Ik ben een trotse bezitter van een bmw 525d uit 2004. Probleemloze auto tot vorig jaar augustus. Ik heb toen voor het eerst een startprobleem gekregen. Na een paar uur gereden te hebben wilde de auto niet starten. Als eerste kreeg ik een foutmelding van de cruisecontrol, na weer de sleutel te hebben omgedraaid kreeg ik de foutmelding fuelpomp failure. Na de auto een half uur te hebben laten staan, start hij weer, alsof er niets is gebeurd. Ik ben bij de garage geweest, opvoerpompen in dieseltank vernieuwd, verstuivers getest, diverse keren uitgelezen maar de computer geeft geen storing aan. 2 weken geleden weer naar de garage geweest en weer laten uitlezen, weer geen probleem. Deze week een paar dagen naar duitsland geweest, weer hommelus. Ik heb de auto 3 uur lang in een parkeergarage laten staan, starten was geen probleem, daarna in een dorp geweest, ook de auto een paar uur laten staan en jahoor, weer niet willen starten. Na een half uur wachten loopt hij weer als een zonnetje. De garage kan het probleem niet vinden.....wie kan dit wel? Hij geeft steeds als eerste foutmelding cruisecontrol en daarna fuelpomp failure.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet starten??? of niet aanslaan???(in het 2e geval hoor je wel de startmotor draaien)
De motor draait wel rond maar slaat niet aan.
12 jaar
Reserve (andere) sleutel geprobeerd?
Gr, Nehro
12 jaar
Reserve sleutel ook geprobeerd, zelfde probleem blijft.
12 jaar
Lijkt wel op een nokkenassensor- of krukassensorprobleem
Ja, maar hoe weet ik nou dat dit het probleem is, ze lezen immers bij de garage geen storing uit in de systemen.
12 jaar
Bij een krukas fout komt het wel vaker voor dat er geen foutcode in de ecu staat, het blijft dan een gok als je hem gaat vervangen, heeft wel alle symptomen van een defecte krukas sensor. Een kapotte nokkenas sensor geeft normaal gesproken geen start problemen.
gr Martin
Oke, de auto staat op dt moment bij de garage (was vanmorgen heen geweest, toen ik weer weg wilde naar huis startte hij weer niet......dus heb ik de auto nu maar achtergelaten), ik zal dit zeker doorgeven aan de garagehouder, hij dacht zelf dat de brandstofpomp defect was, dit gaat hij woensdag pas meten, bedankt alvast voor je tip.
Andere susggesties zijn van harte welkom!
12 jaar
Vandaag bericht ontvangen van de garage, krukkenassensor en nokkenassensor zijn nagekeken en deze waren nog goed. Na metingen verricht te hebben zijn alle mechanische fouten uitgesloten (volgens de garagehouder) Wel is ontdekt dat de druk tijdens het warm worden van de motor de druk van de toevoer brandstof lager wordt. Als de auto is afgekoeld neemt de toevoer druk weer toe. Volgens de garagehouder moet het probleem gezocht worden in de aansturing (computer). Het kunnen volgens hem 3 dingen zijn. Ik hoor morgen weer van hem!
Mochten jullie nog suggesties hebben dan hoor ik het graag!!
12 jaar
Koel de hete nokkenassensor eens af met koudespray als die dan wel start heb je de fout gevonden. Computers krijgen vaak ten onrechte de schuld als men het niet meer weet.
Oke, ik zal dit doorgeven aan de garage! Bedankt alvast voor je tip!
12 jaar
Een kapotte nokkenas sensor zal er niet voor zorgen dat een motor niet wil starten, als de brandstof druk bij een warme motor/warme brandstof opvoer pomp te laag word dan start hij ook niet, vergelijk de start rail druk als hij niet wil starten met de verwachte start druk, dit kun je normaal gesproken met uitlees apparatuur zien. Als deze te laag is zit het waarschijnlijk in de opvoer pomp.
gr Martin
Opvoerpomp zit onder, ter hoogte van de passagierstoel. Er kan een onderbreking in de sensor zitten als die heet is. Een busje koudespray is een stuk goedkoper dan een nieuwe(?) 800 euri's ECU plaatsen.
Daar ben ik weer. Vandaag weer contact gehad met de garage. Nokkenas en krukkenassensoren zijn oke, daar ligt het volgens hem niet aan. Wel heeft hij een massadraad ontdekt welke verkleurd is, weet niet precies wat dat inhoud?? Hij gaat dit morgen weer testen en de computers gaat hij dan testen. Wel is verteld dat hij hoopt dat het niet de hoofdcomputer is, dit schijnt nogal een dure zaak te worden. Ik vraag me eigen af of dit bij een auto van pas 8 jaar oud wel mag voorkomen, maar dit zal wel aan mij liggen! Eerst morgen maar weer afwachten, ik hou jullie op de hoogte!!
12 jaar
Probleem is gevonden, de hoofdcomputer is stuk. De hoofdcomputer aangesloten startte direct, daarna deze verwijderd en met een fohn warm gemaakt, hierna weer aangesloten en de auro weer gestart en wat denk je.....niet willen starten. Deze procedure hebben ze een paar keer herhaald en steeds weer hetzelfde probleem.
Dus conclusie de computer vervangen en opnieuw inlezen bij de BMW dealer. Kosten computer inlezen en installatie ongeveer 1500 ( balen), maar ik heb er geen andere auto voor! Maandag wordt de auto weggebracht en ik hoop hem woensdag weer terug te hebben. Ik ga hem dan gelijk testen. Ik zal jullie eind volgende week weer een berichtje sturen. Voor nu....allemaal alvast bedankt voor jullie tips!!!!
12 jaar
kon die computer niet gerepareerd worden?
dit is duidelijk een printbreuk...
Nou dat weet ik niet, de garagehouder heeft hier geen ervaring mee, misschien als hij maandag naar de bmw dealer gaat dat hun mij dit dan kunnen vertellen? (dat zal wel niet want er moet natuurlijk geld verdient worden) maar ik ga het toch nog even doorgeven, bedankt!
12 jaar
Laat je garage ACTronics bellen en vragen of die hem kunnen repareren, als dat zo is kun je van het verschil in kosten op vakantie gaan....
gr Martin
Waar ik me zorgen over maak is de verkleurde massadraad. De oorzaak van de verkleuring is een te grote stroom door die draad.
A: Dit kan komen doordat het onderdeel waarvoor de massakabel is bedoeld, inwendig sluiting maakt. (verbrand)
B: Maar erger nog (en lastiger) Deze draad probeert (eventueel samen met andere kabeltjes) De massa te verzorgen welke door een andere (dikkere) verzaakt wordt..
Het is dus zaak om alle Massa verbindingen tussen Motor, Onderstel en Akku visueel te controleren. en door te meten. En vooral tijdens het starten en tijdens het laden van de dynamo..
Hierbij mijn laatste update. De hoofdcomputer en de kabelboom zijn geheel vernieuwd. Ik rij nu ondertussen alweer een week en ik heb totaal geen problemen meer gehad. Flink getest, grote stukken mee gereden en het probleem is weg!!! Heeft even een flinke duit geld gekost (bijna 2000 euro) maar ik ben weer super blij met mijn auto!!
Iedereen die gereageerd, tips, opmerkingen heeft gegeven op mijn probleem.....heel erg bedankt!!!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar