BMW 5-Serie: Motordreun 530D

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 530D 218pk

Mijn 530D maakt vaak extra veel lawaai (resonantie) bij optrekken, alleen tussen 2600 en 3000 toeren/min. Dit is niet altijd zo, wel vaak. De ophangrubbers v.d. motor zijn al vervangen.
Nu schijnt de E60/E61 530D een hydraulisch motor-ophangsysteem te hebben. Kan het zijn dat daar iets mee is?

3-touring

Geplaatst door 3-touring (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Freude_am_Fahren (0), 16 jaar geleden

Een niet goed werkende vacuüm motorsteun kan inderdaad de motortrilling meer doorgegeven aan de carrosserie, maar dan moet deze trilling wel optreden. Is de motor zelf onrustiger gaan lopen of is de trilling ook voelbaar in het stuur ? In het laatste geval zijn componenten in de voor-as (wielen/ remschijven/ speling in bussen v. reactie-stangen) de oorzaak.
Normaal voel/zie je bij een 530D alleen bij stationair-loop een lichte trilling.

De motorsteunen worden gestuurd door het motor-vacuüm, zoals te zien op:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
De electrisch bediende klep in deze aansturing is hier de eerste verdachte. Verder zou een vacuümslang verstopt kunnen zijn.

3-touring (0), 16 jaar geleden

De motor loopt eigenlijk best mooi, zeker niet onrustig. Het is gewoon een extra lawaai bij snel optrekken, alleen tussen 2600 en 3000 toeren/min. Boven 3000 toeren is het weer een heel beschaafde sound.

Freude_am_Fahren (0), 16 jaar geleden

U zou de auto eens op een brug moeten zetten, met het differentieel op een bok (achterwielen vrij van de brug). Door de motor het genoemde toerengebied *) te laten doorlopen, met ingeschakelde versnelling zodat de cardan-as meedraait, wordt dan duidelijk of de trilling van de motor komt of wellicht van de cardan-as. Als het flexibele middenlager van laatstgenoemde uit het midden zit kan de cardan-as een onbalans veroorzaken die slechts in een bepaalde toerenrange optreedt. Ook trillen tegen de middentunnel komt voor.

*) Niet te lang met te hoog toerental anders kan aan hangende steekassen naar de wielen schade optreden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.