineens dit probleem.[/quote]
Ik heb nog wat rondgepuzzeld vandaag, en tot mijn grote verbazing is het geluid 100% weg zodra ik de koppeling intrap !
Dus de vanos of ander motor gerelateerde delen kan ik uitsluiten.

Oke....wat veroorzaakt dan het zware getik ? duklager zou je denken...maar een druklager die zoveel herrie maakt :?
Ik heb iig de bak er zojuist onderuit gehaald...dan bestel ik morgen zowiezo een nieuw druklager en ga alles verder demonteren..dus drukgroep en vliegwiel..en stap voor stap alles nalopen.

Overigens bedoelde ik niet de startkrans waar het geluid heel goed te horen is, maar de gekartelde krans met de pulsgever aan de voorkant van het blok...die in verbinding staat met de krukas.

Hieronder een filmpje van het geluid...en het resultaat zodra de koppeling ingetrapt word (sec. of 40).


http://s73.photobucket.com/albums/i216/w...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat geluid wat je hoort klinkt een beetje als : kettinggeleider / spanner ( dikke bout aan zijkant kop )

Maar dat verklaart niet waarom het geluid weg is als de koppeling ingetrapt word,je zou zeggen dat het niks met de bovengenoemde dingen kan zijn,net zoals de vanos.

heb je niks raar kunnen ontdekken aan de koppeling/drukgroep/lager ?

Ow ja,misschien een stomme vraag,maar die hevel in de bak,zit die goed om gemonteerd ? ik bedoel die hevel waar de koppelingscilinder tegenaan duwt.

Ik ben benieuwd.

Gr Stefan

M3powerrrr..... (0), 14 jaar geleden

Het probleem is waarschijnlijk opgelost ! Ik ben al de handelingen nagegaan wat ik veranderd/gedemonteerd heb.
Dit blok was uitgerust met airco, de pomp+houder en poelie heb ik er afgehaald.
Nu is het zo dat de aircopoelie over het kranswiel zit gebout met 6 boutjes.
De poelie dus in oud ijzerbak gegooit en de boutjes netjes terug gedraaid.
Nu is het zo dat de boutjes zonder die aircopoelie 4mm verder naar binnenkomen, en zo ander metaal raken !
De reden dat het geluid pas kwam als het blok ff draait, zal te maken met uitzetten van de metalen bij warm worden.
De reden dat het geluid weg was bij intrappen koppeling, zal te maken hebben met iets speling op de verbinding van krukas naar bak.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Is het probleem nu opgelost of waarschijnlijk ?

kan me niet voorstellen dat het van die boutjes afkomt,zoveel zet dat niet uit hoor,is waarschijnlijk niet eens te zien met het blote oog..

en als ze eraan kwamen zullen ze in de tussentijd wel afgesleten zijn,en ook dit moet je dan kunnen zien ?

maargoed,hopen dat het weg is.

Gr Stefan

M3powerrrr..... (0), 14 jaar geleden

Yep..het probleem is opgelost ! Het blok draait boterzacht...
Zo zie je maar dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn ;-)
De boutjes waren idd iets afgesleten al,schaafsel lag er naast.
Laat het een wijze les zijn voor een ander, en maak niet dezelfde fout als ik ;-)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Kan gebeuren natuurlijk,je hebt snel iets over het hoofd gezien,maar gelukkig is het bij deze dus opgelost.

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.