Hallo,
Mijn moter loopt in eens warmer, ik dacht dat het te maken had met viscokoppeling, als de moter warm word gaat automatisch die ventilator harder draaien zodat hij op de juiste temp blijft denk ik??
Als mijn moter bijna in het rood staat om precies te zijn 3/4 inplaats van 1/2 dan gaat de ventilator niet harder draaien en kan ik hem gewoon stoppen met de hand.
Zal die viscokoppeling het probleem zijn?
Hoe duur zijn die dingen nieuw en wat moet ik allemaal uit elkaar halen om dat te vervangen??
Vr Gr Willem
=============
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
willem vervang eerst de thermostaat heb het zelf met een 520 gehad en daar heb ik de visco koppeling vervangen maar dat hielp niks toen bleek de oorzaak in de therostaat tezitten en dit is een stuk goed koper dus deze eerst vervangen.
groetjes jan.
vervang de visco maar dan zal waarschijnlijk het probleem opgelost zijn. Je moet de fan nl. niet met de hand tegen kunnen houden als hij warm is. Let je de volgende keer wel op voor je vingers!!!!!
18 jaar
Betse heren, kan een kapote koppeling rare geluiden maken?. Mijne draait alsof dat uit balans is(geen idee of dat hormaal is) en juist uit dat gedeelte komt een rare geluid (best te hooren binen in de auto). " Ja gevarrlijk voor vingers heb het all meegemaakt :)" Bij mij is zelf niet te stopen (met vingers)als de motor koud is,is dat ook normal? Het gaat over een 525tds bj 1997 225000km
18 jaar
willem, zit er wel genoeg water in je radiateur??
anders werkt je visco ook niet.........
we hebben ook wel eens meegemaakt dat de radiateur dicht zat, dan stroomt er ook geen water door het midden, en wordt je viscovin nooit zo warm dat hij mee gaat draaien...
doet hij dat als je in bv de file staat of onder het rijden ?
bij het laatste zal het zeker niet aan je visco liggen!100% zeker van niet!
vervang je thermostaat maar en controleer kvs peil zoals al gezegd is geworden!
of je hem nu tegen kan houden of niet,hij werkt dan toch wel,misschien draaid hij dat wat 'langzamer' en niet helemaal na behoren,heb er al genoeg gehad die je zo kon stoppen met warme of koude motor en dan weer langzaam op gang kwamen,en de temp. blijft toch gewoon netjes precies in het midden staan,geen mm eronder en ook niet erboven..
ow ja,en erna goed ontluchten,kan bij de 6 cilinder nog wel eens wat 'problemen' geven..
succes
Stefan
18 jaar
Visco was inderdaad kapot maar nu blijkt de waterpomp ook nog kapot te zijn, die heb ik inmiddeles gekocht maar nu nog eronder zetten.
Willem
============
18 jaar
Pomp zit er ook op alleen hoe moet je ontluchten??
Vr Gr Willem
============
18 jaar
als het goed is zit er op je expansievat een kunststof schroef. De radiateur vullen met koelvloeistof totdat eruit de schroef water komt. De motor starten, kachel op heet en warm laten draaien met de dop erop, af en toe een keer de schroef open draaien totdat er alleen maar water uitkomt en geen lucht meer en natuurlijk je temp. meter in de gaten houden. De volgende dag als de motor weer koud is nog even het vloeistof peil controleren en klaar.
18 jaar
Ok en bedankt voor de hulp!!
Vr Gr Willem
==========
18 jaar
Hij is goed ontlucht kon er meer ingooien dan dat eruit is gekomen :) , maar na rondje rijden en lekker lang stationair draaien word hij nog warmer als normaal.
Kan het door deze hitte komen vandaag want heb volgens mij alle handelingen goed uitgevoerd?
Vr Gr Willem
=============
18 jaar
wat is warmer dan normaal?
18 jaar
Na 3 minuten is het koelwater op temperatuur de wijzer staat recht omhoog 1/2 dus, naar 10 min rijden begint hij warmer te worden tot 3/4 als ik dan de verwarming vol aanzet gaat hij redelijk snel terug naar 1/2 weer op normaal maar na 3 minuten loopt de temperatuur weer op naar 3/4 ook vandaag en nu is het zeker niet te heet.
Vr Gr Willem
===========
18 jaar
willem
ga er maar vanuit dat er nog lucht in je systeem zit!
even ontluchten en klaar is kees..
Stefan
18 jaar
Ik heb dat vanmiddag nog is geprobeerd heb ongeveer halve liter uit het ontluchting gaatje laten lopen dacht dat dit toch wel genoeg is......
Hij lijkt er wel op dat er nog lucht in zit maar het wil er niet echt uit...doordat de temp wel reageer op verwarming aan zetten zit daar koeling in en de slangen aan de radiator voelen ook aan dat ze vol koelvloeistof zitten.
18 jaar
vul hem eens door de bovenste koelvloeistofslang van de radiator!
Stefan
18 jaar
jij weet zeker dat je thermostaat wel goed is?
18 jaar
ik denk toch dat je vin weer kapot is
die moet gaan draaien zodra de naald ook maar iets boven 1/2 e komt
dat moet je ook kunnen horen als je +- 3000 toeren of meer maakt
18 jaar
mja mijn eerste gedacht is ook termostaat zoals bmwillem zegt .als ge nieuwe visco hebt gestoken en nieuwe waterpomp zou bijna nie anders kunnen he da die u waterpomp nie openzet mijn gedacht he zen geene held der in
18 jaar
@Mark..
bij deze auto draaid de fan constant!!bij warme en ijskoudemotor,bij stationair of plankgas..maakt niks uit!
18 jaar
Dat is wel zo stefan maar alleen bij een bepaalde temperatuur werkt ie ook, bij lagere temperatuur draait ie wel mee maar heeft ie geen kracht en geeft ie geen koeling.
Willem, ik zou toch eens de thermostaat controleren.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar