auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Motor staat niet op tijd

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: m43

probleem. Heb een E46 motor met een gat in het blok dus moest een andere motor in kocht een zelfde blok M43
van een 318 compact. Alles het zelfde behalve de krukas sensor zit op het originele blok in het blok op een poelie vlak bij het vliegwiel zit op de ruilmoter voor op het blok achter de multiriemkrukaspoelie.
Tanden geteld van de polsgeverpoelie ( exact gelijk van bijde motoren) ook het vlak waar geen tanden zitten klopt mett de originele poelie. Zou dus moeten kloppen, Nu het probleem. De auto start na enige tientallen minuten maar loopt als een krant ploft en het lijkt dat deze op drie cylinders lookt en komt niet echt op toeren soms lijkt het net of hij vastslaat. Nieuwe krukassensor gekocht geen verschil, Echter bij ombouw moesten we ook de nokkenasdistributiepoelie omzetten ander pulsgever ( origineel erop met een halve circel schijf en de oude was met een magneetpunt. Hier is het denk ik fout gegaan waarschijnlijk heb ik 1 tand versprongen op dit tandwiel is slechts een 8 klepper dus 1 enkel bovenliggende nokkenas.
Hoe zet ik nu deze distributieketting t.o.v. de krukas weer exact op tijd.
Ik weet dat er achter de startmoter een dopje zit om een stift in het vliegwiel te locken maar waar moet dan mijn krukaspoeliegever staan en waar mijn nokkenas. De nokkenaskettingpoelie kan vrij draaien heeft geen pengat of spie-pen.

Kan nergens de afstelgegevens van een M43 blok vinden om op tijd te zetten.

Wie kan mij helpen.

Geplaatst door

scimitar007 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Cor,

Ik snap je probleem niet helemaal, bovenaan zeg je dat je nu een E46 motor erin hebt liggen of heb ik het nu mis ? Indien dat wel het geval is, heb je ook de kabelboom van die motor genomen incl de ECU etc ?? Dan had je willicht niet alles hoeven ombouwen en anders aan te sluiten.

Als je van 2 motors ene maakt en ook nog met de oude ecu of kabelboom gaat het nooit goed komen!

Ik heb wel eventueel een tekening van de distributie voor je, maar dan moet je even zeggen van welke motor, de E36 of E46 ??

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Beste Stefan,
Ik heb een BMW 316I Type E46 bwjaar 1999, echter de motor alleen het blok ( M43) van een oudere E36 Blok is identiek 8 klepper distributieketting etc. De gehele Electronica is gelijk gebleven. dus eigenlijk alleen het draaiend blok overgebouwd compleet met kop.
Er is echter 1 verschil Het originele blok heeft Siemens sensoren voor nokkenas en krukas. ook deze van Siemens gebruikt en op de
plaatsen van de oude boschsensoren geplaatst. dus de electronica is onveranderd. met 1 maar. De krukassenseor op het E 46 blok zit
t.hoogte van het viegwiel achter op de motor onder het inlaatspruitstuk.
bij het oude model E36 blok ( ook een M43) zit wel een gietstuk op het blok voor waar in de latere blokken de sensor werd geplaatst zoals bij mijn E46 ( M43) motor maar het gat is niet geboord. Dus heb ik de krukassensor gever kabel verlengt en op de originele plaats gemonteerd waar eerst de Bosch sensor zat op de ruilmotor. dus nu zit er een siemens sensor die gewoon past op de oude plek bij de multiriemkrukaspoelie voor op de motor. De krukasgever poelie heeft exact de zelfde hoeveelheid tanden als de poelie op het kapotte blok maar zit dus op een andere plaats.
Het moment van pulsgeven is ook exact gelijk als op de oude plaats. Maar ik moet nu eigenlijk weten hoe ik de nokkenas t.o.v. de krukas exact om tijd zet ik kan hiervoor geen enkele aanwijzing vinden in de documentatie van BMW. Normaal is het eerste cylinder in tuimelen en dan moet er een punt zijn op de krukas wat ergens mee in lijn staat maar ik kan niets vinden. ik hoop dat je het begrijpt maar het is maar bij weinig BMW kenners bekend. Dus eigenlijk heb ik de afstelgegevens distributie nodig van een E36 316/ 318 4 cyl motor met een enkele nokkenas en kettingdistributie.
Bij voorbaad dank een radeloze liefhebber van BMW.

scimitar007 0

14 jaar

Dat er geen tekens opstaan is heel erg normaal tegenwoordig, welkom in de wereld van de monteur, je hebt alleen een 1600 cc motor ingebouwd en de electronica van een 1900cc als je de auto electronica/kabelboom hebt gebruikt. Ik denk dat je dan problemen krijgt met het mengel en hij daarom niet goed loopt. Voor het op tijd zetten heb je een mal nodig die je om de nokkenas schuift, via de ketting en de positie van de krukas kun je dan het nokkenas tandwiel erop zetten.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.