close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: m52tu motor ont'knijpen' mogelijk?

Bouwjaar: 2000

hallo
ik rijd een bmw 323ci 170pk '2000. Ik heb begrepen dat hij in de vhieraan voorafgaande uitvoering en in de eropvolgende uitvoering 192 pk leverde door de diameter van het inlaatspruitstuk. Of is er meer??
Heeft iemand hierover informatie voor mij?

bij voorbaat dank.

Geplaatst door

gert3655 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ze vervangen inderdaad het inlaat spruitstuk voor een spruitstuk van de oudere M50 motor (van bijv. een E36 325i).
Deze heeft grotere inlaat pijpen, wat voor een lager koppel bij lagere toeren zorgt, maar voor meer vermogen bovenin (>4000 toeren) zorgt.
Op internet (Amerikaanse sites) is wel enige info te vinden.
Bijv.: http://www.team-bar.com/diy_m50manifold....

(Overigens heb ik binnen enkele weken zo'n inlaat spruitstuk beschikbaar.)

geiz 0

18 jaar

Ger, hou er rekening mee dat als je het inlaatspruitstuk vervangt, je dan ook de chip van het motormanagement (DME) moet vervangen. Anders komt de motor mogelijk te arm te staan op vollast en dat wordt duur als ie in elkaar loopt.

oldford 0
badge

18 jaar

Hallo,

Je 323i heeft meer pk dan door de fabriek opgegeven,ik heb een test liggen van de 323i E36 deze heeft bij een duitse autotest op de testbank 16pk meer dan 170 die ze opgeven.
Het inlaat spruitstuk vervangen heeft een voordeel van 10 pk dus zeker de moeite waard.
Wel grappig 170 + 16 + 10 =196pk kom je toch nog op een aardige waarde.

bmw-ton 0

18 jaar

Naar mijn weten kan de DME het zelf bijregelen en is chiptuning niet nodig.

geiz 0

18 jaar

hoe doe je dat dan met je carterontluchting enz. enz dat zit eraan vast toch..

marcel6952 0
badge

18 jaar

en ik geloof dat je nokkenassen en klepdiameters ook anders zijn hoor..

marcel6952 0
badge

18 jaar

marcel,

wat heeft dat dan met die nokkenassen te maken ?en met de klepdiameters ?de carterontluchting,de aansluiting ervan zit onder het gasklephuis in de inlaat om het zo maar te zeggen,dat van de M-50 motor dan..maar dit lijkt me geen probleem!

stefan84 0

18 jaar

ik heb nog zo'n spruitstuk liggen
over van een revisie motor
je moet wel iets overbouwen maar dat staat op internet beschreven en volgens mij is de site al gegeven

imacthomas 0

18 jaar

ik ben erachter dat een spruitstuk van een m54 zou kunnen schelen... minimaal verschil. een spruitstuk van een m50 past ZEER ZEKER NIET! Probeer dat maar niet. Chippen en een andere airbox lijkt de beste oplossing.

bedankt voor al jullie reacties!

mvg Ger

gert3655 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.