close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW X5: motor lijkt in te houden bij accelereren

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0

Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot het volgende.
Een paar maanden terug reed ik de snelweg op met mijn BMW X5 (e53) 3.0 diesel automaat en terwijl ik snelheid maakte dmv de kickdown hoorde ik een raar 'snerpend' geluid en het leek alsof de auto niet meer zo gretig wilde accelereren en gevoelsmatig haalde ik mijn voet van het gas en drukte het pedaal zachtjes in om langzaam snelheid op te bouwen, wat prima gaat.
De auto rijdt verder prima, geen rare geluiden het is enkel als ik snelheid wil maken en het gaspedaal vloer dat het lijkt alsof hij inhoudt en dat geluid naar voren komt.
iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Alvast bedankt voor uw reactie.

mvg.

Mark

Geplaatst door

mark plaats (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan zijn dat er een kleine lekkage in het turbo circuit zit, dit kan men er meestal makkelijk uithalen als de auto uitgelezen word.
Mochten er geen foutcodes zijn opgeslagen dan kan er ook nog gereden worden met de apparatuur aangesloten zodat alle warden even goed bekeken kunnen worden.

Het snerpend geluid kan het aanlopen van het schoepenwiel van de turbo zijn, doordat de axiale - en in mindere mate de radiale - speling van de lagers van de turbo-as te groot is geworden. Bij gematigd opvoeren van de belasting van de motor (en turbo) kan het achterwege blijven.

Als dit geluid optreedt, is het tijd voor een revisie van de turbo. Daarvoor zijn revisie-sets (as + lagers) te koop. Door blijven rijden met dit geluid kan betekenen dat de turbo intern zoveel schade oploopt (aan het huis of aan de schoepen, die zelfs kunnen afbreken), dat revisie niet meer loont.

Het inhouden kan door de slechtere werking van de turbo veroorzaakt worden, misschien in combinatie met een vervuild brandstoffilter. Bij een km-stand voorbij 100.000 km is het zeker verstandig dat filter te vervangen, want het komt de levensduur van de brandstofpomp in de tank ten goede.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.