BMW 1-Serie: Motor stotert bij constante snelheid

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 118d

Meestal tijdens autostrade ritten (dus constante snelheid van 100 a 120 km ) heb ik last van het plots wegvallen en direct terug komen van de m'n snelheid. Hebben meer BMW gebruikers dit ?
Vandaag naar een BMW garage geweest en zij verwezen naar een fout algoritme die in de EPROM van m'n wagen zit.
Mij klinkt dit nogal raar in de oren. Kostprijs om dat foutje op te lossen is ook 300 euro.
Iemand raad ?

manitou

Geplaatst door manitou (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Arnold684 (0) PRO, 13 jaar geleden

Is ie al uitgelezen?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Gebeurt regelmatig dat de software niet goed is. Dan moet er inderdaad een update volgen.

manitou (0), 13 jaar geleden

[quote=Arnold684]Is ie al uitgelezen?[/quote]
Vermoed wel dat ie is uitgelezen toen ik hem eergisteren heb binnen gedaan.
Of wat bedoelt u precies met uitgelezen ?

manitou (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Gebeurt regelmatig dat de software niet goed is. Dan moet er inderdaad een update volgen.[/quote]
Als dit regelmatig gebeurt .. waarom zijn hier dan zo weinig klachten van te vinden ?
Als de software moet up-gedate worden. Waarom krijg ik geen verwittiging van BMW uit ?
Ik vind het heel erg raar dat er na 5 jaar ineens een fout "algoritme of adaptieve waarde" m'n auto beinvloed.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

De meeste updates worden door de dealer uitgevoerd onder garantie en tijdens grote onderhoudsbeurten.
Klant merkt daar niets van en klaagt dus ook niet.
Waarom onder garantie? In de 1e jaren na introduktie worden de meeste problemen wel gevonden.
Waarom geen verwittiging? Dat moet je aan de BMW invoerder vragen.

Maar als je het niet gelooft, vraag je toch een andere dealer wat die denkt dat er moet gebeuren?

manitou (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]De meeste updates worden door de dealer uitgevoerd onder garantie en tijdens grote onderhoudsbeurten.
Klant merkt daar niets van en klaagt dus ook niet.
Waarom onder garantie? In de 1e jaren na introduktie worden de meeste problemen wel gevonden.
Waarom geen verwittiging? Dat moet je aan de BMW invoerder vragen.

Maar als je het niet gelooft, vraag je toch een andere dealer wat die denkt dat er moet gebeuren?[/quote]
Vermoed dat dat het beste is dat ik kan doen.

Arnold684 (0) PRO, 13 jaar geleden

Zomaar een auto updaten gebeurd echt niet hoor, helemaal niet als het een garantiegeval betreft.
Zolang er geen klacht is van de klant word er niet geupdate, of er moet een terugroepactie zijn.
Bij een klacht word er eerst uitgelezen, geen storing, dan een eigen controleschema opstellen indien beschikbaar, komt hier niets uit dan word PUMA geraadpleegd, hier ook niet bekend dan word er een PUMA geval aangemaakt met een passend advies.
Zolang er door de testkast, PUMA enz niet duidelijk word aangegeven word dat een maatregelplan/programmering de storing oplost zal de garantie-afdeling nooit betalen.
"Even" updaten is er vaak niet meer bij, als er navi-pro in zit en ook nog telefoon ben je zo 4 uur verder, geen manuren uiteraard maar voordat een programmering word gestart zal een klant hier vooraf over worden geinformeerd aangezien dit geen kwestie is van een paar tientjes en misschien is de klant in kwestie de auto wel eerder nodig.

Maar weer terug naar de klacht:
Heeft de dealer waar je geweest bent de auto aan de testkast gehad om het storingsgeheugen uit te lezen, dat is toch stap 1 die er gezet moet worden, zomaar een uitspraak doen is hetzelfde als een wilde gok en brengt je meestal nergens.
Als je wilt kan ik wel even kijken of jouw klacht een bekend iets is, heb ik wel de laatste 7 posities van je chassisnummer nodig.

manitou (0), 13 jaar geleden

[quote=Arnold684]Zomaar een auto updaten gebeurd echt niet hoor, helemaal niet als het een garantiegeval betreft.
Zolang er geen klacht is van de klant word er niet geupdate, of er moet een terugroepactie zijn.
Bij een klacht word er eerst uitgelezen, geen storing, dan een eigen controleschema opstellen indien beschikbaar, komt hier niets uit dan word PUMA geraadpleegd, hier ook niet bekend dan word er een PUMA geval aangemaakt met een passend advies.
Zolang er door de testkast, PUMA enz niet duidelijk word aangegeven word dat een maatregelplan/programmering de storing oplost zal de garantie-afdeling nooit betalen.
"Even" updaten is er vaak niet meer bij, als er navi-pro in zit en ook nog telefoon ben je zo 4 uur verder, geen manuren uiteraard maar voordat een programmering word gestart zal een klant hier vooraf over worden geinformeerd aangezien dit geen kwestie is van een paar tientjes en misschien is de klant in kwestie de auto wel eerder nodig.

Maar weer terug naar de klacht:
Heeft de dealer waar je geweest bent de auto aan de testkast gehad om het storingsgeheugen uit te lezen, dat is toch stap 1 die er gezet moet worden, zomaar een uitspraak doen is hetzelfde als een wilde gok en brengt je meestal nergens.
Als je wilt kan ik wel even kijken of jouw klacht een bekend iets is, heb ik wel de laatste 7 posities van je chassisnummer nodig.[/quote]
Dank je voor je duidelijke uitleg :-)

En ik zou het idd leuk vinden als u kunt kijken of m'n klacht een bekend iets is.
NR : PU07779

Arnold684 (0) PRO, 13 jaar geleden

Voor jouw motortype is alleen iets bekend over de klacht schokken met als oplossing een programmering.
Het kan best zijn dat de dealer waar jij geweest bent jouw klacht vaker heeft meegemaakt en dat ze met eerdere auto's een dergelijke klacht hebben verholpen, is best mogelijk natuurlijk.
Vooralsnog denk ik dat als de wagen nog niet aan een diagnose is onderworpen het lastig te zeggen is wat de oplossing moet zijn, zou ook een luchtmassameter kunnen zijn of een turbo waarvan de verstelllen blijft hangen of de aansturing daarvan.
Teveel mogelijkheden dus om daar zonder testkast daar iets over te zeggen.

manitou (0), 13 jaar geleden

Ik heb mijn wagen naar de garage gebracht en daar hebben ze de laatste nieuwe updates geinstalleerd.
Daags na die updates ben ik vertrokken naar Zuid Frankrijk en heb geen problemen meer gehad.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.