BMW X5 2013: Motor storing, misfires, noodloop.

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: N63B44B, Motorinhoud (cc): 4400, Vermogen (kw): 330

Inmiddels heb ik al 6 maanden lang problemen met mijn auto.
Al met al weken zonder auto en tal van reparaties en duizenden euros verder is het probleem nogsteeds niet verholpen.

In juli begon de auto misfires te geven en dus te bokken. Het 'check engine' lampje gaat branden en de motor gaat in een noodloop en geeft aan dat er iets mis is met de aandrijving en dat het vermogen beperkt is.

Hij is toen naar de dealer gebracht en daar was de conclusie dat de ECU defect was van 1 cylinderbank en dat deze vervangen moest worden. Dit is gedaan en vervolgens kon ik weer op pad.

Een 1000km verder kreeg ik weer misfires. Weer naar de dealer.
Enkele dagen later werd ik gebeld dat ze wel hebben uitgelezen dat er misfires waren maar hij gaf geen foutcodes en de auto liep perfect. Ik heb toen aangegeven dat ik daar niets aan heb en dat ze maar verder moeten zoeken. Weer enkele dagen later kreeg ik te horen dat de aarde aansluiting bij de rechter fender gecorrodeerd was en los zat, dit hebben ze in orde gemaakt en hiermee zou het opgelost moeten zijn.

Enkele dagen rondgereden, 1500km verder het zelfde drama weer.
Rustig naar huis gereden, nog enkele keren proberen uit en aan te zetten, dit hielp niet.
De volgende ochtend wilde ik naar de dealer, start de auto, hij loopt als een zonnetje.
Eenmaal bij de dealer het zelfde verhaal, ze zagen de misfires maar verder niets defect ofzo, wederom verzocht door te zoeken. Omdat ik geen fatsoenlijke afspraken kon maken met deze dealer en omdat een andere garage dichter in de buurt was heb ik hem vervolgens naar een andere dealer gebracht.
Zij wisten me te vertellen dat er injectoren open bleven staan, dit kon slijtage zijn of door slechte kwaliteit brandstof of vervuiling in de tank komen. Alle injectoren en bobine op 1 cylinderbank zijn vervangen, plus alle bougies.

Weer onderweg, pakweg 700km verder, zelfde drama.
Terug naar de dealer. Één 1 van de injectoren was verkoold (een van de nieuwe!) en deze moest vervangen worden.

Weer onderweg, 50 km verder zelfde problemen.
Terug naar de dealer, het zou nog goed de software kunnen zijn, want die was blijkbaar oud. Die hebben ze vervolgens geupdate.

Weer onderweg, nog geen 300km verder, zelfde drama.
Terug naar de dealer. Katalysator was kapot (van de kant waar ze eerst alle injectoren vervangen hebben) en twee injectoren aan de andere kant. Dat gedaan, ook aansluit slangen en bobine vervangen.

Ik haal morgen de auto weer op maar ik weet bijna wel zeker dat het probleem niet verholpen is.

Het is toch erg vreemd dat ik elke keer exact dezelfde problemen ervaar en dat ze mij elke keer een andere oorzaak aangeven.

Persoonlijk, (geen verstand van verder!) heb ik het idee dat ze gewoon iets simpels helemaal over het hoofd zien waardoor er alleen maar symptomen worden bestreden.
Heeft iemand misschien enig idee wat hier nou echt aan de hand kan zijn?

nico888

Geplaatst door nico888 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW X5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Robko (0), 5 jaar geleden

Je hebt het over cilinder 1? Heb je deze bougie al een verwijderd en de staat hiervan vergeleken met een andere cilinder. Als je regelmatig een misfire hebt dan zie je het verschil gelijk.

nico888 (0), 5 jaar geleden

@robko

Nee niet cylinder 1. Hele cylinderbank hebben ze de injectoren vervangen. (Bijrijderskant als ik me niet vergis). Ik heb de oude bougies niet gezien. Die zijn inmiddels alle bougies vervangen. Enkele hiervan waren kletsnat van brandstof.

Robko (0), 5 jaar geleden

Bank 1 is inderdaad de bijrijderskant. Waren er misfires op al deze cilinders? (1 t/m 4)
Waren er geen foutcodes van de nokkenas bij het uitlezen.

nico888 (0), 5 jaar geleden

@robko.

Er zaten geen foutcodes van de nokkenas bij.
Ik heb niet alle diagnose papieren bij de hand. Zal ze later nog posten.
Als ik me goed herinner misfires op 2, 3, 5 en 7.
3 en 7 bleven bij latere diagnoses terug komen plus melding van afwijkende emissiewaarden (kat). Inmiddels dus ook injector 3 en 7 en de bobine en kat vervangen. Tot nu toe loopt hij nog goed (400km...) maar de ervarigen van afgelopen maanden geven me nog weinig vertrouwen dat dit zo blijft.

Robko (0), 5 jaar geleden

Erg vreemde storing dan op beide zijde van de motor. Upload de diagnose maar eens.

nico888 (0), 5 jaar geleden

Uploaden lukt biet dus even een linkje. Dit is de diagnose van de storing die hij gaf zo'n 1000km na hrt vervangen van de ECU. https://ibb.co/s5KSP7m

Diagnose van de eerste keer heb ik niet.

En deze is van begin december. Paar honderd km nadat alle bougies en injectoren van 1 cylinderbank zijn vervangen en de software geupdate is. https://ibb.co/BLNnx9j

Er zijn nog iets van 3x diagnoses gemaakt waar ook 3 en 7 op terug kwamen en dat de kat niet goed was. Deze liggen nog bij de dealer.

Robko (0), 5 jaar geleden

Dat is een hele lijst. Als het de komende dagen weer zover is, dan zou ik me eens gaan beperken tot de kern. En bij cilinder 3 en 7 de bougie eens controleren. Of deze simpelweg te verplaatsen naar een andere cilinder. Zo kan je zien of het probleem mee verhuist. Als dat niet het geval is verplaatst dan de bobine van de betreffende cilinder ook eens. Onderdelen blijven vervangen is de meeste makkelijke oplossing. Uiteindelijk gaat het om de oorzaak van het probleem.

Als je daar steeds voor naar de dealer moet dan is het vrij omslachtig. Als je de auto niet zelf kan uitlezen dan is de BMW dealer wellicht bereid dit een aantal keer te doen of een ander lokaal garage bedrijf.

Ben benieuwd naar het verloop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.