BMW 5-Serie: Motor loopt niet helemaal lekker.!

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 525i vanos

Hallo,

Ik heb sinds kort een bmw e34 en nu loopt de motor niet helemaal lekker.. Hij loopt gewoon niet helemaal stationair! Het is niet veel maar stoor me er gewoon aan en wil dat het weg is.

Ik dacht eerst dat het me lucht massa was en heb die schoon gemaakt, er weer op gezet maar nee hoor heeft het nog,.
Als ik hem los koppel dan heeft ie het ook nog steeds dus denk niet dat die het is.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn!?...

Verder verbruikt hij veel koelvloeistof denk wel 1L per anderhalfe maand.. Weet iemand wat ik daar aan kan doen!?

Gr Dennis

Den-men

Geplaatst door Den-men (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

38 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dennis.

Hoe heb je je LMM schoongemaakt dan ? je kunt hier niet veel aan schoonmaken,met reinigers of ander spul moet je er niet aan gaan zitten,dan is hij zo kapot namelijk..

Controleer het systeem eens op lucht lekkage,dus loop even de slangen na en kijk of deze niet gescheurt/poreus of kapot zijn,ook de geribbelde slang tussen LMM en gasklephuis geeft nog wel eens problemen,als hij enkel slecht stationair loopt,haal dan je stappenmotor eens eraf en maak deze schoon met remreiniger,is dat allemaal goed ? meet eens de weerstand van de temperatuur sensor koelvloeistof op ohm bij warme motor en plaats dat even hier.

Koelvloeistof verlies kan vanalles zijn! Lekt hij nergens uitwendig ? controleer slangen/aansluitingen/radiator en dop van expansievat eens..Als je niks ziet,laat het systeem dan eens onder druk zetten om zo een lekkage op te kunnen sporen,of laat eens met een snuffelaar boven het koelsysteem testen of er geen uitlaatgassen in zitten.

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Koelvloeistof verbruik is waarschijnlijk lekkage. Controleer slabgen, slangenklemmen, radiateur op lekken.
Als er niets te vinden is kan het ook een lekke koppaking zijn, dat zou ook het slechte stationair verklaren.
Koelsysteem laten afpersen om lekkage te ontdekken en met Co-snuffelaar testen of koppaking lek is.

Hoe oud zijn de bougies en hoe zijn de bougiekabels?
Vernevel eens water met een plantenspuit over de ontsteking in het donker. Zie je vonken dan moet dat onderdeel of die onderdelen vernieuwd worden.

Den-men (0), 14 jaar geleden

Hallo stefan,

ik ga zo is ff de slangen na lopen op lekkage of wat dan ook goed idee!
En waar zit zo ongeveer de stappenmotor en waar moet ik die mee schoonmaken!?

Ik had op internet gelezen dat jeje luchtmassa meter kan schoon maken met remreiniger dus heb hem los gahaald, schoon gespoten en er weer tussen..

Gr

Den-men (0), 14 jaar geleden

en de bougies heb ik als eerste vervangen maar dat was het ook niet..

Hij verbruikt ook nog al wat olie, denk bijna net zo veel als de koelvloeistof.. Kan dat dan ook te maken hebben met een lekke koppaking!?

Gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dennis

Ook deze motoren lusten graag wat olie,indien het niet extreem word,lekker laten zitten,optijd bijvullen en je niet teveel zorgen maken..hoeveel olie verbruikt hij gemiddeld ?

De stappenmotor zit onder het inlaatspruitstuk,iets achter het gasklephuis.

Je hebt toch het nieuwere type motor erin liggen toch ? Dus met verdelerloze ontsteking en elke cilinder voorzien van een aparte bobine ( M50B25 ) 24V ?

Den-men (0), 14 jaar geleden

ja klopt die motor heb ik.. en de stappen motor zit dus achter die plastic kappen zoals op dat plaatje!? Ik weet wel iets van auto,s maar hier moet ik even geholpen worden.

Heb trouwens de slangen na gekeken enz maar kan niks vinden. en het motorblok is ook helelmaal droog, neem aan als me koppakking lek zou zijn me blok nat moet wezen.

Gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als hij inwendig lekt hoeft hij van buiten niet nat te zijn..

De stappenmotor zit tussen het pijltje wat je op de foto ziet en het schutbord in,dus onder het inlaatspruitstuk,1 slang loopt rechtstreeks naar de inlaat ( onder gasklephuis ) en de andere slang loopt naar de geribbelde slang tussen LMM en gasklephuis,in deze slang zitten dus 2 aftakkingen zoals je kan zien,ene is van de stappenmotor,de ander loopt naar de carterontluchting.

Meet anders eens de weerstand van de koelvloeistof temp sensor bij warme motor..

De sensor zit in de kop.

Maar wat net zo belangrijk is,is dat je de kvs lekkage ook ( eerst ) verhelpt.

Bij de rode pijl vind je de temp sensor kvs,bij de blauwe de stappenmotor ( onder inlaat )


Gr Stefan

Den-men (0), 14 jaar geleden

Ik heb even gekenen en dan moet zeker me hele inlaat er af of? hij zit achter me gasklephuis of hoe ik dat ook noem..De sensor heb ik schoongemaakt. Waar kan ik me stappenmotor eigenlijk mee schoonmaken of maakt dat niet zo veel uit..

Gr Dennis

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nee je moet de sensor niet schoonmaken,er valt niet veel aan schoon te maken,als je hem eruit haalt,komt je wat koelvloeistof tegemoet!gewoon even het aantal ohm meten..

De stappenmotor kun je schoonmaken met remreiniger,werkt perfect!

De Inlaat mooi laten zitten,even de kap voor de koeling van de dynamo eraf halen,luchtfilter/LMM en geribbelde slang demonteren,dan even pielen om de slangeklem los te draaien bij de stappenmotor,stekker eraf halen en hem uit de rubber schuiven.

Gr Stefan

Den-men (0), 14 jaar geleden

Oke ga ik doen morgen want dan ga ik ff me koelsysteem onder druk zetten om te kijken waar het lek zit. Verder zag ik vanmiddag dat me auto olie lekt ter hoogte van me aandrijfstang van me linker naar me rechter wiel! Ik ga er morgen denk maar ff onder duiken om te kijken waar dat van daan komt!

Gr Dennis

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dennis

Bedoel je dat hij olie aan het Diff lekt ?

We wachten het even af..

Gr Stefan

Den-men (0), 14 jaar geleden

Nou hoop het niet! hahahah.. Zal wel een duur grapje worden dan denk of niet. heb er een foto van maar moet ik nog ff op de pc zetten..

Gr

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Die stappen motor waar men het over heeft is de koudstart regeling. Eigenlijk zou het daar niet in kunnen zitten.
Als deze smerig is en vast blijft zitten loopt ie of warm of koud niet lekker stationair. Lucht lekkage of verstopte carterventilatie lijkt me meer een probleem.

Trouwens deze motor hoort niet in deze auto. Vanos motoren worden pas vanaf 92 geleverd.

gr Martin

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hij loopt toch ook niet stationair zoals het hoort Martin, Dus het probleem kan weldegelijk hierin zitten, Ook een luchtlekkage aan één van de slangen is mogelijk zoals ik ook al aangaf..

Aan kan een niet goed werkende temp sensor kvs het probleem veroorzaken..

De olie lekkage aan bv de uitgaande as van het diff is nog enigzins goed te maken, ook daar heb je speciaal gereedschap voor, en dan stelt het ook niet veel voor.

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Klopt wel alleen als die koudstart regeling het niet goed doet gaat ie meestal te snel stationair lopen of wil ie helemaal niet stationair lopen. Daarom denk ik eerder aan wat jij zegt valse lucht. Of inderdaad wat ik wel vaker heb gehad een kapotte koelwater temperatuur sensor.

Trouwens zit er op deze motor ee standaard lucht filter of heeft ie een open k&n filter (of iets soortgelijks)

Den-men (0), 14 jaar geleden

Heb het standaard luchtfilter er op zitten! En deze motor hoort niet in deze auto? Als ik hem via 2020 sms met me kenteken dan krijg ik het toch echt in beeld dat het klopt.!

Ik ga vanavond kijken waar het lek zit van me koelvloeistof denk zelf steeds meer aan een koppaking.!

En het niet helemaal lekker lopen van de motor komt denk idd door valse lucht want heb nu 1 slang gevonden en vervangen maar hij doet het nog steeds heel licht..! Is wel minder geworden.


Gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dennis

Stuur me eens een foto van je motor..dan zijn we er zo achter wat erin ligt.

Gr Stefan

Den-men (0), 14 jaar geleden

Heb de foto naar je gemailt!

Gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het is dus een M50B25 motor, Zonder Vanos..


Gr Stefan

Den-men (0), 14 jaar geleden

waar zie je dat aan dan?

Tik me kenteken in bij onderedelendirect.nl en er staat bmw e34 525i 24v
Saloon 141kW Motorcode:M 50 B 25/M 52 B 25 (Vanos)/M 50 B 25 TU

Gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Waarschijnlijk omdat deze motoren ook met vanos te verkijgen zijn,een M52 is een vanos,en de laatste een dubbele vanos als ik me niet vergis.

Je ziet het aan het kleppendeksel,je hebt net zoals mij gewoon een rechthoekige,een vanos heeft er een bobbel opzitten,en dan zie je ook de vanos-eeinheid zitten.

Google maar eens wat.

Ook zie ik op de plastic kap van de dynamo koeling als de bovenste slang van de radiator een soort witte aanslag zitten,dit kan van de koelvloeistof zijn die hij verliest,of er in het verleden wel eens gelekt heeft..

Gr Stefan

Den-men (0), 14 jaar geleden

Ben er achter! me dop lekte! kan niet anders want heb hem onder druk gezet, zag niks, starte hem, nog niks.... Geen druk verlies of wat dan ook, dus moet me dop wezen! mis ook een rubberringetje zag ik aan de dop..

En zal is op google kijken..

Verder ga ik hem denk ff op de brug zetten om te kijken waar de olie lek zit..

gr

Den-men (0), 14 jaar geleden

Even op google gekeken en idd geen vanos, zie het nu ook.. zit er eigenlijk veel verschil tussen de vanos en mijn blok?

Verder dat ie iets wat vreemd loopt, kan dat miss een verstopt luchtfilter zijn of zo iets? of zeg ik nu iets heel vreemds..

Gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Alles is natuurlijk mogelijk,maar waarschijnlijk is er wat anders aan de hand ( wellicht een kleinigheidje ) dan een vervuild luchtfilter, controleren kan natuurlijk nooit kwaad..

Een vanos motor zal wat 'soepeler' lopen omdat deze variabele nokkenastiming heeft..maar echt veel verschil is het niet.

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Een vanos motor heeft iets meer koppel onderin het toeren bereik, heel veel verschil zit er niet in.

Er zijn:

M50 zonder Vanos
M50TU met Vanos
M52 met enkele Vanos
M52TU met dubbele Vanos

Maar over dat stationair niet lopen.......... Loopt ie te hard of te langzaam of gaat ie steeds op en neer in toeren Als je gas geeft en het gas loslaat valt ie dan te ver terug in toeren (Dus onder het normale stationair toerental zodat ie bijna wil afslaan) of bedoel met niet goed stationair lopen dat het lijkt of er een cilinder niet mee doet?

Gr Martin

Den-men (0), 14 jaar geleden

In toeren op en neer.. Heel licht je ziet het niet op de toerenteller. Als ik gas geef is er niks aan de hand en als ik hem los laat dan is dat heel normaal geen rare dingen.. maar als ik dan stil sta, 5 sec later doet ie het.. Maar echt heel licht! Maar stoor me er aan en wil dat het weg gaat.
Ik denk zelf steeds meer dat ie ergens valse lucht krijgt maar waar!?

Gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dennis

Ik gok toch dat het de stappenmotor is die het probleem veroorzaakt..

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je vermoed dat je een kleine lucht lekkage hebt kun je eventueel alle lucht slangen eens inspuiten met wat remmenreiniger
Als de motor anders (sneller) gaat lopen heb je je lek gevonden. Alleen niet overdrijven ivm brand gevaar. Als je dan toch een
bus remmen reiniger hebt kun je de koudstartregeling/stappen motor reinigen en kijken of het daar aan ligt.

Gr, Martin

Den-men (0), 14 jaar geleden

nou ik ga het is proberen met die remreiniger. verder zal ik iemand naar me stappenmotor laten kijken..
Ik laat het nog wel even weten of het gelukt is!

Gr

Den-men (0), 14 jaar geleden

Nou heb het denk ik gevonden. Er gaat als je op de foto kijkt links een slangetje naar me motorblok, dat slangetje zit aan een plastic dingetje vast.
Die gaat me motor in.
Daar zit een rubber ringetje om heen maar die is aan 1 kant compleet weg!

Nu is mijn vraag, hoe heet dat dingetje en wat gaat dat ongeveer kosten.!?

Gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedoel je dat stukje plastic wat net onder de zwarte afdekkap zit ? dus van de carterventilatie ? aan dat stukje plastic zit een dikke slang op en eronder een kleine ?

Als je deze bedoelt zou dat je probleem niet veroorzaken,

Gr Stefan

Den-men (0), 14 jaar geleden

Nou heb hem wel vervangen de carterventilatie )want was wel nodig maar idd het probleem is er nog steeds.. Nu ben ik bij een garage geweest om te kijken naar mijn stappen motor... zegt ie ( die heb je niet) Nu snap ik er echt ff niks meer van....

Verder valt me op dat als ik de auto start is er nog niks aan de hand pas als de stationair op pakt dan begint het....

M.v.g dennis

Den-men (0), 14 jaar geleden

Zie net een filmpje over een bmw e30 en die heb het zelfde bijna als ik, en daar hebben ze het ook over de stappenmotor dus neem aan dat ik die ook moet hebben..!! Kan iemand me vertellen hoe veel zo.n ding kost miss, en kan ik het zelf een beetje makkelijk vervangen of moet ik er voor naar de garage!?

Gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dennis

Ik zou eens een andere garage zoeken die er wel verstand van heeft, hij heeft wel degelijk ene.

Bij het gasklephuis heb je een afdekkapje zitten met bmw erop, schijn eens met een lamp door het 4e gaatje van het inlaatspruitstuk, vanaf het oliefilter geteld..dan zie je hem zitten.

In de dikke geribbelde slang tussen lmm en gasklephuis,zitten aan de onderkant 2 slangen in,ene gaat naar de carterventilie,de andere ernaast gaat rechtstreeks naar de stappenmotor,volg deze en je hebt hem te pakken.

Vernieuwen is niet altijd noodzakelijk,als deze smerig is of het klepje wat erin zit niet goed meer bewegen kan,is reinigen met remreiniger meestal de oplossing..

Stappenmotor ziet eruit als een langwerpige sigaar met 2 slangen erop aangesloten en een stekker, indien je geen 2 linkerhanden hebt moet het wel te doen zijn, alleen kom je er wat lastig bij.

Gr Stefan

Den-men (0), 14 jaar geleden

Ok nou ga morgen of van het weekend ff sleutelen.! moet me inlaat er af of dat niet.. En ja die garage is niet helemaal "het"zal ik dan maar zeggen.. Was toevallig ff bij een ford garage, zegt al genoeg denk ik hahahah...

Jullie horen wel of het gelukt is..

Gr

Den-men (0), 14 jaar geleden

nou heb hem los gehad en schoon gemaakt, maar heb niet geholpen.. mijn vraag is nu even, als je hem los heb en de slangen er af, dan kijk je in dat gat tegen de pijl in zal ik maar zeggen. Hoe moet dat er uit zien? Open dicht of half open!?

Gr Dennis

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Volgens mij, maar weet het niet heel zeker, staat dat klepje normaal gesproken dicht nu hij eraf is en je hem in je handen hebt, kun je dat klepje wel mooi bewegen of zit hij vast / gaat stroef ?

Gr Stefan

Den-men (0), 14 jaar geleden

beweegt gewoon goed. maar stond op de helft open.. kan je hem testen of ie nog goed is of is dat een gok!?

gr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.