close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Motor loopt alleen stationair en valt uit met gasgeven

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 323i

Hallo,

Mijn zoon heeft een 323i motor (K-jetronic) uit 1982 (en de rest:) ) in een 320 (4 cyl carb.) uit 1976 ingebouwd.
Nu is het probleem dat de motor start en alleen de eerste minuut loopt op het koudstartventiel.
Nadat deze uitgewerkt is blijft de motor wel goed maar gevoelig stationair lopen, maar pakt niet op met gasgeven, valt uit.
Injectoren hebben we vervangen.
Zelfs met warme motor en de druk wegnemen boven de plunjer (leiding naar warmteregelaar omleiden naar retour leiding) wil hij niet oppakken met gasgeven (plunjer ligt los van de luchtweger en zit dan bovenin de spinnekop).
Ook met de leidingen weer goed gemonteerd en met de hand de plunjer omhoog drukken (via luchtfilter bak) tijdens licht gasgeven wil het niet lukken.
Brandstof druk direct aan de pomp gemeten is meer dan 4,5 bar.
Ook de brandstofdruk regelaar aan de spinnekop op max zetten met toevoegen van ringen achter de veer haalt niet veel of niets uit.
De luchtweger is ook opnieuw afgesteld dat hij goed vrij loopt en precies op de knikrand in de conus gelijk ligt.

Wat kan nu nog het probleem zijn dat hij niet goed naar deellast wil oppakken?
We zijn er al weken mee bezig en weten het onderhand niet meer.

Ik hoop dat iemand een oplossing weet.

mvrgr, Hans & Mike

Geplaatst door

j_devos (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In neem aan dat jullie alle componenten mee verhuisd hebben? En hij heeft geen last van back fire gehad, die blaast alles kapot dan..

Maarten6799 0
badge

18 jaar

misschien een stomme vraag,maar alles is goed aangesloten ? geen leidingen verkeerd aangesloten en nergens problemen met valse lucht e.d. ?

ik neem aan dat hij te weinig benzine krijgt en inhoud ? of pruttelt hij echt door een teveel aan benzine ?

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad zijn alle componenten mee overgezet en goed aangesloten (meerdere malen gecheckt)
Hij blijft alleen reageren op gasgeven als de koudstartventiel constant bekrachtigd wordt, maar dreigt dan wel te verzuipen. Dus toch een tekort aan benzine via de injectie.
Valse lucht denk ik niet, want als we de extra lucht slang (van inlaatspruitstuk naar rubber luchtinlaat mof), die via een thermische klep geregeld wordt, dicht knijpen slaat hij ook stationair direct af.
We hebben nu een andere gebruikte BMW 323i pomp gekocht en gaan die erop aansluiten, kijken of dat verbetering geeft.

j_devos 0

18 jaar

ben benieuwd Hans,

en laat even wat weten hoe het gegaan is..

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Even een update, want er is ondertussen veel gebeurt en aangepakt.

Bij controle bleek dat de spinnekop verstopt zat met rommel en bij uitelkaar nemen bleken de rubber ringen verdroogt en/of gescheurd te zijn.

Er zijn dus geen onderdelen los te koop bij de dealer. Bij defecte of niet goed werkende brandstof verdeler dient deze dus in zijn geheel vervangen te worden.

Bij een hydrolic zaak vervangende benzine bestendige rubbertjes gekocht voor een euro en goede benzine bestendige vloeibare pakking voor tussen de drukplaat en spinnekop helften, want daar lekte het meteen tussen door na het reinigen.

Tevens bleken er van de eigen injectoren maar twee redelijk tot goed te werken en van de reeds 6 aangeschafte andere injectoren via internet, maar één.

Dus nu maar 3 nieuwe aangeschaft..

Nu reageren de injectoren alle 6 tenminste op het verplaatsen van de plunjer en geven een hoog frequent geluid.
Dat was nl. eerst niet het geval.

Echter na montage wilde de auto niet meer aanslaan bij het starten, hij verzoop gelijk.
Dus de CO schroef van de plunjer weer helemaal terug gesteld en de systeem druk lager gesteld.

Nu loopt hij wel met gas geven en half op gas houden, maar wil echter niet stationair blijven draaien.
Hij valt meteen uit bij gas loslaten

Precies het tegenovergestelde als eerst dus.
Lastig geval, maar we komen er wel.

Het lijkt nu dus alleen maar een kwestie van afstelling.
Maar ja dat is lastig zonder co meter.

mvrgr. Hans

j_devos 0

18 jaar

Hallo Hans

Dat probleempje met die spinnekop heb ik ook precies hetzelfde gehad,maar kreeg deze niet meer in originele staat terug,auto liep niet meer zoals eerst etc..

had me toen maar een andere spinkop gehaald ( gebruikt ) en deze gemonteerd.

dat ijzeren plaatje ( vierkant ) met die gaatjes erin,wat je tegen komt als je deze demonteerd is geen pakking maar een soort membraam.heb dat toen ook met vloeibare pakking gedaan,maar ook zonder resultaat..omdat dit simpelweg de werking wegneemt cq. verminderd.

en tja,wat je tegenwoordig 2e hands koopt via marktplaats etc. is altijd nog lastig omdat je niet weet wat ermee gebeurt is,en je krijgt vaak genoeg ook nog maar half werkende onderdelen thuis gestuurd,jammer eigenlijk.

maar ben wel benieuwd naar de afloop van je probleem en het resultaat!

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.