BMW 320I ED: Moeilijk schakelen naar 1e versnelling en achteruit

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N13B16A, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 125

Mijn auto (BMW 320i, eind 2013, 29.000 km) schakelt in stilstand met draaiende motor erg moeilijk in z’n 1 en in z’n achteruit.
Eigenlijk alle versnellingen behalve de zes gaan erg moeizaam. (als de auto koud is, is het wel wat erger)
Of ik als het ware ergens doorheen moet duwen met de schakelpook.
Als de koppeling eenmaal ingetrapt is gaat alles wel soepel
Schakelen met de motor uit en tijdens het rijden geen problemen.
Het probleem zit hem dus echt in het feit als ik schakel naar z’n 1 en in z’n achteruit.
(bij stilstaande auto met draaiende motor )
Ik hoor verder geen bijgeluiden etc. uit de versnellingsbak of koppeling komen.
Alles gaat geruisloos.

F30

Geplaatst door F30 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Als de koppeling eenmaal ingetrapt is , gaat alles wel soepel ????????????
Het is toch de bedoeling dat je de koppeling in moet trappen om fatsoenlijk te kunnen schakelen ?
Of interperteer ik het verkeerd ?

voyager (0), 7 jaar geleden

Mogelijk reageert de koppeling met een kleine vertraging/onvoldoende loskoppelen door slijtage/spelling.Dan kan het moeite kosten om de auto in de versnelling te krijgen. Vervangen.

F30 (0), 7 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Als de koppeling eenmaal ingetrapt is , gaat alles wel soepel ????????????
Het is toch de bedoeling dat je de koppeling in moet trappen om fatsoenlijk te kunnen schakelen ?
Of interperteer ik het verkeerd ?[/quote]

Ja dat begrijp ik maar ik bedoel eigenlijk na het schakelen naar de 1e versnelling/achteruit de koppeling ingeduwd en dan naar zn vrij en nogmaals naar de 1e versnelling/achteruit het wel soepel gaat.

F30 (0), 7 jaar geleden

[quote=voyager]Mogelijk reageert de koppeling met een kleine vertraging/onvoldoende loskoppelen door slijtage/spelling.Dan kan het moeite kosten om de auto in de versnelling te krijgen. Vervangen.[/quote]
Slijtage/speling bij een auto van 29.000 km?

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Het heeft dus met de koude olie in de versnellingsbak te maken..

Laat deze door een synthetisch vervangen het kan wonderen doen.

Succes.

F30 (0), 7 jaar geleden

Als het aan de olie zou liggen waarom schakelt het eea wel goed tijdens het rijden, ook als de auto koud is?
Het probleem doet zich alleen voor bij stilstand met draaiende motor.

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Ervaring heeft mij dat geleerd. Sleutelen aan alle merken.

Enkele jaren geleden waren er veel renault en volvo rijders met datzelfde probleem .

Verversen met de voorgeschreven olie had geen zin maar wel met synt . 75/90 W olie .

Het is wel duurder maar geeft duidelijk verschil ,daar kan een wonder toevoeging tegenop.

Laat de bak zo goed mogelijk leeg lopen , Te veel menging kan rare effecten opleveren. !!!

Vr . Groet.

F30 (0), 7 jaar geleden

Dank voor uw reactie.
Morgen heb ik een afspraak bij de BMW-dealer en zal ik bovenstaande eens voorleggen.

Vr. gr.

F30 (0), 7 jaar geleden

Vandaag bij de dealer geweest. Die kunnen ook geen precieze diagnose stellen. Er zit al synt. olie in de bak.
Koppeling kan. Vervangen kost ca. €800. Opzich geen probleem maar als het achteraf toch niet aan de koppeling heeft gelegen. Denk dat ik het nog maar even aankijk.

F30 (0), 7 jaar geleden

Versnellingsbak en druklager koppeling onder coulance van BMW NL. vervangen.
Kosten arbeid en leenauto gedeeld met de dealer, wat ik topservice vindt.
Echter het probleem is nog steeds aanwezig, maar wel iets minder.
De dealer stelde voor om eerst een maand met de nieuwe bak te rijden of het misschien alsnog verbeterd.
Mocht het niet verbeteren denken ze aan het vervangen van de koppeling.
Misschien dat die niet goed vrijkomt?
Iemand nog suggesties?

Hans4040 (190) PRO, 7 jaar geleden

Vreemde aktie van deze dealer.
Waarom niet meteen de koppeling vervangen als de bak er toch af ligt...de kosten zijn het niet; komplete set voor €300,=

F30 (0), 7 jaar geleden

[quote=Hans4040]Vreemde aktie van deze dealer.
Waarom niet meteen de koppeling vervangen als de bak er toch af ligt...de kosten zijn het niet; komplete set voor €300,=[/quote]

Had inderdaad beter geweest.
Koppelingset kost €500,00 bij de dealer, maar ze gaan eerst naar BMW NL voor (nogmaals) coulance.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.